Palkkavirheiden korjaamisen tahti on kiihtynyt ja palkanlaskijoiden osaaminen kasvanut. Palkkavirheitä korjattiin viime viikolla noin 1 700. Kun kaupungin taloushallintopalvelu Talpassa on syyskuun alusta alkaen lomakauden jälkeen lähes täysmiehitys, tavoitteena on 2 000 korjausta viikossa.
Myös asiakaspalvelun nopeus on parantunut. Käsittelemättömiä yhteydenottoja oli 26. elokuuta 3 584 kappaletta. Asiakaspalvelussa käsitellään normaalistikin noin 5 000 yhteydenottoa viikossa. Purkuvauhti pyynnöille on noin 1–5 päivää. Kokonaan puuttuvien palkkojen korjausta on saatu nopeutettua, maksu tapahtuu noin kahdessa arkipäivässä virheilmoituksen vastanottamisesta. Mikäli maksuvirhe johtuu esimerkiksi työsopimuksen puuttumisesta järjestelmästä, korjaus voi viedä 1–4 arkipäivää.
Palkkavirheiden osalta tilanne oli 25. elokuuta seuraava: koko palkka puuttuu 95 kappaletta, yli 500 euroa palkasta puuttuu 1 586 kappaletta, alle 500 euroa palkasta puuttuu 2 634 kappaletta, muut virheet 4 201 kappaletta.
Tämänhetkisen arvion mukaan tilanteen vakauttaminen täysin normaaliksi kestää koko syyskauden. Tilanteen korjaamista edistetään useilla eri toimilla siten, että palkanlaskijoiden, HR:n ja esihenkilöiden työn sujuvoittaminen on ykkösprioriteetti.
Lue lisää aiheesta
Helsingin kaupunki ja Sarastia Oy sopivat palkkajärjestelmän kehityksestä palkanmaksuvirheiden minimoimiseksi
Kuva: Sakari Röyskö
Uutista päivitetty 29. elokuuta viimeisimmillä palkkavirheitä koskevilla luvuilla.