I samband med saneringen är avsikten att ersätta de nuvarande blandavloppen med separata spillvatten- och dagvattenavlopp. Samtidigt renoveras områdets gator och utvecklas gatornas trafik. Syftet är att utföra alla nödvändiga gatuarbeten på samma gång.
I juni utredde vi åsikter från invånare och områdets aktörer om vad annat staden bör reparera och förbättra på de gatusträckor som kommer att saneras. Vi kartlade behoven med en kartenkät där man kunde markera strukturella, trafikmässiga och stadsbildsmässiga ändringsbehov. Sammanlagt fick vi 374 markeringar på kartan. För det mesta kom svaren från områdets användare, såsom stadsinvånare, personer som arbetar i området och turister. Deras andel var 96,5 procent av svarspersonerna. Andelen representanter för företagen eller fastigheterna i området var 3,5 procent. Deras kommentarer skilde sig inte nämnvärt från åsikterna från områdets användare.
Önskemål om smidigare trafik för alla färdsätt
De flesta ändringsönskemål gällde Södra Esplanaden, Salutorget, Södra kajen, Skillnadsgatan samt området framför Högvaktstorget. För Esplanaderna önskade man förbättrade trafikarrangemang, till exempel genom att öka biltrafiken på gatorna men även genom att omvandla dem till gågator. I flera responssvar föreslog man att biltrafiken flyttas från Norra Esplanaden till Södra Esplanaden. Vad gäller parkeringsplatser rådde delade åsikter: en del ville öka antalet parkeringsplatser medan andra önskade att deras antal minskas. Vad gäller både Norra och Södra Esplanaden framförde man önskemål om att jämna ut gatorna så att trafiken såväl på fordonvägarna som på gång- och cykelbanorna skulle vara smidigare. Enligt responsen är den kombinerade gång- och cykelvägen på Södra Esplanaden särskilt besvärlig att använda och den behöver förbättring.
I fråga om Salutorget framförde man önskemål om att både öka och minska antalet parkeringsplatser. Även förbättringen av torgets estetiska utseende var ett återkommande tema. Man önskade att områdets gång- och cykelrutter markeras tydligare medan man ville minska biltrafiken. Cykelbanan på Södra kajen och framför Högvaktstorget fick kritik för att vara oklar och trång eftersom fotgängare ofta använder banan. För Skillnadsgatan föreslog man att antalet bilfiler minskas och området får ordentliga gång- och cykelbanor.
Staden utnyttjar enkätens resultat samt sakkunnigutlåtanden vid utvecklingen av områdets gator. Avsikten är att inleda den egentliga gatuplaneringen och därmed sammanhängande växelverkan 2026.