3. toukokuuta 2021 on Jätkäsaaren joukkoliikenteelle tärkeä päivä: silloin raitiovaunut pääsevät ensimmäistä kertaa uutta Atlantinsiltaa pitkin Jätkäsaaren kiertävälle ympyräreitille.
Atlantinsillan avaamisen jälkeen raitiotielinja 9 jatkaa Saukonpaadesta Atlantinkatua ja uutta Atlantinsiltaa pitkin Länsiterminaalille. Uusia pysäkkejä Atlantinkadulla ovat Saukonkatu ja Kanariankatu. Linjat 7 ja 9 vaihtavat toukokuusta alkaen linjatunnusta Länsiterminaalilla eli keskustasta saapuva 7 jatkaa ajantasauksen jälkeen linjana 9 Saukonpaaden kautta Pasilaan, ja päinvastoin. Käytäntö on voimassa, kunnes Bunkkerin luokse suunniteltu kääntösilmukka valmistuu.
Jätkäsaaren joukkoliikenteessä suurin tyytymättömyyden aihe ovat olleet Länsiterminaalin suuret hetkittäiset matkustajapiikit. Toukokuusta alkaen ruuhkat onneksi purkautuvat nykyistä nopeammin, sillä linjat 7 ja 9 liikennöivät Länsiterminaalista varhaisaamusta alkuiltaan 10 minuutin vuorovälein. Keskustaan mennessä ei voi myöskään hypätä väärään ratikkaan, sillä ne kaikki ratikat päätyvät keskustaan.
Jätkäsaaren ratikkaliikenne on sujuvaa, sillä ratikoille on omat kaistat
Uutena kaupunginosana Jätkäsaaressa on hyvät edellytykset nopealle ja sujuvalle ratikkaliikenteelle, sillä ratikoille on omat kaistat, eikä alueella ole vanhan kantakaupungin tapaan hitaita katuja tai raiteille pysäköityjä autoja. Myös kävelymatka lähimmälle raitiopysäkille on lyhyt Jätkäsaaren joka kolkasta.
Raitiolinjaston rakentaminen uudelle alueelle on aina melkoinen palapeli, sillä raitiokaupunkia rakentaa moni osapuoli. Helsingin kaupunki on päättänyt, minne raiteet vedetään, pääkaupunkiseudun joukkoliikenteestä vastaava HSL on suunnitellut liikenteen sekä aikataulut ja HKL on taas rakentanut raiteet ja tulee myös liikennöimään ratikoita.
Jätkäsaaren ratikkalinjasto valmistuu vuonna 2024
Jätkäsaaren raitiotielinjaston osalta katseet ovat kuitenkin jo vuodessa 2024, jolloin koko linjasto alustavasti valmistuu: tuolloin ovat valmiina päätepysäkkien kääntöpaikat ja nopean yhteyden Ruoholahden metroasemalle tarjoava 8-ratikka ajaa Länsiterminaalille. Vuonna 2024 Länsisatamasta lähtee kaikkiaan 18 raitiovaunuvuoroa joka tunti, siis keskimäärin yksi ratikka kolmen minuutin välein ja niistä jokainen vie Helsingin ydinkeskustaan.
Suurin kysymysmerkki valmistumisaikatauluissa tällä hetkellä kuitenkin on, milloin uudet kääntöpaikat Bunkkerin edustalle ja Atlantinkadun varteen päästään rakentamaan. Molempien aikataulu on vielä avoin ja ne riippuvat ympäristön rakennushankkeista, joten siksi linjaston tarkkaa valmistumisaikaa ei voida vielä antaa.
Raitiotielinjasto 2021
Atlantinkatu ja uusi Atlantinsilta avataan raitioliikenteelle 3.5.2021. Linjojen 7 ja 9 päätepysäkiksi tulee Länsisataman Terminaali 2 -pysäkki. Linja 8:n liikennöi nykyiseen tapaan, linja 6T lakkautetaan. Hernesaarta palveleva linja 6 alkaa liikennöidä Eiranrantaan.
Raitiotielinjasto 2024
Ennen lopullisen linjaston käyttöönottoa rakennetaan uudet kääntöpaikat linjoille 8 ja 9 Bunkkerin edustalle ja linjalle 7 Atlantinkadun varrelle. Hernesaaren raiteita jatketaan Eiranrannasta kohti Hernesaaren kärkeä.
Lisää aiheesta Helsingin seudun liikenteen uutisesta(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun).
Uutista on päivitetty 3.5.