Palkkavirheiden määrä jatkanut laskuaan kesän alussa

Uusien palkkavirheiden määrä on jatkanut laskuaan kesäkuussa eikä uusia laajoja virhetilanteita palkanmaksussa ole syntynyt. Myös korjaamattomien palkkavirheiden korjaus on jatkunut. Työ- ja virkaehtosopimusten tuomien palkankorotusten maksu on alkanut kesäkuussa suunnitellusti. Palkanlaskennan asiakaspalveluun on sen sijaan tullut normaalia enemmän yhteydenottoja vuoden 2022 verotuksesta.
Helsingin kaupungintalo.
Kuva: Sakari Röyskö

Uusien palkkavirheiden taso suhteessa palkkalaskelmiin on alle 3 prosenttia. Jo marraskuusta lähtien virheitä on syntynyt kuukausittain vähemmän kuin edellisen palkkajärjestelmän aikana, ja virheiden määrää kuvaavaa trendi on yhä laskeva.

”Tilanne on jo hyvällä tasolla, vaikka työtäkin riittää vielä. Tällä hetkellä tehdään yhä töitä sen eteen, että virheitä syntyy vieläkin vähemmän ja että kertyneet virheet saadaan korjattua työntekijälle kohtuullisessa ajassa”, sanoo palkanlaskennan vakauttamisesta vastaava johtaja Kirsti Laine-Hendolin

Monet kaupungin työntekijät saaneet useita verotuspäätöksiä

Monet kaupungin työntekijät ovat saaneet Verohallinnolta useita vuotta 2022 koskevia verotuspäätöksiä. On tunnistettu, että ylimääräiset verotuspäätökset ovat johtuneet poikkeavasta rytmistä tulorekisterikorjausten teossa. Verotuspäätöksiä on ehtinyt lähteä työntekijöille ennen kuin kaupungin tekemä korjaus tulorekisteriin on ollut valmis. Uuden verotuspäätöksen voi saada myös, vaikka palkkatiedoissa ei olisi virheitä ollutkaan.

Sarastia-palkanlaskentajärjestelmän käyttöönoton jälkeen vuonna 2022 syntyi palkkavirheitä, joiden korjaaminen tulorekisteritietoihin jatkuu, sillä korjaaminen tapahtuu pääosin manuaalisesti. Korjaukset voivat valitettavasti aiheuttaa uusien verotuspäätösten muodostumisen. 

Kaupunki ja Verohallinto tekevät tiivistä yhteistyötä ja muokkaavat toimintatapoja, jotta järjestelmien toiminnallisuuksien vuoksi kaupungin työntekijöille ei tulisi lisää aiheettomia verotuspäätöksiä. Kaupunki tekee yhteistyötä myös Sarastia Oy:n kanssa, jotta palkkajärjestelmän tulorekisteritoiminnallisuus saadaan paremmin vastaamaan kaupungin tarvetta. 

Henkilöstölle on viestitty ja järjestetty neuvontaa palkanmaksutilanteen vaikutuksesta verotukseen. Kaupunki on järjestänyt yhdessä Verohallinnon kanssa useita infotilaisuuksia henkilöstölle. Lisäksi on ollut tarjolla neuvontapalvelu veroilmoitusten palautuksen aikaan. Henkilöstölle on tarjolla kattavasti tietoa ja vastauksia moniin tilanteen herättämiin kysymyksiin.

”Helsingin kaupunki ja Verohallinto tekevät nyt tiiviisti yhteistyötä, jotta verotuksen päättyessä 31.10. henkilöstön tiedot tulorekisterissä ovat oikein ja verotus tapahtuu oikeilla tiedoilla. Minulla on luottamus siihen, että tässä onnistutaan”, vakuuttaa Kirsti Laine-Hendolin.