Helsingin kaupunki ja HUS selvittivät synnyttäneiden äitien kokemuksia hoidon ja palvelujen toteutumisesta Helsingin äitiysneuvoloissa ja HUSin Naistenklinikalla.
Aineistoa kerättiin syksyllä 2022 Naistenklinikalla synnyttäneiltä helsinkiläisäideiltä sähköisen kyselyn ja haastattelujen avulla. Sähköiseen kyselyyn vastasi yhteensä 161 äitiä, joista yli puolet oli ensisynnyttäjiä. Haastatteluihin osallistui 23 äitiä.
Tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä perheiden kokemasta hoidosta ja tunnistaa siihen liittyviä haasteita ja kehittämistarpeita. Helsingin kaupungin ja HUSin yhteisenä tavoitteena on tulosten avulla kehittää raskauteen ja synnytykseen liittyviä palveluja perheitä kuunnellen. Tutkimuksen toteutti Turun yliopisto.
Hoidon jatkuvuus ja yksilöllisten tarpeiden tunnistaminen on tärkeää
Äidit kokivat perhemyönteisen hoidon toteutuvan äitiysneuvolassa keskimäärin hyvin. Kehittämiskohteeksi tunnistettiin hoitosuhteen jatkuvuuden ja yksilöllisyyden nykyistä parempi toteutuminen. Äidit toivoivat neuvoloilta imetykseen ja vauvanhoitoon enemmän ja monipuolisempaa ohjausta, joka olisi sisällöltään käytännönläheistä.
Luottamuksellisen suhteen muodostumista omaan terveydenhoitajaan pidettiin hyvän neuvolakokemuksen peruspilarina, joka on tärkeää turvata. Etänä toteutettavilta perhevalmennuksilta toivottiin nykyistä enemmän vuorovaikutuksellisuutta ja mahdollisuutta osallistua valmennuksiin myös paikan päällä.
Ammattitaitoisen henkilökunnan läsnäolo synnytyksessä toi turvaa
Synnytykseen ja synnytyksen aikaiseen hoitoon oltiin tyytyväisiä synnytystavasta riippumatta. Vaikka synnytysosaston tunnelma koettiin kiireiseksi, monella oli myönteinen kokemus synnytyksestä.
Myönteiseen synnytyskokemukseen vaikutti ammattitaitoinen ja läsnä oleva henkilökunta, joka kuunteli ja kommunikoi avoimesti ja sai äidit tuntemaan olonsa turvalliseksi.
Synnytyksen jälkeinen aika vaatii pysähtymistä perheiden äärelle
Perhemyönteisen hoidon toteutumiseen synnyttäneiden vuodeosastoilla ja Perhepesähotellissa oltiin melko tyytyväisiä. Sairaalan tärkeimmiksi kehittämisen kohteiksi tunnistettiin perheiden kiireettömämpi kohtaaminen ja ohjaus. Monet toivoivat ohjauksen imetykseen ja vauvanhoitoon olevan nykyistä tasalaatuisempaa ja yhtenäisempää.
Vuodeosastojen perhehuoneet ja Perhepesähotelli koettiin tärkeinä, sillä ne mahdollistivat perheiden pysymisen yhdessä uudessa elämäntilanteessa. Sairaalasta kotiutumisen jälkeiseen hoitoon ja palveluihin, sairaalan polikliinisiin palveluihin ja neuvolan kotikäyntiin oltiin tyytyväisiä, sillä ne mahdollistivat ammattilaisen jakamattoman huomion ja ohjauksen.
Neuvola ja sairaala tiivistävät yhteistyötä
Tutkimuksessa tunnistettiin äitiysneuvoloita ja synnytyssairaalaa koskevia tärkeimpiä kehittämiskohteita, joissa painottuvat hoitosuhteen jatkuvuus, yksilöllisyys ja hyvä kohtaaminen. Helsingin kaupunki ja HUS Naistenklinikka kehittävät tulosten pohjalta yhteistyössä hoitoa ja palveluja vastaamaan vielä aiempaakin paremmin perheiden tarpeita.
Perheiden empaattiseen, kiireettömään ja yksilölliseen kohtaamiseen ja neuvontaan panostetaan neuvolassa ja synnytyssairaalassa. Tässä hyödynnetään muun muassa sisäisiä koulutuksia.
Neuvolan perhevalmennus toteutetaan jatkossakin etäyhteydellä, mutta materiaalia uudistetaan ja valmennuksessa halutaan osallistaa asiakkaita aiempaa enemmän. Lisäksi tavoitteena on laajentaa neuvolan ja HUSin yhteistyönä toteutettavaa synnytysvalmennusta koskemaan kaikkia ensisynnyttäjiä. Asiakkaan tukena valmennuksessa olisivat sekä terveydenhoitaja neuvolasta että kätilö synnytysosastolta. Yhteisenä tavoitteena on myös raskausajan ja synnytyksen palvelupolun näkyväksi tekeminen ja selkiyttäminen asiakkaalle.
Toimenpiteillä Helsinki ja HUS haluavat varmistaa entistä perhemyönteisemmän raskauden, synnytyksen ja synnytyksen jälkeisen ajan helsinkiläisille perheille.