Helsinki kehittää peruskoulujen toimintaa asiakaskyselyn avulla

Oppilaiden ja huoltajien asiakaskokemuskyselyn teemoina ovat opiskelu, yhteistyö, hyvinvointi ja oppimisympäristöt. Kyselyn vastausaika on 5.2.–5.3.2024.
Lauttasaaren ala-asteen oppilaita opiskelemassa
Lauttasaaren ala-asteen oppilaita opiskelemassa. Kuva: Jefunne Gimpel

Oppilailta ja heidän huoltajiltaan saatu palaute on tärkeää, sillä kaupunki kehittää koulujen toimintaa sen perusteella. Perusopetuksen asiakaskyselyn kohderyhmäksi on täksi vuodeksi valittu kaupungin suomen- ja ruotsinkielisten peruskoulujen 1.-, 5.- ja 8.-luokkalaiset ja heidän huoltajansa.

On tärkeää, että mahdollisimman moni vastaa tähän kyselyyn ja antaa palautetta palvelustamme. Kyselyyn vastaaminen on erinomainen mahdollisuus vaikuttaa asioihin ja osallistua Helsingin kasvatuksen ja koulutuksen jatkuvaan kehittämiseen. Tämän vuoden kyselyn teemoina ovat opiskelu ja sen tuki, kodin ja koulun yhteistyö, oppilaan hyvinvointi, oppimisympäristö, iltapäivätoiminta ja kokonaistyytyväisyys.

Koulut lähettävät huoltajille Wilma-viestin, jossa on linkki kyselyyn. Jos huoltajalla on useampi lapsi näillä vuosiluokilla, hänen toivotaan vastaavan kyselyyn kunkin lapsen osalta erikseen. Huoltajat voivat vastata kyselyyn suomeksi, ruotsiksi, englanniksi, venäjäksi, viroksi tai arabiaksi. Oppilaat vastaavat kyselyyn oppitunnilla suomeksi tai ruotsiksi. Vastaaminen kestää noin 10 minuuttia, ja se onnistuu niin tietokoneella, älypuhelimella kuin tabletillakin. Vastaukset käsitellään luottamuksellisesti, eikä yksittäisen oppilaan tai huoltajan vastauksia voi erottaa kokonaisuudesta.

Asiakaskyselyn toteuttaa Helsingin kaupungin kasvatuksen ja koulutuksen toimiala. Kyselyyn liittyvää palautetta ja tiedusteluja voi lähettää osoitteeseen kasko.asiakaskokemuskysely@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman).