– En tiedä ehtiikö vielä kevääksi, mutta ensi talveksi viimeistään, kertoo projektinjohtaja Erkki Sarvi kaupunkiympäristön toimialalta.
Saukonlaiturilla on jo ollut käytössä oheisessa kuvassa näkyvä Clewat-nimeä kantava lumensulatuspiste.
Sekä Clewat että Lumipower ovat uusia tapoja kaupungin strategiassa, jossa lumen kippaamisesta mereen halutaan luopua. Clewat toimii rannan tuntumassa ja käyttää merivettä sulattamaan lunta.
”Sisämaahan” sijoitettava Lumipower käyttää lumensulatukseen kaukolämmön paluukierron energiaa lumen sulatukseen. Paluuvirtauksella lämmitetään vettä, jolla sulatetaan lumi.
Lumipower tulee paikkaan, jossa se voidaan liittää kaukolämpöön.
– Toki se vaatii putkiston vetämisen.
Ulospäin Lumipower näyttää konttimaiselta vähän samaan tapaan kuin merivettä sulattamiseen käyttävä Clewat. Laite suodattaa vedestä roskat ja sulamisvedet johdetaan hulevesiviemärin kautta mereen.
Lumipowerille varattu alue on sen kokoinen, että lumikuormia kuljettavat ja purkavat raskaat ajoneuvot pystyvät siinä operoimaan. Taukotilakin on tulossa työntekijöille.
Jätkäsaari saa taas olla lumensulatuksen koenäyttämönä siksi, että se on yksi harvoista paikoista keskusta-alueella, jossa tällaisia koekäyttöjä pystyy vielä tekemään. Lumipowerin tontillekin tulee aikanaan rakennuksia.
– Lumipower on kokeilulaite. Todennäköisesti sulatuslaitteita tullaan hankkimaan lisää. Osa niistä on varmaan näitä kaukolämmön paluuvirtauksella tai jollain muulla energialla sulattavia. Ja osa on Clewatin tavoin meren rannalla toimivia, joissa voidaan käyttää merivettä sulattamiseen.
Helsinki luopumassa merikaadosta
Kaupungilla on Hernesaaressa lumenvastaanottopaikka, joka toimii siten, että kuorma-autoista kipataan lumet mereen, ja alus ajaa vedessä ympyrää, jotta lumi sulaisi meriveteen.
Lumen seassa olevia roskia on estetty leviämästä erikoisella tavalla: merenpohjasta nousevien vesikuplien muodostamalla verholla. Kuplaverho toimii siten, että veden pohjaan on laskettu pitkä letku, jossa on reikiä tiheään. Letkuun syötetään kompressoreilla ilmaa. Ilmakuplat muodostavat alhaalta ylöspäin suuntaavien ilmakuplien verhon. Roskat eivät pääse verhon läpi, vaan jäävät kuplaverhon rannan puolelle, josta troolari kerää roskat kyytiin.
Nyt käytössä olevaa kuplaverhoa pienempi versio oli viime talvena käytössä Hernesaaressa, ja kaupungin mukaan kokemukset siitä olivat hyviä.
Helsinki aikoo luopua lumen merikaadosta vuoteen 2033 mennessä. Hernesaaren vastaanottopaikka aiotaan korvata parinkymmenen pienen sulatuspaikan verkostolla, jotka kykenisivät sulattamaan yhteensä yli 35 000 kuormaa lunta talven aikana.
Jätkäsaaren koesulattamot ovat olennainen osa merikaadosta luopumisen strategiaa. Paikallisesti sulatettu lumi myös lyhentää kuljetusmatkoja. Clewat pystyy sulattamaan noin sata kuorma-autollista lunta vuorokaudessa ja Lumipower noin 70–80 kuorma-autollista samassa ajassa.
Teksti: Rauno Hietanen
Tämä artikkelikokonaisuus on Helsingin kaupungin tuottama yhteistyössä Jätkäsaari–Ruoholahti-lehden kanssa. Artikkeli on myös julkaistu maaliskuun Jätkäsaari–Ruoholahti-lehdessä.