Sähköistä ja päästötöntä liikennettä merelle
Vili Tuomisto muistuttaa, että kaupunki tekee merellisiä linjauksiaan herkkää luontoa kunnioittaen. Kaupunki myös toivoo ja tukee aluskannan muuttamista mahdollisimman ympäristöystävälliseksi.
– Esimerkiksi säännöllinen liikennöinti Pihlajasaaren on tarkoitus hoitaa tulevaisuudessa sähköisesti. Kaupunki selvittää tehokkaimpia tukitoimia, joilla mahdollistettaisiin sähköistä vesiliikenteen siirtymää.
Kaupungin tavoitteena on saada vähintään puolet vesiliikenteestä päästöttömäksi vuoteen 2030 mennessä.
– Koetamme esimerkiksi minimoida kaikkia ihmisvaikutteisia päästöjä kehittämällä tulva- ja hulevesien hallinnan sekä vesihuollon ratkaisuja saari- ja ranta-alueillamme. Kaupungin uudessa valmistelussa olevassa luonnonsuojeluohjelmassa on myös vedenalaiselle luonnolle oma kohtansa. Kaupunki tekee aktiivisesti meren suojelutyötä Itämerihaasteessakin. Ekologiset asiat ovat kaupungille lähtökohtaisesti tärkeitä, mutta ne ovat myös imago- ja vetovoimatekijä niin kaupungille kuin merellisille yrityksille, toteaa Tuomisto.
Helsingin keskustan satamissa on jo ollut pidempään maasähköliitännät, ja nyt myös Vuosaaren satamassa voidaan tarjota maissa tuotettua sähköä aluksille. Maasähkön käyttö voi vähentää laivan ilmanpäästöjä satama-alueella jopa 50–80 prosenttia, ja samalla vähenee myös melu.
Rahtiliikenteessä otetaan iso harppaus päästöttömyyteen heinäkuussa, kun ensimmäinen uusiutuvaa polttoainetta käyttävä konttilaiva X-Press feeders aloittaa säännöllisen liikenteen Helsinkiin. Samalla aukeaa markkina synteettisten polttoaineiden jakelulle Suomessa.
Lähteet haastateltavien lisäksi: Helsingin merellinen strategia 2030; Helsingin sataman vuosikertomus 2023; Helsingin sataman verkkosivut ja viestintäosasto; Meri-Helsinki yleiskaavassa, Helsingin kaupunkisuunnitteluviraston yleissuunnitteluosaston selvityksiä 2013:18 ja kaupunginkanslian kaupunkitietopalvelut / tutkija Henri Mikkola.
Julkaistu: 4.7.2024 klo 09.00