Ratikkaverkosto täydentyy lähivuosina Pasilassa, Jätkäsaaressa, Hernesaaressa, Ilmalassa ja Kalasatamassa. Pikaratikka 550 aloittaa vuonna 2024. Jos kaikki kuntien suunnitelmat raitiotiehankkeet toteutuvat, Helsingin seudun asukkaita voi 2030-luvun puolimaissa palvella parikymmentä raitiolinjaa.
Helsingin kantakaupungin raitiotieverkko kasvaa tulevaisuudessa ja pikaraitioteilläkin kuljetaan sekä Vihdintiellä että Vantaalla.
Uusi ratoja on parhaillaan rakenteilla. Jos myös muut Helsingin seudun kuntien kaavailemat raitiotiehankkeet toteutuvat, raitiotieverkko on 2030-luvun puolimaissa nykyistä paljon laajempi.
Lisää aiheesta
HSL(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
Kaupunkiraitiolinjat /HSL
- 1 Katajanokan terminaali – Rautatientori – Töölö – Käpylä
- 1T Katajanokan terminaali – Rautatieasema
- 2 Katajanokka – Mannerheimintie – Messukeskus
- 3 Olympiaterminaali – Kallio – Meilahti
- 4 Olympiaterminaali – Töölö – Munkkiniemi
- 5 Eira – Kamppi – Meilahden sairaala
- 6 Hernesaari – Rautatieasema – Sörnäinen – Arabia
- 7 Jätkäsaari – Kruununhaka – Sörnäinen – Länsi-Pasila – Meilahti
- 8 Jätkäsaari – Sörnäinen – Arabia
- 9 Hernesaari – Kallio – Ilmala
- 10 Kirurgi – Mannerheimintie – Pikku-Huopalahti
- 11 Kruunuvuorenranta – Kalasatama – Pasila – Länsi-Pasila
- 13 Kolmikulma – Kruununhaka – Kalasatama – Pasila – Länsi-Pasila
Pikaraitiotielinjat/HSL
- 12 Jätkäsaari – Keskusta – Yliskylä
- 14 Keskusta – Kannelmäki
- 16 Keskusta – Malmin lentokenttä
- 17 Keskusta – Pakila
- 550 Itäkeskus – Keilaniemi
- 570 Mellunmäki – Tikkurila - Lentoasema
Suunnitelma Helsingin kantakaupungin raitiolinjoista vuonna 2036(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) /HSL
Suunnitelma Helsingin seudun raitiolinjoista vuonna 2036(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)/HSL
Kuva: Antti Pulkkinen