Asiakas- ja potilastietojärjestelmä Apotin toinen käyttöönotto Helsingin sosiaali- ja terveyspalveluissa tapahtuu lauantaina 29.5., jolloin uutta järjestelmää alkaa käyttää 800 vammaispalvelujen työntekijää. Kehitysvammapoliklinikka siirtyi Apotti-järjestelmään jo huhtikuussa.
Uuden järjestelmän myötä luovutaan vanhoista tietojärjestelmistä. Muutos on merkittävä ja se saattaa näkyä asiakkaalle esimerkiksi palveluiden tilapäisenä hitautena. Järjestelmän tuomat hyödyt alkavat näkyä käyttöönoton jälkeen.
”Käyttöönottoon valmistautuminen on ollut mittava ponnistus vammaistyön henkilöstölle – nöyrin kiitos heille! Kehitysvammapoliklinikan Apotin käyttöönotosta oppineena voin todeta, että hyvällä valmistautumisella pääsemme nopeasti sinuiksi järjestelmän kanssa. Toivomme kuitenkin asiakkailta ja yhteistyökumppaneilta ymmärrystä hitaudesta, jota aluksi saattaa esiintyä. Haasteisiin on valmistauduttu ja odotamme järjestelmän tuomia parannuksia päivittäiseen työhön”, sanoo vammaistyön johtaja Katja Raita.
Kolmas ja viimeinen käyttöönotto tapahtuu marraskuussa, jolloin Apotti-järjestelmää aletaan käyttää työikäisten sosiaalipalveluissa, lastensuojelussa sekä lapsiperheiden sosiaalipalveluissa. Marraskuun 2021 jälkeen koko sosiaali- ja terveydenhuollon toimiala käyttää yhteistä asiakas- ja potilastietojärjestelmää.
Maisa-asiakasportaalia käyttää jo yli 100 000 helsinkiläistä
Apotin myötä asiakkaille on auennut sähköisen asioinnin kanava Maisa. Mobiilissa sekä verkkoselaimessa toimivaa Maisaa käyttää jo yli 100 000 helsinkiläistä. Maisassa on mahdollista katsoa ja täydentää sosiaali- ja terveystietoja, tarkastella tutkimus- ja laboratoriotuloksia, olla yhteydessä sosiaali- tai terveydenhuollon ammattilaiseen viestipalvelun kautta, varata tai perua vastaanottoaikoja, pyytää reseptin uusimista sekä antaa lupa puolesta-asiointiin valitsemalleen henkilölle.