Kaupunkipyöräkausi päättyy Helsingissä ja Espoossa sunnuntaina 31.10. Marraskuun aikana kaupunkipyörät ja pyöräasemat kerätään varastoon ja huolletaan uutta pyöräkautta varten. Kaupunkipyörien käyttäjät olivat tämän vuoden asiakaskyselyn mukaan palveluun viime vuotta tyytyväisempiä. Vaikka pyörien käyttö ei kokonaisuudessaan kasvanut, niiden satunnainen käyttö esimerkiksi hyötyliikuntaan lisääntyi.
Kaupunkipyörillä on Helsingissä ja Espoossa ajettu tällä kaudella yhteensä noin 2,8 miljoonaa matkaa, joista noin 2,4 miljoonaa matkaa Helsingissä ja 0,4 miljoonaa Espoossa.
Koko kauden polkijoita on ollut noin 50 000, lähes saman verran kuin vuosi sitten. Satunnainen käyttö on kasvanut. Päiväkäyttäjiä on ollut noin 23 000 ja viikkokäyttäjiä noin 5 000, eli muutama tuhat enemmän kuin viime vuonna.
Pyörien käyttö ei ole vielä palautunut koronaa edeltäneelle tasolle. Matkoja on tehty lähes 30 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2019. Keskimäärin Helsingissä on poljettu noin neljä matkaa per pyörä per päivä ja Espoossa noin kaksi.
Kaupunkipyöräpalvelu laajeni Helsingissä touko-kesäkuussa, kun käyttöön tuli 105 uutta asemaa ja 1 050 pyörää. Tänä vuonna Helsingin ja Espoon kaupunkipyöräpalvelussa on ollut käytössä yhteensä 457 pyöräasemaa ja 4 570 pyörää.
Kaupunkipyörien käyttö hyötyliikuntaan on lisääntynyt
Kaupunkipyörien asiakaskyselyssä vajaa kolmannes kertoi kaupunkipyöräilynsä vähentyneen. Suurin osa heistä vastasi koronan takia liikkuneensa muutenkin vähemmän, sillä sekä työ- että vapaa-ajanmatkat olivat vähentyneet.
Vain kahdeksan prosenttia vastaajista kertoi kaupunkipyöräilynsä vähentyneen sähköpotkulautojen takia. Kolmannes vastaajista kertoi kaupunkipyörien käyttönsä lisääntyneen: moni heistä oli hypännyt kaupunkipyörän satulaan joukkoliikenteen sijasta ja hyötyliikuntaa saadakseen.
Merkittävä osa vastaajista kertoi kulkevansa osan matkasta joukkoliikenteellä ja osan kaupunkipyörällä. Lähes viidesosa kertoi tekevänsä niin usein ja melkein puolet silloin tällöin. Pyöriä on käytetty entiseen tapaan eniten vapaa-ajan matkoilla, mutta myös asiointi- ja työmatkoilla. Kuntoilun vuoksi pyöriä kertoi käyttäneensä peräti 27 prosenttia vastaajista, kun vuonna 2019 niin vastasi vain 15 prosenttia vastaajista.
Tyytyväisyys palveluun kasvoi hieman edellisvuoteen verrattuna. Käyttäjät antoivat korkeimmat arvosanat käyttömaksujen selkeydelle ja kohtuullisuudelle. Kolmannella sijalla oli rekisteröityminen käyttäjäksi ja käyttöoikeuden ostaminen, mikä kertoi kaupunkipyöräsivuston onnistuneesta uudistuksesta.
Tärkeimmäksi kehityskohteeksi nousi pyörien palautus. Viime vuoden kyselyssä heikot arvosanat saaneet pyörien kunto ja saatavuus paranivat tänä vuonna selvästi: kaupunkipyöräoperaattori on panostanut pyörien huoltoon ja pyörien määrä kasvoi Helsingin aluelaajennuksen myötä. Palvelun suositteluarvo, eli NPS-luku, on erittäin korkea, 55.
Kiitos kaupunkipyörien käyttäjille! Kaupunkipyörät ovat ketterä, terveellinen ja ympäristöystävällinen kulkutapa ja täydentävät hyvin joukkoliikennettä.
Kaupunkipyöräpalvelusta vastaavat Helsingin kaupungin liikenneliikelaitos HKL Helsingissä ja Espoon kaupungin Tekninen ja ympäristötoimi Espoossa. Palvelua ylläpitää CityBike Finland. Digipalveluista, markkinoinnista sekä asiakassuhteista vastaa Helsingin seudun liikenne HSL. Clear Channel Suomi Oy vastaa hankkeeseen liittyvästä mainosmediasta sekä kumppanuuksista.