Borgmästarna i Helsingfors, Tammerfors och Åbo: Städerna måste få kraftiga verktyg för att ingripa i hastigheter och åldersgränser för elsparkcyklar

Städerna behöver omedelbart få effektiva verktyg för att få läget med elsparkcyklarna som hyrs ut under kontroll. För närvarande har städerna inte tillräckliga medel för att hantera de återkommande problemsituationer och negativa följder som elsparkcyklarna orsakar.
Elsparkcyklarna.
Städerna vill ha mer omfattande rättigheter för att reglera användningen av elsparkcyklar, såsom parkering och hastigheter. Bild: Roni Rekomaa

Städerna behöver tillräckligt robusta metoder för att reglera till exempel åldersgränserna för personer som åker elsparkcykel samt parkeringen av elsparkcyklarna, deras totalantal och den tidsmässiga användningen av dem. Användning nattetid ökar olycksrisken, eftersom elsparkcykel beklagansvärt ofta används av personer som dessutom är berusade. Man önskar också att det införs en promillegräns för elsparkcykel.

– Vi vill även i fortsättningen ha kvar elsparkcyklarna i stadsbilden, men upprepade risksituationer och problem med att följa de regler som redan finns visar att situationen måste hanteras snabbt med tydliga spelregler, som styrs av lagstiftning. Det borde också vara möjligt att införa någon form av överträdelseavgift om man inte följer de gemensamma reglerna, säger Helsingfors borgmästare Juhana Vartiainen.

I enlighet med regeringsprogrammet förbereder regeringen ny lagstiftning om mikromobilitet. Lagstiftningen behövs för att klargöra och förbättra situationen inför nästa år.

– Den viktiga inskrivningen i regeringsprogrammet om att städerna ska få verktyg för att hantera mikromobiliteten måste beredas omedelbart. Vi hoppas att staten och ansvariga ministern Ranne gör en tillräckligt ambitiös beredning som beaktar de verkliga och återkommande farosituationerna. För närvarande har ingen aktör någon helhetskontroll av situationen, vilket tyvärr märks tydligt i alla stora städer, konstaterar Tammerfors borgmästare Kalervo Kummola.

– Det måste skapas utrymme och förutsättningar för de nya sätt att röra sig i städerna, som blivit populära bland stadsborna,  men det får inte ske på bekostnad av säkerheten för andra trafikanter eller elsparkcyklisterna själva. Den gångna sommaren har återigen visat att endast tillräckligt strikta åtgärder för att reglera elsparkcyklarnas hastighetsbegränsningar, nattanvändning, åldersgränser och parkering gör det tryggt och smidig för alla stadsbor att röra sig i städerna, säger Åbos borgmästare Minna Arve.

Juhana Vartiainen, Helsingfors borgmästare 
Kalervo Kummola, Tammerfors borgmästare 
Minna Arve, Åbo borgmästare