”Mitä tarvitaan, jotta tilanne korjaantuu?”
Restoratiivisen sovittelun koulutuksen kävi syksyn 2024 aikana Pitäjänmäen peruskoulun viisi ammattilaista, apulaisrehtorin lisäksi kuraattori, kouluvalmentaja, erityisopettaja ja luokanopettaja.
Koulutuksissa käydään läpi restoratiivisuuden taustaa – sitä, kuinka ajatukset vaikuttavat tunteisiin ja tunteet tekoihin. Tarkoitus on, että koulun Resto-sovittelijat oppivat tunnistamaan oppilaiden tarpeita ja luomaan pohjaa kestäville ratkaisuille.
Myös konfliktien taustalla olevia tunteita ja tilanteita pyritään saamaan selville. Silloin voi paljastua esimerkiksi se, että tönijää itseäänkin kiusataan, mutta hän ei ole uskaltanut kertoa siitä.
Tarer on toiminut aiemmin koulukuraattorina ja selvittänyt kiistoja sovittelemalla. Hän kertoo, että oppilaat saattavat olla alussa varautuneita ja kummastella, miksi jo läpikäydyistä asioista kysytään uudestaan.
– Oppilaat lämpenevät, kun heiltä kysytään heidän omia ajatuksiaan, tunteitaan ja näkökulmiaan. Tarkoitus on, että jokainen tuntee tulevansa kuulluksi, Tarer kertoo.
Osapuolet saavat kertoa myös, mitä he tarvitsisivat, jotta tilanne korjaantuisi.
Erilliskeskustelujen jälkeen osapuolet kuulevat yhteisessä sovittelussa toisen osallisen näkökulman sekä vastaukset kysymyksiin kuten, miltä hänestä tuntui, kuinka tapahtuma on vaikuttanut häneen ja mitä vaadittaisiin, että hän pääsisi tapahtuneen yli.
Tarkoitus on, että jokainen tuntee tulevansa kuulluksi.
Kaikkiin tilanteisiin pelkkä koulun restoratiivisen tiimin sovittelu ei sovi. Tällainen on esimerkiksi pitkäaikainen kiusaaminen, joka on laajentunut koulun ulkopuolelle, tai väkivallanteko, josta poliisilla on tutkinta kesken. Koulun ulkopuolisia konflikteja ei liioin oteta koulun prosessiin mukaan.