Suurimmat toimenpiteet ovat lisäkaistojen rakentaminen Itäväylän ja Kallvikintien liittymään sekä Niinisaarentien ja Kallvikintien kiertoliittymään. Parannuksia tehdään myös Niinisaarentien ja Porslahdentien liittymässä sekä Niinisaarentien ja Satamakaaren liittymässä, jotta ne palvelisivat erikoiskuljetuksia jatkossa entistä paremmin. Reitin varrelle on suunniteltu myös muita pienempiä parannuksia muun muassa liikenteenohjaukseen.
Mittaustöitä tehdään maaliskuussa
Varareitin suunnitteluun kuuluvia mittauksia ja pohjatutkimuksia tehdään maaliskuussa viikoilla 11–13. Pohjatutkimukset saattavat aiheuttaa lyhytkestoista haittaa liikenteelle. Reitin varrella tehtävät mittaukset ja pohjatutkimukset pyritäänkin ajoittamaan ajankohtiin, jolloin liikenne on vähäisintä.
Varareittiä parannetaan ennen Vuosaaren tietunnelin korjaushankkeen alkamista
Varareitin parantaminen on osa Vuosaaren tietunnelin teknisten järjestelmien uusimishanketta, jonka on suunniteltu alkavan vuonna 2025. Työt edellyttävät tunnelin pidempikestoista sulkemista, jolloin varareitti toimii tunnelin ensisijaisena kiertotienä.
Vuosaaren tunnelin teknisten järjestelmien uusinta -hankkeessa uudistetaan kaikki Vuosaaren satamaan johtavan tietunnelin turvajärjestelmät sekä muu tunnelitekniikka. Samassa yhteydessä tehdään mm. korjauksia tunnelin rakenteisiin. Hankkeeseen sisältyvät myös varareitillä tehtävät muutostyöt.
Varareitin suunnittelusta vastaavat Helsingin kaupunki ja ELY-keskus. Tunnelihankkeesta ja rakennustöiden toteuttamisesta varareitillä vastaa Fintraffic.