Kontulan kirjaston aukio oli syyskuisena viikonloppuna tavanomaista eläväisempi, sillä paikalle houkuttivat paitsi kesällä avattu lasten ja nuorten pop up -tila ja uudet pelit, myös ilmaiset jätskit.
Jos ei heti keksinyt, mitä täällä oikein tapahtui, näytti kuin joukko nuoria ja lapsia hortoilisi sinne tänne pitkin aukiota keskittyneinä, leveät hymyt kasvoillaan.
– Tosi siistiä!
– Hauska. Tuun pelaamaan uudelleen.
– Saa liikkeelle. Ehkä tähän voisi yhdistää virtuaalipallojen potkimisen.
Siinä kommentteja nuorilta, jotka innostuivat pelaamaan lasten ja nuorten pelipäivässä Helsinki Design Weekin tapahtumassa lauantaina. Tapahtuman järjestivät kaupungin innovaatioyhtiö Forum Virium Helsinki ja Parkly.
Tapahtuman pelit – joita voi edelleen pelata – on suunniteltu esiteini-ikäisille ja teineille, sillä Ballz-peliä pelataan Snapchatin lisätyn todellisuuden linssin kautta. Creaamon Random Kontula -pelin tehtävät on puolestaan ideoitu nuorille yhdessä nuorisotalon kävijöiden kanssa.
Pelaaminen näytti luonnistuvan mainiosti nuoremmiltakin, ainakin nuorilta neroilta Santulta ja Riyasatilta. Jos omaa puhelinta ei ollut mukana tai siinä ei ollut Snapchatia, ei haitannut, sillä paikalla opastamassa oli pelin kehittäneen flyAR Augmented Reality Studion Frans Tihveräinen. Nuoret intoituivat kertomaan, että pelaamisen paikkoja kannattaa levittää Kontulasta muuallekin, vaikkapa Itikseen.
Nuorten lisäksi tekemistä oli myös lapsille. Parklyn pop up -tilassa Ronja Rantapään piirustuspiirissä pääsi taiteilemaan isoille arkeille – ja pienten piirtäjien saama palaute häneltä oli taatusti kannustavaa.
Tapahtuma oli kontulalaisille mieluinen myös sen vuoksi, että osallistujille jaettiin tikkukaramelleja sekä jäätelöä, joka oli tietenkin kontulalaista.
Julkisen tilan kehittämistä asukkaiden kanssa
Mellunkylään kuuluva Kontula on yksi Helsingin kaupunkiuudistusalueista, joihin kaupunki kiinnittää tavanomaista enemmän huomiota. Tavoitteena on parantaa alueen palveluja, viihtyisyyttä ja houkuttelevuutta.
Kaupungin hankeasiantuntija Outi Rissanen kertoo, että kaupungin palveluiden ja rakenteiden kehittäminen on pitkäjänteistä työtä, joten siksi myös nopeille toimenpiteille on tarvetta.
Näistä nopeista toimenpiteistä on kyse myös Kontulassa. Niiden avulla pyritään löytämään ja kehittämään uudenlaisia keinoja lisätä viihtyisyyttä testaamalla käytännössä, mikä toimii ja mikä ei.
Esimerkiksi nyt nuorten testattavana olevassa FlyAR:n pallopelissä hyödynnetään lisättyä todellisuutta, joka muuttaa kirjaston edustan aukean suorastaan pallomereksi.
Creaamon kaupunkiympäristöön sijoittuvassa Random Kontula -haastepelissä puolestaan lapsia ja nuoria innostetaan tutustumaan lähialueisiin sekä heille suunnattuihin palveluihin. Pop up -tilan kaupunki ja Fiksu kaupunki -hanke ovat toteuttaneet yhteistyössä RaivioBumann & Parklyn kanssa.
Turvallisempia ympäristöjä
Yhteisövastaava Karolina Toivettula Forum Virium Helsingistä kertoo, että kuluvana syksynä kaupungin kokeilujen painopiste on Mellunkylään kuuluvissa Kontulassa ja Mellunmäessä.
Viime vuoden aikana Mellunkylässä selvitettiin, miten lapset ja nuoret kokevat asuinalueensa sekä miten siitä voitaisiin tehdä entistä parempi.
– Lapset ja nuoret ovat toivoneet tilaa, missä he voisivat viettää yhdessä aikaa ja vaikka syödä omia eväitään. Toiveissa ovat olleet myös tapahtumat, pelit ja taide.
Toiveita lähdettiin toteuttamaan tarjouspyyntöjen avulla, ja haussa oli nimenomaan mellunkyläläisiä lapsia ja nuoria varten palveluja, ratkaisuja ja konsepteja.
Kirjaston edusta on toiveiden mukaisesti ollut kesästä saakka vihreämpi ja värikkäämpi istutusten ja raikkaiden kesäkaluisteiden ansiosta.
Kaikki alueen lapset ja nuoret eivät ole vielä huomanneet muutoksia. Lauantain Helsinki Design Weekin tilaisuuden yhtenä tarkoituksena olikin lisätä tietoa lapsia ja nuoria varten suunnitelluista peleistä ja tilasta sekä kerätä samalla palautetta.
– Käyttäjäpalaute on meille tavattoman tärkeää. Nyt haluamme tietää, kokevatko lapset ja nuoret uuden tilan ja pelit omikseen, Toivettula kertoo.
Toiveet toteen myös Malminkartanossa ja Malmilla
Rissanen kertoo, että lasten ja nuorten toiveista lähteneitä ideoita on aivan viime aikoina toteutettu myös Malminkartanossa. Siellä koululaiset toivoivat, että viljelylaatikot otettaisiin uudelleen käyttöön purkuun menevän koulun lähistöllä. Samalla autioituneen koulun lähiympäristöön saataisiin mukavaa toimintaa.
Fiksu kaupunki -hankkeen kokeilujen lisäksi mukaan saatiin myös toinen hanke tuomaan ekologisesta betonista valmistettuja elementtejä. Niitä voi hyödyntää temppuiluissa, urheilussa ja pelkästään oleilussa.
Kaupungin asukkailta kerättyihin toiveisiin on vastattu myös esimerkiksi Malmilla, jossa Ala-Malmin puiston valaistus uusittiin älykkäällä ominaisuudella. Sen ansiosta kuka tahansa voi säätää puiston valaistuksen valoa.
Hankkeita ja kokeiluja tulee ja menee. Voidaanko hyvää palautetta nyt saaneista kokeiluista tehdä pysyviä?
Rissanen kertoo, että kokeiluja tehdään juuri parhaiden ja toivotuimpien löytämiseksi. Asukkaiden suosikeista ja ahkerasti käyttämistä on mahdollista tehdä pysyviä. Ala-Malmin puiston valot ovat tulleet jäädäkseen.
– Kokeilujen tarkoitus on myös herätellä kaupunkiorganisaation sisällä pohtimaan uudenlaisten ratkaisujen käyttömahdollisuuksia. Missä ja miten eri kokeiluja olisi mahdollista jatkaa ja kuka niitä toteuttaisi, Rissanen kertoo.