Helsinki kehittää peruskoulujen toimintaa laajan asiakaskyselyn avulla

Asiakaskyselyn kohderyhmäksi on valittu kaupungin suomen- ja ruotsinkielisten peruskoulujen 1.-, 5.- ja 8.-luokkalaiset ja heidän huoltajansa.
Oppilas tietokoneen ääressä koululuokassa.

Oppilaiden ja huoltajien asiakaskokemuskyselyn teemoina ovat opiskelu, yhteistyö, hyvinvointi ja oppimisympäristöt. Kyselyn vastausaika on 7.2.–7.3.2022.

Oppilailta ja heidän huoltajiltaan saatu palaute on tärkeää, sillä kaupunki kehittää koulujen toimintaa sen perusteella. Perusopetuksen asiakaskyselyn kohderyhmäksi on täksi vuodeksi valittu kaupungin suomen- ja ruotsinkielisten peruskoulujen 1.-, 5.- ja 8.-luokkalaiset ja heidän huoltajansa.

”Toivon, että mahdollisimman moni käyttää tilaisuuden hyväkseen vastatakseen kyselyyn ja antaakseen palautetta palvelustamme. Tämä on erinomainen mahdollisuus kertoa mielipiteensä, vaikuttaa asioihin ja osallistua Helsingin kasvatuksen ja koulutuksen jatkuvaan kehittämiseen”, sanoo ruotsinkielisen perusopetuksen päällikkö Niclas Rönnholm.

Edellisessä asiakaskyselyssä vuonna 2020 havaittiin, että koko kaupungin yhteisiä kehittämisteemoja olivat koulujen viestintä, oppilaiden osallisuus ja yhteisöllisyys, työrauhan parantaminen sekä kiusaamiseen puuttuminen. Jokainen koulu määritti lisäksi kaksi konkreettista toimenpidettä omien koulukohtaisten tulostensa perusteella.

Tämän vuoden kyselyssä on yhteensä 22 väittämää seuraavien teemojen alla: opiskelu ja sen tuki, kodin ja koulun yhteistyö, oppilaan hyvinvointi sekä oppimisympäristö.

Koulut lähettävät huoltajille Wilma-viestin, jossa on linkki kyselyyn. Jos huoltajalla on useampi lapsi näillä vuosiluokilla, hänen toivotaan vastaavan kyselyyn kunkin lapsen osalta erikseen. Huoltajat voivat vastata kyselyyn suomeksi, ruotsiksi, englanniksi, venäjäksi, viroksi tai arabiaksi. Oppilaat vastaavat kyselyyn oppitunnilla suomeksi tai ruotsiksi. Vastaaminen kestää noin 10 minuuttia, ja se onnistuu niin tietokoneella, älypuhelimella kuin tabletillakin. Vastaukset käsitellään luottamuksellisesti, eikä yksittäisen oppilaan tai huoltajan vastauksia voi erottaa kokonaisuudesta.

Asiakaskyselyn toteuttaa Helsingin kaupungin kasvatuksen ja koulutuksen toimiala. Kyselyyn liittyvää palautetta ja tiedusteluja voi lähettää osoitteeseen kasko.asiakaskokemuskysely@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman).

Kuva: Adobe Stock