Helsinki suunnittelee uudistuksia sähköpotkulautojen turvallisempaan pysäköintiin keskustassa – vastaa kyselyyn

Suunnitelmissa ehdotetaan, että jatkossa keskustassa ja eteläisessä kantakaupungissa vuokrattavat ns. mikroliikkumisen välineet kuten sähköpotkulaudat ja polkupyörät saisi pysäköidä vain merkityille paikoille.
Sähköpotkulautoja pysäköitynä keskustassa kesällä 2022.
Sähköpotkulautoja pysäköitynä keskustassa kesällä 2022. Kuva: Helsingin kaupunki

Vastaa karttakyselyyn ehdotetuista pysäköintialueista 26. helmikuuta mennessä. Näkövammaisia varten on erillinen kysely. Kyselyt ovat auki 15.–26. helmikuuta.

Helsingin kaupunki suunnittelee tulevalle keväälle muutoksia vuokrattavien sähköpotkulautojen ja polkupyörien pysäköintiin keskustassa ja eteläisessä kantakaupungissa.

Pysäköintiuudistus toteutettaisiin alueellisilla yhteiskäyttöisten sähköpotkulautojen ja polkupyörien pysäköinnin kieltävillä liikennemerkeillä. Kieltoalueen on suunniteltu kattavan Hesperian esplanadin ja Pitkänsillan eteläpuolisen alueen kantakaupungissa. Lännessä raja kulkisi Lauttasaarensillalla.

Tavoitteena esteetön ja turvallinen liikkumisympäristö

– Muutoksen tavoitteena on esteetön ja turvallinen ympäristö kaikille liikkujille. Rajoitusalueen valinta perustuu maantieteeseen, Helsinginniemi on helppo hahmottaa. Lisäksi uudistusten suunnittelussa on hyödynnetty aikaisemmista kyselyistä ja tutkimuksista saatua tietoa, sanoo liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö Reetta Putkonen.

Sähköpotkulautojen suuret määrät ja pysäköinti ovat olleet ongelmana erityisesti Helsingin keskustassa. Jos uudistukset päätetään toteuttaa, kaupunki tekee sopimukset mikroliikkumisen operaattorien kanssa uusien pysäköintialueiden käytöstä. Sopimuksettomien operaattorien lautoja tai pyöriä ei saisi alueelle pysäköidä ollenkaan.

Uudet pysäköintirajoitukset tulisivat voimaan Etu-Töölössä, Kampissa, Kluuvissa, Kruununhaassa, Katajanokalla, Kaartinkaupungissa, Ullanlinnassa, Kaivopuistossa, Eirassa, Punavuoressa, Jätkäsaaressa ja Ruoholahdessa.

Esimerkiksi jalkakäytävälle pysäköiminen olisi kieltoalueella tieliikennelain vastainen teko. Pysäköinti olisi mahdollista vain erillisille liikennemerkein merkityille paikoille, ja operaattorit ohjaavat sovelluksillaan pysäköimään vain näille paikoille.

Rajoitukset koskisivat yhteiskäyttöisiä vuokrattavia sähköpotkulautoja ja polkupyöriä. Omalla sähköpotkulaudalla ja kaupunkilaisten omilla polkupyörillä saisi pysäköidä entiseen tapaan. Muualla Helsingissä sähköpotkulautojen pysäköintiin ei tulisi rajoituksia.

Pysäköintipaikkoja aukioille ja parkkiruutuihin

Palvelujen toiminta edellyttää riittävän tiheää pysäköintialueiden verkostoa. Pysäköintipaikkoja on suunniteltu aukioille, toreille ja kadunvarsiparkkipaikoille. Pysäköintialueita tulisi arviolta 249, joista n. 132 sijoittuu autojen parkkiruutuihin. Näissä kohteissa 1–2 nykyistä autopaikkaa muuttuisi siis mikroliikkumisen paikoiksi, ja niitä voisi tarvittaessa hyödyntää myös talvisin lumen välivarastointiin.

Kaupunki jatkaa myös liikenne- ja viestintäministeriön kanssa yhteistyötä mikroliikkumisen palvelujen tehokkaamman ohjaamisen lainsäädäntömuutosten edistämiseksi.

Vastaa kyselyyn uudistuksista 

Kyselyt ovat auki 15.–26. helmikuuta. Kyselyistä saatua palautetta hyödynnetään pysäköintipaikkojen suunnittelussa. Kaupunkiympäristölautakunta käsittelee uudistuksia maaliskuussa.

Kartalla alue, jolle suunniteltu rajoituksia. Uudet pysäköintirajoitukset tulisivat voimaan Etu-Töölössä, Kampissa, Kluuvissa, Kruununhaassa, Katajanokalla, Kaartinkaupungissa, Ullanlinnassa, Kaivopuistossa, Eirassa, Punavuoressa, Jätkäsaaressa ja Ruoholahdessa.
Uudet pysäköintirajoitukset tulisivat voimaan Etu-Töölössä, Kampissa, Kluuvissa, Kruununhaassa, Katajanokalla, Kaartinkaupungissa, Ullanlinnassa, Kaivopuistossa, Eirassa, Punavuoressa, Jätkäsaaressa ja Ruoholahdessa. Kuva: Helsingin kaupunki