Lähisuhdeväkivalta on väkivaltaa, jonka tekijä ja kohde ovat tai ovat olleet läheisessä suhteessa. Väkivalta voi kohdistua nykyiseen tai entiseen kumppaniin, lapseen, lähisukulaiseen tai muuhun läheiseen henkilöön. Se voi ilmetä fyysisenä, henkisenä, seksuaalisena tai taloudellisena väkivaltana. Lähisuhdeväkivallan seuraukset sekä altistuminen sille ovat pitkäkestoisia ja vakavia.
Helsingin kaupunki on kehittänyt lähisuhdeväkivallan ehkäisyyn liittyvän toimintaohjelman yhteistyössä eri järjestöjen kanssa. Toimenpiteiden tarkoituksena on lisätä tietoisuutta lähisuhdeväkivallasta sekä parantaa ammattilaisten kykyä tunnistaa väkivaltaa ja auttaa sen osapuolia. Kuluneena vuonna on käynnistetty muun muassa lähisuhdeväkivaltatyön avainhenkilöverkosto.
– Koulutamme kaupungin, hyvinvointialueen ja järjestöjen eri toimijoita. Tavoitteenamme on varmistaa, että ammattilaisilla on valmius käsitellä lähisuhdeväkivaltaa ja että yhä useampi saisi tarvittavaa apua. Koulutusmallia pilotoidaan eri hyvinvointialueilla. Hanketta koordinoi Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, kertoo Helsingin kaupungin lähisuhdeväkivaltakoordinaattori Ilona Fagerström.
Tunnista väkivallan eri muodot
Helsinki käynnistää marraskuussa kampanjan, jonka tavoitteena on auttaa sekä väkivallan kokijoita että tekijöitä tunnistamaan lähisuhdeväkivallan eri muodot, lisätä ymmärrystä jokaisen oikeudesta koskemattomuuteen ja turvalliseen elämään sekä tiedottaa apumahdollisuuksista.
"Kotona tehty ei aina ole rakkaudella tehty" -kampanjassa käytetään luovia ratkaisuja, jotka tuovat esiin lähisuhdeväkivallan eri muodot ajatuksia herättävällä tavalla. Kampanja pyrkii auttamaan ihmisiä ymmärtämään, että väkivalta voi ilmetä myös ilman mustelmia.
“Kotona tehty” viittaa yleensä rakkaudella tehtyihin, positiivisiin asioihin. Kampanjassa tuodaan esille ihmisen kädenjälki. Kuvissa halutaan tuoda näkyväksi, että kotona tehdään rakkauden lisäksi myös väkivaltaisia ja satuttavia asioita.
Helsingin kaupunki on toteuttanut kampanjan tiiviissä yhteistyössä alan järjestöjen ja muiden toimijoiden kanssa. Kampanja on esillä muun muassa digitaalisissa ulkomainospinnoissa ja sosiaalisessa mediassa. "Kotona tehty ei ole aina rakkaudella tehty" -kampanja alkaa 4.11.2024.
Apua lähisuhdeväkivaltaan sekä uhreille että tekijöille löytyy Hel.fi-sivustolta.