Eldriven och utsläppsfri trafik på havet
Vili Tuomisto påminner om att staden fastställer sina marina riktlinjer med respekt för den känsliga naturen. Staden önskar och stöder också en ändring av fartygsbeståndet så att det blir så miljövänligt som möjligt.
– Till exempel är det tänkt att den regelbundna trafiken till Rönnskären ska skötas eldrivet i framtiden. Staden utreder de effektivaste stödåtgärderna för att möjliggöra en övergång till eldriven sjötrafik.
Stadens mål är att minst hälften av sjötrafiken blir utsläppsfri innan år 2030.
– Vi prövar till exempel minimera alla utsläpp som påverkar människan genom att utveckla lösningar för hantering av översvämningar och dagvatten samt vattentjänster på våra öar och strandområden. I stadens nya naturskyddsprogram, som är under beredning, har också naturen under vatten en egen punkt. Staden arbetar aktivt med att skydda havet också i Östersjöutmaningen. De ekologiska frågorna är av princip viktiga för staden, men de är också en image- och attraktionsfaktor för både staden och de marina företagen, konstaterar Tuomisto.
Hamnarna i Helsingfors centrum har redan under en längre tid haft landströmsanslutningar och nu kan också Nordsjö hamn erbjuda fartyg el som producerats påland. Användningen av landström kan minska fartygens luftutsläpp i hamnområdet med upp till 50–80 procent och samtidigt minskar också bullret. I godstrafiken tas ett stort steg mot utsläppsfrihet i juli, när det första containerfartyget X-Press feeders som använder förnybart bränsle inleder reguljär trafik till Helsingfors. Samtidigt öppnas marknaden för distribution av syntetiska bränslen i Finland.
Källor utöver de intervjuade: Helsingfors havsstrategi 2030, Helsingfors hamns årsberättelse 2023, Helsingfors hamns webbplats och kommunikationsavdelning, HavsHelsingfors i generalplanen, redogörelser från Helsingfors stadsplaneringsverks avdelning för generalplanering 2013:18.
Publicerad: 4.7.2024 klo 09.00