Stadsstyrelsen föreslår att lokaler hyrs för gymnasium och vuxengymnasium i Vallgård

Helsingfors stadsstyrelse föreslog vid årets första sammanträde den 8 januari att stadsfullmäktige hyr lokaler på Elimägatan i Vallgård för Konepajan lukio och Konepajan aikuislukio.
Elever och lärare.
Enligt prognosen för utbildningsgaranti behövs det cirka 700 fler nybörjarplatser i gymnasiet 2030 än 2021. Bild: Jussi Hellsten

Verksamheten vid Konepajan lukio och Konepajan aikuislukio omfattar gymnasiets ungdomslinje, en del av gymnasieundervisningen för vuxna, ett yrkesgymnasium och grundläggande utbildning för vuxna. Undervisning kommer att ordnas för sammanlagt cirka 1 190 studerande, varav cirka 450 kommer att undervisas i lokalerna vid Elimägatan.

De nya gymnasielokalerna behövs, eftersom 60 procent av de unga i Helsingfors garanteras en gymnasieplats enligt Helsingfors stads riktlinjer. Enligt prognosen för utbildningsgaranti behövs det cirka 700 fler nybörjarplatser i gymnasiet 2030 än 2021.
Tack vare de nya lokalerna kan vuxengymnasiets utspridda verksamhet centraliseras till permanenta lokaler med undantag av kvällsundervisningens verksamhetsställe i Kvarnbäcken i östra Helsingfors.

Enligt stadsstyrelsens förslag uppgår det momsfria maximibeloppet av hyrorna och investeringskostnaderna för hyrestiden på 15 år till 12 670 200 euro.

Det slutliga beslutet om hyrningen av lokalerna fattas av stadsfullmäktige.

Projektplanen för förbättring av brandsäkerheten på Järnvägstorgets metrostation framskrider

Stadsstyrelsen föreslår att fullmäktige höjer maximipriset i projektplanen för förbättring av brandsäkerheten på Järnvägstorgets metrostation. Projektets höjda maximipris inklusive planering, byggarbeten samt tilläggs- och ändringsarbeten som genomförs under projektet och separata upphandlingar är 14 100 000 euro exklusive mervärdeskatt.

Brandsäkerheten på Järnvägstorgets metrostation behöver förbättras för att garantera användarnas säkerhet och följa myndigheternas krav på brandsäkerhet.

Orsakerna till att maximipriset behöver höjas är flera: Åtgärdernas omfattning och de separata upphandlingarna har preciserats under genomförandeplaneringen och det har visat sig vara ändamålsenligt att utvidga projektet. Det ska även göras ändringar i semaforerna och säkerhetsanordningarna på spårområdet, och dessutom är projektet mer krävande än vad som förutsågs och byggherrekostnaderna och den allmänna kostnadsnivån har stigit.

Projektet förutsätter ett avbrott i metrotrafiken vid Järnvägstorget sommaren 2024. 

Ärendet behandlas härnäst i stadsfullmäktige.

Dessutom behandlade stadsstyrelsen initiativ som Helsingforsungdomar i åldern 13–17 år lämnade in i fjol. Från stadsstyrelsen går ungdomarnas initiativ vidare till behandling i stadsfullmäktige.

Stadsstyrelsens alla beslut och eventuella omröstningar kan läsas i beslutsmeddelandet (på finska). Beslutsmeddelandet publiceras på webbsidan med stadsstyrelsens handlingar.