Framsteg för skyddet av utrotningshotade djur
Helsingfors stad och Helsingfors Hamn har som mål att tunneln ska ha så liten påverkan på miljön som möjligt och att så få träd som möjligt ska behöva fällas. Vid byggandet av tunneln används specialteknik så att det öppna schaktet blir kortare än det som tidigare planerats. På så sätt kan träden som tillhör flygekorrens kärnområde i den västra änden av mynningen i Lappviken bevaras. Byggarbetet ska tidsmässigt planeras så att den skyddade flygekorren får bygga bo i fred, även under byggarbetet.
Byggandet av tunneln kan inledas först när den utrotningshotade rotkörveln i området har lyckats förflyttas till ett nytt område. Mal använder den sällsynta rotkörveln som föda. Nya platser i området ska hittas för växten som hamnar under tunneln. Nya växter ska odlas med hjälp av både plantor och direktsådd med frön. Båda sätten ska testas och följas upp för att se hur väl de lyckas. Målet är att det ska finnas mer rotkörvel i Lappviksområdet än i nuläget.
Reservering för detaljplan för Västbanan
I detaljplanen reserveras ett område som går mellan stadskärnan och Esbo för Västbanan. Det utgör en stor del av bannätet för cykeltrafik som håller på att byggas. Västbanan planeras mer detaljerat senare, men linjedragningar från hamntunneln planeras för den redan nu. Enligt planen ska byggandet av banan inledas i början av 2030-talet. Vid utplaceringen av banan är målet att utnyttja området som används som byggarbetsplats för tunneln.
Magasinstranden för stadsborna, smidigare trafik i södra Helsingfors
Tunneln som kommer att göra trafiken smidigare framför allt på Busholmen och i Gräsviken, men också i övriga södra Helsingfors, gör Magasinstranden tillgänglig för stadsborna. Magasinstranden, som i nuläget används som hamn, planeras få arkitekturmuseum, kontorsbyggnader och strandstråk.
I fortsättningen kommer fartygstrafiken till Stockholm att gå från Skatudden och fartygstrafiken till Tallinn från Västra hamnen. Tunneln förbättrar trafikförbindelserna till Västra hamnen och minskar all trafik i centrum med förbindelse till hamnen med ungefär 75 procent, eftersom det är avsevärt fler bilar och långtradare på fartygen till Tallinn än på fartygen till Stockholm. Tunneln är bara avsedd för hamntrafik, eftersom den går till hamnområdet.
Stadsmiljönämnden behandlar förslaget till detaljplan i början av 2025
Arbetet med detaljplanen för Hamntunneln inleddes 2022. Därefter har en allmän plan för tunneln färdigställts, och den tillhörande konsekvensbedömningen färdigställdes våren 2024. För detaljplanen valdes det alternativ som går ut på att mynningen ligger mellan Lappviksparken och Ilmarinens byggnad.
Planen för deltagande och bedömning i detaljplanen har uppdaterats eftersom planeringsområdet nu bara omfattar linjedragningen som går till den södra änden av Lappviken. Placeringen av tunneln under jord preciseras under planeringens gång, och därför ingår ett område som är bredare än linjedragningen.
Förutom att uppmärksamma naturvärden håller Helsingfors stad och Helsingfors Hamn på att ta fram andra utredningar och bedömningar om det tekniska genomförandet av tunneln.
Åsikter gällande den uppdaterade planen för deltagande och bedömning kan skickas till Helsingfors stads registratorskontor fram till den 15 november.
Målet är att detaljplanen ska kunna behandlas av stadsmiljönämnden i början av 2025 och att beslut om den ska kunna fattas av stadsfullmäktige tidigast vid slutet av 2025. Enligt den här tidtabellen skulle tunneln vara färdig att användas 2032.
- Hel.fi: Satamatunneli (på finska)
- Port of Helsinki: Hamntunneln(Länk leder till extern tjänst)
- Port of Helsinki: Uhanalaisen kirvelilattakoin elinolot turvataan isäntäkasvin istutuksilla (17.10.2024) (på finska)(Länk leder till extern tjänst)
- Hel.fi: Planeringen av hamntunneln tog ett steg framåt (13.6.2024)
- Hel.fi: Planutkastet på Magasinstrandens framtid framlagt (15.4.2024)
- Hel.fi: Registratorskontoret