De största åtgärderna är att bygga fler körfält vid anslutningen mellan Österleden och Kallviksvägen samt i rondellen mellan Bastövägen och Kallviksvägen. Förbättringar görs också vid anslutningen mellan Bastövägen och Porslaxvägen samt vid anslutningen mellan Bastövägen och Hamnbågen så att de i fortsättningen betjänar specialtransporterna bättre. Längs omledningsvägen har man också planerat andra mindre förbättringar bland annat av trafikstyrningen.
Mätningsarbeten utförs i mars
Mätningar och grundundersökningar som ingår i planeringen av omledningsvägen görs i mars vecka 11–13. Grundundersökningarna kan orsaka kortvariga olägenheter för trafiken. Man strävar efter att förlägga mätningarna och grundundersökningarna längs omledningsvägen till tidpunkter då trafikmängden är minst.
Omledningsvägen förbättras innan reparationsprojektet av Nordsjö vägtunnel inleds
Förbättringen av omledningsvägen är en del av projektet för att förnya de tekniska systemen i Nordsjö vägtunnel, som är planerat att inledas 2025. Arbetet förutsätter att tunneln stängs för en längre tid och då är omledningsvägen den primära omvägen runt tunneln.
I projektet Förnyande av de tekniska systemen i Nordsjö tunnel förnyas alla säkerhetssystem i vägtunneln som leder till Nordsjö hamn samt övrig tunnelteknik. Samtidigt utförs bl.a. reparationer av tunnelns konstruktioner. Projektet omfattar också ändringsarbeten på omledningsvägen.
Helsingfors stad och NTM-centralen ansvarar för planeringen av omledningsvägen. Fintraffic ansvarar för tunnelprojektet och genomförandet av byggarbetena på omledningsvägen.