Saneerauksen yhteydessä on tarkoitus korvata nykyiset sekaviemärit erillisillä jätevesi- ja hulevesiviemäreillä. Samalla peruskorjataan alueen katuja ja kehitetään niiden liikennettä. Tavoite on toteuttaa kaikki tarvittavat katutyöt saman työmaan aikana.
Selvitimme kesäkuussa asukkaiden ja alueen toimijoiden näkemyksiä siitä, mitä muita korjaus- ja parannustarpeita saneeraukseen tulevilla katuosuuksilla on. Tarpeita selvitettiin karttakyselyllä, jonne sai merkitä rakenteellisia, liikenteellisiä ja kaupunkikuvallisia muutostarpeita. Karttamerkintöjä tuli yhteensä 374. Vastauksia antoivat pääosin alueen käyttäjät, kuten kaupunkilaiset, alueella työskentelevät ja matkailijat. Heidän osuutensa vastaajista oli 96,5 prosenttia. Alueella toimivien yritysten tai kiinteistöjen edustajien osuus oli 3,5 prosenttia. Heidän kommenttinsa eivät eronneet merkittävästi alueen käyttäjien näkemyksistä.
Toiveena sujuvampi liikenne kaikille kulkumuodoille
Suurin osa muutostoiveista kohdistui ja Eteläesplanadille, Kauppatorille, Etelärannalle, Erottajankadulle sekä Päävartiontorin edustalle. Esplanadeilla toivottiin parannuksia liikennejärjestelyihin, esimerkiksi lisäämällä katujen autoliikennettä mutta myös muuttamalla niitä kävelykaduiksi. Useissa palautteissa ehdotettiin, että autoliikenne siirrettäisiin Pohjoisesplanadilta Eteläesplanadille. Pysäköintipaikkojen osalta mielipiteet vaihtelivat; osa halusi niitä lisättävän, kun taas toiset toivoivat niiden vähentämistä. Lisäksi sekä Pohjois- että Eteläesplanadille esitettiin toiveita katujen tasoittamisesta, jotta niin ajoneuvo-, kävely- kuin pyöräilyväylillä kulku olisi sujuvampaa. Eteläesplanadin yhdistetty jalankulku- ja pyörätie koettiin erityisen hankalaksi ja kaipaavan parannuksia.
Kauppatorilla esitettiin toiveita sekä pysäköintimahdollisuuksien lisäämisestä että vähentämisestä. Myös torin esteettisen ilmeen parantaminen nousi toistuvasti esille. Alueen pyöräily- ja kävelyreitteihin toivottiin selkeyttä, kun taas autoliikennettä haluttiin vähentää. Etelärannan ja Päävartiontorin edustan pyörätie sai kritiikkiä sekavuudestaan ja ahtaudestaan, sillä jalankulkijat käyttävät väylää usein. Erottajankadulla puolestaan ehdotettiin autokaistojen vähentämistä ja tilan siirtämistä kunnollisten kävely- ja pyöräteiden käyttöön.
Kyselyn tuloksia sekä asiantuntija-arvioita hyödynnetään alueen katujen kehittämisessä. Varsinainen katusuunnittelu ja siihen liittyvä vuorovaikutus on tarkoitus käynnistää vuonna 2026.