Herttoniemen metroaseman läntisen sisäänkäynnin peruskorjaus

HKL:n johtokunta on hyväksynyt Herttoniemen metroaseman läntisen sisäänkäynnin peruskorjauksen hankesuunnitelman.
Metrojuna Herttoniemen metroasemalla.

HKL:n johtokunta on hyväksynyt Herttoniemen metroaseman läntisen sisäänkäynnin peruskorjauksen hankesuunnitelman. Peruskorjaus alkaa maalis-huhtikuussa ja kestää sähkökeskusten ja valaisimien toimitusajoista riippuen heinä-elokuukuuhun  2022. Hissin toimitusaika on hieman pidempi, se saadaan sisäänkäynnille arviolta vuoden loppuun mennessä.

Herttoniemen metroasemalla on tällä hetkellä kaksi sisäänkäyntiä, joista itäinen on lippuhallirakennus. Läntinen sisäänkäynti sijaitsee läheisen päivittäistavarakaupan rakennuksen vieressä. Sisäänkäynti on ikääntynyt eikä vastaa palvelutasoltaan tai tasonvaihtolaitteen toimivuudeltaan nykypäivän vaatimuksia. Herttoniemen metroaseman läntinen sisäänkäynti suljetaan peruskorjaustyön ajaksi maalis-huhtikuussa.

Hankkeessa sisäänkäyntirakennuksen vesikatto peruskorjataan. Rakennuksen lasit vaihdetaan, pinnat maalataan ja tehdään tarvittavia LVI-järjestelmien päivityksiä. Hissi ja sähkötekniikka uusitaan energiataloudellisesti nykyaikaisiin ratkaisuihin. Sisäänkäynnin valaistus muutetaan energiatehokkaammaksi. Lisäksi sisäänkäynnin yhteyteen rakennetaan uusi portaikko. Sisäänkäyntirakennuksen ympäristön kannen vesieriste on jo uusittu. Hankkeella ei ole vaikutuksia metroliikenteeseen, mutta sisäänkäynti on suljettuna töiden aikana.

Herttoniemen metroaseman peruskorjaus

Herttoniemen metroasema on otettu käyttöön vuonna 1982 yhtenä Helsingin metrojärjestelmän alkuperäisistä asemista. Asemaa käyttää päivittäin noin 35 000 henkeä.

HKL:n ja KYMP:n järjestämässä suunnittelu- ja toteutuskilpailussa etsitään Herttoniemen metroaseman peruskorjausta, uutta bussiterminaalia ja lippuhallia koskevalle kokonaisvastuu-urakalle urakoitsija sekä metrokortteliin suunnitellun uudisrakentamisen toteuttaja.

Tavoitteena on toimiva, viihtyisä, turvallinen, helppokäyttöinen ja kovaa kulutusta kestävä hybridirakennus, jonka maantasokerroksen tärkein tila olisi metroaseman ja bussiterminaalin lippuhalli noin 50 000:lle päivittäiselle käyttäjälle. Herttoniemen metroaseman itäinen lippuhalli pysyy toiminnassa koko metrokorttelihankkeen ajan.