Felen i löneutbetalningen rättas till allt snabbare allteftersom löneräknarnas färdigheter förbättras. Förra veckan åtgärdades kring 1 700 fel. Från och med början av september kommer stadens ekonomiförvaltningstjänst Talpa att ha full bemanning. Då blir målet att rätta till 2 000 fel i veckan.
Även kundservicen fungerar nu snabbare. Just nu (26 augusti) finns det 3 584 obehandlade ärenden i kön. Också i vanliga fall behandlar kundservicen omkring 5 000 ärenden i veckan. Ett ärende åtgärdas vanligen inom 1–5 dagar. Löner som saknas helt åtgärdas nu snabbare: de betalas ut cirka två vardagar efter att felanmälan tagits emot. Om felet till exempel beror på att arbetsavtalet inte förts in i systemet kan det ta 1–4 vardagar att rätta till felet.
Läget för fel i löneutbetalningen den 25 augusti var: 95 obehandlade ärenden om att hela lönen saknas, över 500 euro av lönen saknas 1 586, under 500 euro av lönen saknas 2 634, andra fel 4 201.
Enligt nuvarande beräkningar kommer situationen inte att normaliseras helt förrän i slutet av hösten. Flera olika åtgärder pågår för att åtgärda situationen, och vår första prioritet är att göra löneräknarnas, personalavdelningens och chefernas arbete smidigare.
Bild: Sakari Röyskö
Uppdaterad 29 augusti med senaste lönefelsiffror.