Kontaktuppgifter
Besöksadress:
Verkstadsgatan 14 A,
00580
Helsingfors
Öppettider:
Öppettiderna och kontaktuppgifterna finns på de olika tjänsternas webbsidor.
Hälsotjänster
Hälsostationen är den primära vårdenheten vid akuta och långvariga hälsoproblem. På hälsostationen betjänas du av ett multiprofessionellt team.
Boka en tid på tandkliniken om du har tandvärk eller om du har råkat ut för en olycka. Upprätthåll munhälsan med regelbundna tandläkarundersökningar.
Den centraliserade preventivrådgivningen hjälper dig om du har svårt att välja ett lämpligt preventivmedel. Vi sätter in spiraler och p-stavar.
Våra fysioterapeuter hjälper dig om du har problem med den fysiska funktionsförmågan.
Våra ergoterapeuter hjälper dig om du har svårigheter med vardagliga sysslor.
Mentalvårds- och missbrukartjänster
Kontakta Mieppi om du till exempel har en svår livssituation eller psykisk ohälsa och du vill ha samtalsstöd. Du behöver ingen remiss.
Vi tillhandahåller rådgivning, utför psykiatriska utredningar och ger psykiatrisk vård och rehabilitering. Klienterna kommer till oss med en remiss.
Missbrukarpolikliniken hjälper med beroendesjukdomar.
Socialtjänster
Vid socialrådgivningen erbjuds samtalshjälp med en yrkesutbildad person. Vi kartlägger din situation och hänvisar dig vidare.
Vi hjälper dig i svåra livssituationer och ger stöd vid förändringar.
Du kan fråga boenderådgivarna om sådant som berör boendet.
Vi stödjer personer med funktionsnedsättning i vardagen, hälper dem att klara sig pä egen hand och minskar de begränsningar och hinder som funktionsnedsättningen orsakar.
Vi betjänar inflyttade, flyktingar offer för människohandel och papperslösa personer.
Tjänster för seniorer
Seniorinfos handledare betjänar dig i aulan på första våningen onsdagar klockan 8–11,
Hos oss hittar du också
Besöksadress: Verkstadsgatan 14 B, 00580 Helsingfors
Besöksadress: Verkstadsgatan 14 C, 00580 Helsingfors
Rutten till huvudingången
- Hållplatsen för skjutstrafik ligger i närheten av ingången, på en plats varifrån det är lätt att ta sig till trottoaren.
- Rutten till ingången är skyltad, jämn och tillräckligt bred samt belyst och dess ytmaterial ger anvisningar för hur man tar sig fram.
Huvudingången
- Ingången är lätt att urskilja och belyst. Ingången har ett tak.
- Dörrarna vid ingången är lätta att urskilja och glasdörrarna har kontrastmarkeringar. Utanför dörren finns tillräckligt med fritt utrymme för att röra sig t.ex. med rullstol. Dörren öppnas automatiskt med en rörelsedetektor.
I lokalen
- Servicepunkten finns på samma plan som ingången.
- Vid servicepunkten finns skyltar till olika lokaler och ytmaterialet ger anvisningar om hur man tar sig fram i lokalerna.
- Dörrarna vid servicepunkten är lätta att urskilja. Glasdörrarna har kontrastmarkeringar.
- I servicepunktens väntrum finns ett könummersystem och stolar.
- Vid servicepunkten finns en mobil induktionsslinga.
- I servicestället finns en toalett som har angetts som tillgänglig på plan 1. Toalettstolen har varken ensidigt eller dubbelsidigt armstöd.
Du kanske är intresserad av
Du kan be en läkare att förnya dina recept i tjänsten Mina Kanta. Recepten förnyas inom ungefär en vecka. I Mina Kanta kan du även förnya recepten för dina barn som är under tio år.
Din hälsostation är i första hand hälsostationen i ditt bostadsområde, men du kan byta till en annan hälsostation i Helsingfors eller välja en hälsostation i en annan kommun.