Vattuniemen ala-asteen koulu

Lauttasaaressa sijaitseva koulumme on alakoulu, jossa on vuosiluokat 1-6.
Vattuniemen ala-aste

Yhteystiedot

Vattuniemenkatu 23, 00210 Helsinki Näytä esteettömyystiedot Näytä sijainti palvelukartalla
suomi ruotsi
PL 21301, 00099 Helsingin kaupunki

Apulaisrehtori
Jemina Viitala
+358 9 310 40457
jemina.viitala@edu.hel.fi

Apulaisrehtori
Mari-Helena Tedeschi
+358 9 310 32698
mari-helena.tedeschi@edu.hel.fi

Koulusihteeri
Outi Virkkunen
+358 9 310 21136
outi.virkkunen@hel.fi

Rehtori
Päivi Hakala
+358 9 310 82850
paivi.hakala@hel.fi

Lukuvuosi 2024-2025

Kielten opetus

englanti
englanti, espanja, ranska, saksa
ruotsi

Kaksikielinen opetus

suomi-englanti

Vattuniemen koulun oppivassa yhteisössä huolehditaan jokaisen hyvinvoinnista. Opimme ilolla, ihmetellen ja oivaltaen. Koulussa toimivat vuosiluokat 1-6. Oppilaita koulussa on 498. Vattuniemen koulu aloitti toimintansa elokuussa 2020.

Meidän koulu

Valtakunnallisten opetussuunnitelman perusteiden pohjalta on laadittu Helsingin oma kuntakohtainen opetussuunnitelma (Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) sekä koulukohtaiset opetussuunnitelmat. Opetusta meidän koulussa ohjaa koulun opetussuunnitelma (Linkki johtaa ulkoiseen palveluun). Koulun opetussuunnitelmaan on kirjattu koulutyön tavoitteet, mitä aineita koulussa opiskellaan, miten koulussa työskennellään ja miten oppilaita voidaan tukea.

Vattuniemen ala-asteen koululla opiskellaan kielirikasteisesti vuosiluokilla 1.-6. Kielirikasteisuus on osa koko koulun toimintakulttuuria. Kielirikasteinen opetus tapahtuu englannin kielellä. Oppilas osallistuu kielirikasteiseen opetukseen A1-kielen valinnasta riippumatta.

Kielirikasteisessa opetuksessa käytetään CLIL-pedagogiikkaa, jossa keskeistä on opetuksen kaksoistavoite: vieraan kielen ja sisällön samanaikainen oppiminen. CLIL-opetuksessa englannin kielellä voidaan opettaa sekä eri oppiaineita että oppiainerajat ylittäviä opetussisältöjä ja -kokonaisuuksia. Opetuksen sisällöt ja tavoitteet ovat valtakunnallisen opetussuunnitelman mukaisia.

Yhteisten aineiden lisäksi peruskoulussa opiskellaan aihekokonaisuuksia. Niihin paneudutaan eri oppiaineiden tunneilla tai niitä toteutetaan teemoina, projekteina tai osana koulun muuta toimintaa.

Luokilla 1.–6. on oma opettaja, joka opettaa pääosan tunneista. Yhdessä oman opettajan kanssa voi työskennellä erityisopettaja, maahanmuuttajataustaisten oppilaiden opettaja, resurssiopettaja tai koulunkäyntiavustaja.

Oppilaat saavat koulusta maksutta oppikirjat ja muun oppimateriaalin, jonka koulu itse valitsee.

  • 1. luokalta alkava vieras kieli (A1): englanti
  • 3. luokalta alkava vapaaehtoinen vieras kieli (A2): espanja, ranska, saksa
  • 6. luokalta alkava toinen kotimainen kieli (B1): ruotsi
  • Kielirikasteinen opetus: englanti

Kielirikasteisen englannin opetuksen tavoitteena on sisällyttää kielen oppimista arkipäivän tilanteisiin. Kielirikasteisella luokalla 10-25% opetuksesta tapahtuu englannin kielellä. Opetusta annetaan vuosiluokilla 1-6.

Vattuniemen ala-asteen koulun tiedotustilaisuus koulutulokkaiden huoltajille 10.12.2024

Vattuniemen ala-asteen koulun tiedotustilaisuus koulutulokkaiden huoltajille järjestetään maanantaina 10.12.2024 klo 16.30-17.30.

Tilaisuus järjestetään Teams-yhteyden(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) kautta etätilaisuutena.

 

Lämpimästi tervetuloa!

Päivi Hakala, rehtori

Vanhempainillat elo-syyskuun aikana!

Elo-syyskuussa luokat pitävät omia vanhempainiltojaan, jossa vanhemmat pääsevät tapaamaan luokan opettajia. Koko koulun vanhempain iltaa vietettiin 21.8. Vanhempainillassa käsitellyistä asioista voit lukea lisää vanhempainillan dioista(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun).

Kakkosluokan vanhemmille tarkoitetuista infosta(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) löydät tietoa A2 kielen opiskelusta, painotettuun opetukseen hakemisesta, sekä oppimisen tuen arvioinnista.

Kuudennen luokan oppilaille ja vanhemmille tarkoitetusta infopaketista(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) löydät tietoa seitsemännelle luokalle siirtymisestä. 

Tulevien 1. luokkalaisten tutustumisaamu Vattuniemen ala-asteen koulussa

Tulevien 1. luokkalaisten tutustumisaamu ja huoltajien infotilaisuus järjestetään tiistaina 6.8.2024 klo 8.15-9.00. Kokoonnumme koulun ruokasaliin (käynti Vattuniemenkatu 23). Koulun aloittavat 1. luokkalaiset lähtevät opettajiensa johdolla luokkaan tutustumishetkeen. Huoltajille on infotilaisuus koulun aloittamiseen liittyen. Tutustumisaamundioista(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) voit vielä kerrata tärkeät asiat.

Infotilaisuuden jälkeen Vattuniemenkoulun vanhempainyhdistys tarjoaa koulutulokkaille mehua ja keksejä koulun pihalla. Tervetuloa tutustumaan vanhempainyhdistykseen!

Koulutulokkaat saavat kesäkuussa Tervetuloa-kirjeen kotiin, jossa on tiedot oppilaan luokasta ja opettajista sekä kutsu tutustumisaamuun.

Tervetuloa tutustumaan elokuussa!

Kodin ja koulun yhteistyön periaatteet ja toimintatavat on kuvattu jokaisen koulun opetussuunnitelmassa. Siihen kuuluvat mm. vanhempainillat, vanhempainvartit sekä yhteydenpito sähköisen Wilma-järjestelmän(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) kautta. 

Käytännön yhteistyöstä ja toiminnasta sovitaan yhdessä koulun ja huoltajien kanssa. Kodin ja koulun yhteistyö on vastavuoroista. Kouluissa toimii johtokunta ja myös vanhempainyhdistys.

Wilma

Wilma-järjestelmän(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) kautta huoltajat voivat saada tietoa lastensa opetuksesta, opetusjärjestelyistä ja arvioinnista sekä selvittää poissaoloja. Wilmassa huoltajat saavat koulun lähettämiä tiedotteita ja voivat olla yhteydessä opettajiin ja rehtoriin. Wilmaa käyttävät myös oppilaat ja opiskelijat omien opintojensa seurantaan. Huoltajakohtaiset wilma-tunnukset annetaan syyslukukauden alkaessa siitä koulusta, jossa lapsi on aloittanut.

Opi käyttämään Wilmaa YouTube-videoidemme avulla.(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

Koulussamme on käytössä kuuden viikon jaksolla kiertävät perus- ja kasvisruokalistat. Päivittäin on valittavana kaksi pääruokavaihtoehtoa. Ateriaan kuuluu lämmin ruoka, salaatti, raaste tai tuorepala, ruokajuoma, leipä ja levite.

Katso koulun lounaslista(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

 

Järjestyssääntöjen tarkoitus ja soveltaminen

Järjestyssääntöjen tarkoitus on edistää koulun sisäistä järjestystä, opiskelun esteetöntä sujumista sekä kouluyhteisön turvallisuutta ja viihtyisyyttä.

Koulualueen määrittely
  • Koulualueen muodostavat:
  • Koulun aidattu piha-alue Köysikujan puolella.
  • Kouluajan määrittely
  • Järjestyssääntöjä noudatetaan varsinaisena koulun työpäivänä oppi- ja välitunneilla.
  • Järjestyssääntöjä noudatetaan myös koulun toimintasuunnitelmaan kirjatussa koulun ulkopuolisessa toiminnassa sekä koulun puitteissa tapahtuvassa vapaa-ajan toiminnassa.

Oppilaan oikeudet ja velvollisuudet

Oppilaiden yhdenvertaisuus ja tasa-arvo sekä muut oikeudet
  • Oikeus maksuttomaan perusopetukseen
  • Oikeus yhdenvertaiseen ja tasa-arvoiseen kohteluun
  • Oikeus henkilökohtaiseen vapauteen ja koskemattomuuteen
  • Oikeus yksityiselämän suojaan
  • Oikeus saada opetusta kaikkina koulun työpäivinä
  • Oikeus turvalliseen opiskeluympäristöön
Oppilaan velvollisuudet
  • Oppilaalla on velvollisuus osallistua opetukseen, kunnes oppivelvollisuus on suoritettu.
  • Oppilaalla on velvollisuus suorittaa tehtävänsä tunnollisesti ja käyttäytyä asiallisesti.
  • Oppilaalla on velvollisuus osallistua opetukseen, ellei hänelle ole myönnetty lupaa poissaoloon.

Turvallisuus, viihtyisyys ja opiskelun esteetön sujuminen

Hyvä käytös
  • Olen kiva kaveri ja otan kaikki mukaan.
  • Puhun kaikille ystävällisesti.
  • Noudatan annettuja ohjeita.
  • Olen avulias.
  • Annan opiskelurauhan ja ruokarauhan.
Oleskelu ja liikkuminen
  • Liikun sisätiloissa rauhallisesti muut huomioiden.
  • Vietän koulupäiväni ja välitunnit sovituilla alueilla.
  • Koulupäivän jälkeen poistun koulualueelta.
  • Kuljen koulunmatkani noudattaen liikennesääntöjä.
  • Tulen ajoissa tunnille ja poistun koulualueelta koulupäivän päätyttyä.
  • Pelaan sisäpelejä vain aikuisen luvalla.
Siisteydestä ja ympäristöstä huolehtiminen
  • Huolehdin yhteisistä tiloista ja tavaroista.
  • Kunnioitan toisten omaisuutta.
  • Huolehdin omista tavaroistani.
  • Jätän käyttämäni tilan siistiksi.
  • Lajittelen roskat.
  • Olen velvollinen korvaamaan aiheuttamani vahingon
  • Olen velvollinen likaamani ja epäjärjestykseen saattamani koulun omaisuuden puhdistamiseen ja järjestämiseen
Turvallisuus
  • Toimin turvallisesti ja annettujen ohjeiden mukaisesti kaikissa tilanteissa.
  • Jätän kulkuväylät vapaaksi tavaroista.
  • Säilytän polkupyörääni ja muita liikkumisvälineitäni niille osoitetulla paikalla.
  • Pukeudun asiallisesti ja tarkoituksenmukaisesti.
  • Heitän lumipalloja vain niille osoitetuilla paikoilla.
Tietokoneen, matkapuhelinten ja muiden mobiililaitteiden käyttö
  • Käytän laitteita koulussa opiskeluun opettajan luvalla.
  • Noudatan opettajan ohjeita kännykän ja muiden laitteiden käytössä.
  • Noudatan tekijänoikeuksia käyttäessäni tietokoneita ja mobiililaitteita koulussa.
  • Kuvaan ainoastaan henkilöitä, joilta olen saanut luvan kuvan ottamiseen.
  • Julkaisen sosiaalisessa mediassa ja muualla ainoastaan sisältöjä, joihin minulla on tekijänoikeudet asianmukaiset luvat.
Päihteet ja vaaralliset aineet
  • Lailla kiellettyjen, vaarallisten tai omaisuuden vahingoittamiseen tarkoitettujen esineiden tuominen kouluun on kiellettyä.
  • Tupakkatuotteiden, päihteiden ja huumaavien aineiden käyttö ja hallussapito oppimisympäristössä on ehdottomasti kielletty.
Kurinpito
  • Koulussa noudatetaan suunnitelmaa kurinpitokeinojen ja kasvatuskeskusteluiden käytöstä.
  • Kurinpitokeinoja ja muita seuraamuksia ovat siivousvelvoite, kasvatuskeskustelu, jälki-istunto, oppilaan määrääminen poistumaan, oppilaan opetukseen osallistumisen evääminen, oppilaan määrääminen tekemään kotitehtäviään, kirjallinen varoitus ja määräaikainen erottaminen.
  • Opettajalla ja rehtorilla on oikeus tarkastaa oppilaan tavarat.
  • Opettaja tai rehtori voi ottaa häiritsevät tai vaaralliset esineet tai aineet tarvittaessa haltuunsa.

Järjestyssääntöjen seuranta ja tarkistaminen

  • Järjestyssäännöt ovat nähtävillä koulun kotisivuilla, Wilman tiedotteissa ja luokissa.
  • Oppilaita ja huoltajia tiedotetaan vuosittain järjestyssäännöistä.
  • Järjestyssäännöt käsitellään vuosittain oppilaiden, huoltajien ja henkilökunnan kanssa.
  • Järjestyssääntöjä tarkastetaan tarvittaessa.

Henkilökuntamme yhteystiedot

Koulusihteeri

Outi Virkkunen
puh. 040 578 4441
outi.virkkunen@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman) 

Kanslia on avoinna oppilaille klo 9-14. Koulusihteerille ilmoitetaan nimen, osoitteen, puhelinnumeron ja henkikirjoitustietojen muutoksista. Koulusihteeri hoitaa koulumatka ja -tapaturmiin liittyvät asiat. Koulusihteeri tekee Wilma-tunnukset huoltajille.

Rehtori 

Päivi Hakala
puh. 09 310 82850
paivi.hakala@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)

Apulaisrehtorit

Jemina Viitala
puh. 09 310 40457
jemina.viitala@edu.hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)

Mari-Helena Tedeschi (sijaiset)
puh. 09 310 32698
mari-helena.tedeschi@edu.hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)

Johtokunnan puheenjohtaja 

Hannu Hallamaa

Aamu- ja iltapäivätoiminta

Aamutoiminta Sajee, puh.041 3175855

Iltapäivätoiminta Linguajoy

1.lk ryhmän puh. 041-319 7135
2 lk ryhmän puh. 041 317 5855

Palvelupäällikkö Maija Jaskara 041 3111052
maija.jaskara@linguajoy.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)

Nano-kerhot
Ryhmän tiedot:
1A, 040 140 6189
1B, 040 146 5138
vattuniemi@nanokerhot.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)

Kohdevastaava 

Henry Joona
puh. 050 401 3844
henry.joona@palmia.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)

Kouluravintolat

puh. 09310 82146
kouluravintola.vattuniemen.aa@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)

Sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@edu.hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman) ellei toisin mainita.

Luokanopettajat

1A Tiia Junnikkala ja Meri-Tuuli Varama
1B Satu Ansamaa Mûller ja Mari-Helena Tedeschi

2A Kiia Aalto (katja.aalto@edu.hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)) ja Hanna Viinanen
2B Oskari Holopainen ja Päivi Kuokkanen

2-4E Lotta Lahtonen

3A Aleksandra Borchers ja Peeter Saastamoinen
3B  Eeva-Maija Ainikkamäki ja Sanna Hoffren 

4A Outi Laurila ja Johanna Lohi
4B Riku Kareinen ja Minttu Viljaharju

5A  Satu Pietinen ja Riikka-Liisa Salomaa 
5B  Tiina Halttunen ja Silja Sundström

6A Liisa Saloheimo
6B  Emma Meriläinen (emma.merilainen2@edu.hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman))
6C Atte Kettunen

Aineenopettajat

Englanti ja espanja, Amanda Aaltonen
Saksa, Jenni Raiskinmäki
Ranska, Samuel van Keersbulck
Käsityö, Jemina Viitala
Ortodoksiuskonto, Maria Vähäkangas

Erityisopettajat

Susanna Rantila, 1. ja 2. luokat, puh. 040 825 8906
Taru Kankainen, 3. ja 4. luokat, puh. 09 31073185
Maria Heikkinen, 5. ja 6. luokat, puh. 040 661 0484

Koulunkäynnin ohjaajat

Sofia Haidich
Sabrina Al-hosseini
Carla Colomer
Susanna Bodson

Opinto-ohjaaja

Opinto-ohjaaja Anne-Mari Kortelainen
puh. 040 673 0364
anne-mari.kortelainen@edu.hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)

Koulupsykologi  

Lotta Ala-Mello
puh. 040-7019689
lotta.ala-mello@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)

Koulukuraattori 

Sanna Kokko
puh. 09 310 71991 / 050 4013301
sanna.kokko@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)

Terveydenhoitaja 

Ella Sallinen 
puh. 09 310 76174 / 050 4013126
ella.sallinen@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)

Aamu- ja iltapäivätoiminta, kerhot ja harrastukset

Oppilaille on tarjolla monenlaista vapaaehtoista ohjattua toimintaa ennen ja jälkeen koulupäivän – mielekästä tekemistä ja kivaa yhdessäoloa turvallisessa ympäristössä.

Ennen oppitunteja järjestettävä aamupäivätoiminta on maksutonta. Se on tarkoitettu 1.–2.-luokkalaisille sekä 3. ja 4. vuosiluokan erityisen tuen oppilaille.

Järjestämme  aamupäivätoimintaa jokaisena koulupäivänä 8.15–9.50. Toimintaa järjestetään sään salliessa ulkona. Voit kysyä lisätietoa koulun aamupäivätoiminnasta rehtorilta.

Lisätietoja koulujen aamupäivätoiminnasta löydät perusopetuksen sivuiltamme.

Perusopetuksen iltapäivätoiminta on maksullista ja suunnattu 1.–2.-luokkalaisille sekä erityisen tuen oppilaille.

Lue lisää iltapäivätoiminnasta ja sen maksuista perusopetuksen yhteisiltä sivuiltamme.

Katso kouluamme lähimpänä olevat iltapäivätoimintapaikat. 

Voit etsiä alueemme iltapäivätoimintapaikat myös palvelukartalta(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun). Kirjoita palvelukartalla osoite sille varattuun kenttään. 

Koulussamme järjestetään oppilaille maksuttomia harrastuksia ja kerhoja sekä Harrastamisen Suomen mallin kautta että koulun kerhotoimintana. Perusopetuksen yhteisiltä sivuiltamme löydät lisätietoa kerho- ja harrastustoiminnasta. 

Harrastamisen Suomen mallin ryhmiin ilmoittaudutaan suoraan harrastuksen järjestäjälle. Ilmoittautuminen on sitova. Harrastukset toteutuvat, jos osallistujia on riittävästi. Mikäli joudut perumaan ilmoittautumisen, ole yhteydessä harrastuksen järjestäjään mahdollisimman nopeasti. Harrastuksen järjestäjä tiedottaa mahdollisista peruutuspaikoista ja lisäryhmistä. Osallistujat ovat vakuutettuja harrastuksen ajan.

Koulun kerhotoiminta lukuvuonna 2024-2025

Helsinkiläisille peruskoululaisille järjestetään koulupäivän yhteydessä kerhotoimintaa. Oppilaat voivat osallistua kerhotoiminnan suunnitteluun ja kehittämiseen muun muassa koulujen oppilaskuntien kautta. Koulun kerhotoimintaa voidaan järjestää joko omalla henkilökunnalla tai ostettuna ulkopuoliselta toimijalta (osallistujille maksutonta). Tämän lisäksi koululla voi olla muutakin kaupungin ulkopuolisen toimijan järjestämää kerhotoimintaa (kohtuulliset osallistumiskustannukset).

Tulevan lukuvuoden kerhotoiminta päivitetään sivulle koulun alkaessa elokuussa 2024.

Harrastamisen Suomen mallin harrastukset lukuvuonna 2024–2025

Harrastamisen Suomen mallin maksuttomia harrastuksia on tarjolla 3.–9.luokkien oppilaille kaikissa Helsingin peruskouluissa.  Uusi harrastuskausi alkaa 2.9.2024

Harrastukset on tarkoitettu ensisijaisesti oman koulun oppilaille. Voit valita myös jollakin toisella koululla järjestettävän harrastuksen. Osallistujat ovat vakuutettuja harrastuksen aikana. 
Harrastamisen Suomen mallin ryhmiin ilmoittaudutaan suoraan harrastuksen järjestäjälle. Harrastusryhmät täyttyvät ilmoittautumisjärjestyksessä. Olet tervetullut tutustumaan harrastukseen ilman ilmoittautumista, jos ryhmässä on tilaa. Mikäli joudut perumaan ilmoittautumisen, ole yhteydessä harrastuksen järjestäjään mahdollisimman nopeasti. Harrastuksen järjestäjä tiedottaa mahdollisista peruutuspaikoista ja lisäryhmistä.

Maanantai
Elokuva (3.–6.lk)  

Aika: Maanantaisin klo 14.30–16 (2.9. alkaen)  

Paikka: Luokka ilmoitetaan myöhemmin

Elokuvatunneilla teemme kaiken elokuvan toteuttamiseen liittyvän alusta loppuun saakka itse:  

elokuvan suunnittelun, käsikirjoittamisen, kuvaamisen, näyttelemisen, ohjaamisen, leikkaamisen ja editoinnin. Opettelemme myös tarinankerrontaa, videokuvan kerrontatapoja ja miten tuotetaan tarinaa. Sopii niin aloittelijoille kuin jo elokuvaa harrastaneille.  

Ilmoittautuminen: Ilmoittaudu täällä(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

Lisätietoa: tuulia.tuovinen@popupry.com(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)

Järjestäjä: PopUp ry / Harrastamisen Suomen malli  

Kepparit (3.–6.lk)  

Aika: Maanantaisin klo 14.30–16 (2.9. alkaen)  

Paikka: Käsityönluokka

Keppariharrastuksessa tehdään uudet hienot kepparit, joten harrastuksessa pääsee käyttämään omaa luovuutta ja kädentaitoja. Lisäksi harrastuksessa ratsastetaan keppareilla sekä tehdään välineitä ja tarvikkeita keppariharrastukseen. Omat kepparit ovat tervetulleita mukaan, mutta eivät pakollisia.    

Ilmoittautuminen: Ilmoittaudu täällä(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

Lisätietoa: Emma Kuusjärvi, emma.kuusjarvi@4h.fi,(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman) p. 050 539 9986

Järjestäjä: 4H / Harrastamisen Suomen malli  

Tiistai  
Cheerleading (3.–6.lk)  

Aika: Tiistaisin klo 14.30–15.30 (3.9. alkaen)  

Paikka: Liikuntasali  

Kuvaus: Cheerleading on mukaansatempaava ja monipuolinen joukkueurheilulaji, joka sopii jokaiselle. Laji kehittää monipuolisesti kehonhallintaa, liikkuvuutta, voimaa ja reaktiokykyä. Cheerleading koostuu stunteista eli nostoista, pyramideista, heitoista ja akrobatiasta. Cheerleading sopii monelle, sillä tasoja eri joukkueissa on monia ja rooleja joukkueessa on useita. 

Ilmoittautuminen: Ilmoittaudu täällä (Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

Järjestäjä: Funky Team / Harrastamisen Suomen malli  

Keskiviikko

Parkour (3.–6.lk)

Aika: keskiviikkoisin klo 14.30–15.30 (4.9. alkaen)

Paikka: Parkour Akatemia, Kiviaidankatu 2 C, 4.krs

Parkourtunnilla mm. tasapainoillaan, ylitetään esteitä, sujahdellaan ahtaista väleistä, kiivetään seinille ja hypitään erilaisille pinnoille ja ennen kaikkea – pidetään hauskaa. Parkourin pariin ovat tervetulleita kaiken tasoiset liikkujat.  

Ilmoittautuminen: Ilmoittaudu täällä(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

Lisätietoja: suvi.ekroos@parkourakatemia.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)

Järjestäjä: Parkour Akatemia / Harrastamisen Suomen malli 

Helsingin kaupungin tarjoamia maksuttomia harrastuksia löydät myös seuraavilta verkkosivuilta:

Koulumme johtokunta

Jokaisessa koulussa toimii johtokunta, joka ohjaa ja kehittää koulun toimintaa. Koulun johtokunta koostuu huoltajien, oppilaiden ja henkilöstön edustajista. Kasvatus- ja koulutuslautakunta valitsee jäsenet neljäksi vuodeksi. Nykyisten johtokuntien toimikausi on 2021-2025. Johtokunta muun muassa hyväksyy vuosittain koulun toimintasuunnitelman. 

Jäsen/Henkilökohtainen varajäsen:                                                                       

Huoltajat
Pauliina Eriksson/ Mikko Eriksson
Hannu Hallamaa/ Lotta Hietaniemi-Sipakko
Mira Kariola/ Riikka Tainio
Jussi Tainio/ Laura Ohtonen
Heidi Tukiainen/Petteri Tukiainen

Opettaja jäsenet
Tiina Halttunen/  Irina Kangasharju

Muu henkilökunta
Sanna Kokko/ Sofia Haidich

Oppilasjäsenet

Onni 5B
Oskari 6C

Pöytäkirjan teksti

Kokousaika

Kokouspaikka

Läsnä

1. Kokouksen avaus

2. Kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus

3. Kokouksen työjärjestyksen hyväksyminen

4. Pöytäkirjan tarkastajien valitseminen

5. Käsiteltävät asiat

6. Mahdolliset muut asiat
 
7. Kokouksen päättäminen

Kokousaika

Kokouspaikka

Läsnä

1. Kokouksen avaus

2. Kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus

3. Kokouksen työjärjestyksen hyväksyminen

4. Pöytäkirjan tarkastajien valitseminen

5. Käsiteltävät asiat

6. Mahdolliset muut asiat
 
7. Kokouksen päättäminen

Kokousaika

Kokouspaikka

Läsnä

1. Kokouksen avaus

2. Kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus

3. Kokouksen työjärjestyksen hyväksyminen

4. Pöytäkirjan tarkastajien valitseminen

5. Käsiteltävät asiat

6. Mahdolliset muut asiat
 
7. Kokouksen päättäminen

KOKOUSAIKA tiistai 19.9.2023 klo 18

KOKOUSPAIKA Vattuniemenkatu 23, 3. kerros, OT 336

Läsnä

Hannu Hallamaa, pj.

Jussi Tainio

Mikko Eriksson

Mira Kariola

Heidi Tukiainen

Tiina Halttunen

Sanna Kokko

Päivi Hakala, esittelijä, sihteeri

1. KOKOUKSEN LAILLISUUS JA PÄÄTÖSVALTAISUUS

ESITYS: Kokous todettaneen lailliseksi ja päätösvaltaiseksi.

PÄÄTÖS: Puheenjohtaja avasi kokouksen klo 18.01. Kokous todettiin lailliseksi ja päätösvaltaiseksi.

2. LÄSNÄOLO- JA PUHEOIKEUS JOHTOKUNNAN OPPILASEDUSTAJILLE

ESITYS: Johtokunta myöntänee oppilasedustajille läsnäolo- ja puheoikeuden johtokunnan kokouksissa lukuvuonna 23-24.

PÄÄTÖS: Esityksen mukaan.

3. PÖYTÄKIRJAN TARKASTAJIEN JA MAHDOLLISTEN ÄÄNTENLASKIJOIDEN VALITSEMINEN

ESITYS: Johtokunta valinnee pöytäkirjantarkistajiksi Tiina Halttusen ja Sanna Kokon.

Ääntenlaskijoiksi valittaneen Jussi Tainio ja Mira Kariola.

PÄÄTÖS: Esityksen mukaan.

4. ESITYSLISTAN HYVÄKSYMINEN

ESITYS: Johtokunta hyväksynee kokouksen esityslistan.

PÄÄTÖS: Esityksen mukaan.

5. VATTUNIEMEN ALA-ASTEEN KOULUN TOIMINTASUUNNITELMAN HYVÄKSYMINEN

LIITE 1, LIITE 2

Esittelijä esittelee Vattuniemen ala-asteen koulun toimintasuunnitelman.

ESITYS: Johtokunta hyväksynee Vattuniemen ala-asteen koulun toimintasuunnitelman.

PÄÄTÖS: Johtokunta hyväksyi Vattuniemen ala-asteen koulun toimintasuunnitelman lukuvuodelle 23-24.

6. LAUSUNTOPYYNTÖ HELSINGIN KAUPUNGIN SUOMENKIELISTEN PERUSKOULUJEN TYÖ- JA LOMA-AJOISTA LUKUVUONNA 2024–2025

LIITE 3

Perusopetuksessa lukuvuosi alkaa 1. päivänä elokuuta ja päättyy 31. päivänä heinäkuuta. Lukuvuodessa on 190 työpäivää. Lukuvuoden työpäivistä vähennetään muuksi arkipäiväksi kuin lauantaiksi sattuva itsenäisyyspäivä, loppiainen ja vapunpäivä (perusopetuslain 23 §).

Lukuvuonna 2024–2025 itsenäisyyspäivä, loppiainen ja vapunpäivä sattuvat muuksi arkipäiväksi kuin lauantaiksi, joten ne vähentävät kolme työpäivää. Koulutyötä tulee siis tehdä 187 työpäivää.

Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala pyytää johtokunnan lausuntoa alla olevista vaihtoehdoista liittyen suomenkielisten peruskoulujen työ- ja loma-aikoihin lukuvuonna 2024–2025:

1. vaihtoehto

Työaika alkaa syksyllä 8.8.2024 (to) ja päättyy 20.12.2024 (pe).

Syysloma on viikolla 42 eli 14.10.2024 (ma) - 18.10.2024 (pe).

Joululoma on 21.12.2024 (la) - 6.1.2025 (ma).

Työaika alkaa keväällä 7.1.2025 (ti) ja päättyy 31.5.2025 (la).

Talviloma on viikolla 8 eli 17.2.2025 (ma) - 21.2.2025 (pe).

Tässä vaihtoehdossa lukuvuosi alkaisi aikaisemmin elokuussa. Joululoma olisi hieman yli kaksi viikkoa niin, että opiskelu alkaisi loppiaisen jälkeen. Lokakuussa olisi viikon syysloma ja helmikuussa viikon talviloma.

2. vaihtoehto

Työaika alkaa syksyllä 12.8.2024 (ma) ja päättyy 20.12.2024 (pe).

Syysloma on viikolla 42 eli 14.10.2024 (ma) - 18.10.2024 (pe).

Joululoma on 21.12.2024 (la) - 1.1.2025 (ke).

Työaika alkaa keväällä 2.1.2025 (to) ja päättyy 31.5.2025 (la).

Talviloma on viikolla 8 eli 17.2.2025 (ma) - 21.2.2025 (pe).

Tässä vaihtoehdossa lukuvuosi alkaisi hieman myöhemmin elokuussa. Joululoma olisi vastaavasti lyhempi niin, että opiskelu alkaisi tammikuun toisena päivänä. Lokakuussa olisi viikon syysloma ja helmikuussa viikon talviloma.

Ennen johtokunnan kokousta asia tulee käsitellä opettajien ja muun henkilökunnan keskuudessa näiden mielipiteen selvittämiseksi. Oppilaskunnalta pyydetään oma lausunto, joka liitetään johtokunnan lausuntoon.

Lisäksi perusopetuslain 47 a §:n mukaan opetuksen järjestäjän tulee huolehtia siitä, että kaikilla koulun oppilailla tulee olla mahdollisuus ilmaista mielipiteensä heidän asemaansa liittyvistä asioista. Tämä tarkoittaa, että kaikilla koulun oppilailla tulee olla mahdollisuus ilmaista mielipiteensä edellä olevista vaihtoehdoista esim. äänestämällä. Yhteenveto oppilaiden mielipiteistä tulee toimittaa edellä tarkoitettujen lausuntojen mukana.

ESITYS: Johtokunta päättänee antaa lausunnon lukuvuoden 2024-2025 työ- ja loma-ajoiksi.

PÄÄTÖS:  Vattuniemen ala-asteen koulun johtokunta kannattaa vaihtoehtoa 1. lukuvuoden 2024-2025 työ- ja loma-ajoiksi, joka on oppilaskunnan ja koulun henkilökunnan kannan mukainen.

8: SEURAAVA KOKOUS

ESITYS: Esittelijä esittää, että seuraava kokous on maaliskuussa 2024, Vattuniemen ala-asteen koulun vuoden 2024 talousarvion käyttösuunnitelman vahvistaminen.

PÄÄTÖS Esityksen mukaan.

9. TIEDOKSI

Oppimateriaalihankinnat ja koulun taloustilanne.

10. KOKOUKSEN PÄÄTTÄMINEN

Puheenjohtaja päätti kokouksen klo 18.37.

Hannu Hallamaa      Päivi Hakala

Puheenjohtaja           Sihteeri

Tiina Halttunen                      Sanna Kokko

Pöytäkirjantarkastaja           Pöytäkirjantarkastaja

HELSINGIN KAUPUNKI PÖYTÄKIRJA 1/2024 VATTUNIEMEN ALA-ASTEEN KOULU Johtokunta 20.3.2024 

KOKOUSAIKA keskiviikko 20.3.2023 klo 18

 KOKOUSPAIKA Vattuniemenkatu 23, 3. kerros, OT 336 

Hannu Hallamaa, pj. Jussi Tainio, vara pj. Pauliina Eriksson Mira Kariola Heidi Tukiainen Irina Kangasharju Sanna Kokko Oskari Nieminen , oppilasedustaja Päivi Hakala, esittelijä, sihteeri 1 

KOKOUKSEN AVAAMINEN Puheenjohtaja avasi kokouksen klo 18.00. 

2 KOKOUKSEN LAILLISUUS JA PÄÄTÖSVALTAISUUS ESITYS Kokous todetaan lailliseksi ja päätösvaltaiseksi. PÄÄTÖS Esityksen mukaan. 

3 PÖYTÄKIRJAN TARKASTAJIEN JA MAHDOLLISTEN ÄÄNTENLASKIJOIDEN VALITSEMINEN ESITYS Johtokunta valitsee pöytäkirjantarkistajiksi Tiina Halttusen ja Sanna Kokon. Ääntenlaskijoiksi valitaan Heidi Tukiainen ja Mira Kariola. 

PÄÄTÖS Johtokunta valitsee pöytäkirjantarkistajiksi Irina Kangasharjun ja Sanna Kokon. Ääntenlaskijoiksi valitaan Heidi Tukiainen ja Mira Kariola. 

4 ESITYSLISTAN HYVÄKSYMINEN ESITYS Johtokunta hyväksyy kokouksen esityslistan. 

PÄÄTÖS Esityksen mukaan. 

 VATTUNIEMEN ALA-ASTEEN KOULUN VUODEN 2024 TALOUSARVION KÄYTTÖSUUNNITELMAN VAHVISTAMINEN LIITE 1, LIITE 2 

ESITYS Vattuniemen ala-asteenkoulun johtokunta päättää hyväksyä talousarvion käyttösuunnitelman esittelijän ehdotuksen mukaisesti. Lisäksi johtokunta päättää, että rehtorilla on oikeus kohdentaa johtokunnan tässä kokouksessa päättämän käyttösuunnitelman määrärahoja tiliryhmien ja toimintoalueiden välillä, jos koulun toiminta sitä vaatii. Rehtori tuo seuraavaan johtokunnan kokoukseen tiedoksi tehdyt muutokset. Esittelijän perustelut: Kasvatus- ja koulutuslautakunta hyväksyi 12.12.2023 §275 kasvatuksen ja koulutuksen toimialan vuoden 2024 tulosbudjetin ja oikeutti toimialajohtajan päättämään käyttötalouden ja investointien kokonaismäärärahojen puitteissa määrärahojen vastuuhenkilöt ja heidän määrärahansa ja tarkistamaan niitä tarvittaessa. Toimialajohtaja päätti 30.1.2024 §9 ja muutospäätöksellä 14.2.2024 §12 toimialan palvelukokonaisuuksien käyttömenojen määrärahat sekä niiden vastuuhenkilöt ajalle 1.1.2024 - 31.12.2024. Kaupunginhallitus on antanut päätöksellään 12.12.2023 talousarvion noudattamisohjeet (Intra). Määrärahojen vastuuhenkilöt ovat vastuussa talousarvion tavoitteiden saavuttamisesta, euromäärien noudattamisesta sekä tuloarvion ja tulojen perinnän toteutumisesta sekä muista tulosbudjetin toteuttamisen edellyttämistä toimenpiteistä ohjeiden mukaisesti. Perusopetusjohtaja on suomenkielisen perusopetuksen määrärahojen vastuuhenkilö. Rehtori on koulun määrärahojen vastuuhenkilö. Toimialajohtaja päätti 30.1.2024 ja 14.2.2024 palvelukokonaisuuksien ja hallinnon käyttömenojen sekä investointien määrärahat, joiden pohjalta perusopetusjohtaja päätti 29.2.2024 kehyksen talousarviovuodeksi 2024 tulosbudjetin tavoitteiden ja periaatteiden mukaisesti. Tämän perusteella aluepäälliköt ovat päättäneet yksittäisten koulujen kehyksistä. Esittelijä toteaa, että koulun talousarvion käyttösuunnitelma on valmisteltu myönnetyn kehyksen puitteissa johtokunnan hyväksyttäväksi. Vattuniemen ala-asteen koulun osalta budjettikehys on yhteensä 4 361 198 euroa. Käyttösuunnitelma perustuu oppilasmäärän keskiarvoon, kevään 2024 osalta on 498 oppilasta ja syksyn ennusteen 2024 osalta 506 oppilasta. Käyttösuunnitelmassa on varattuna määräraha kertaluonteiseen palkitsemiseen, joka on suuruudeltaan 0,955 % henkilöstön säännöllisen työajan palkkasummasta. Liitteet: Koulun käyttösuunnitelma Tulo- ja menoerittely menolajiryhmittäin ja toiminnoittain 

 PÄÄTÖS Esityksen mukaan. 

6 SEURAAVA KOKOUS ESITYS Esittelijä esittää, että seuraava kokous kesäkuussa 2024, Vattuniemen ala-asteen koulun lukuvuoden 2023-2024 toimintakertomuksen hyväksyminen. PÄÄTÖS Seuraava kokous tiistaina 21.5. klo 18.00. 7 

TIEDOKSI Seuraava lukuvuosi: oppimateriaalihankinnat ja virkavalinnat. Henkilökunnan kevätkahvitilaisuus ke 29.5. klo 14.30. 8 

KOKOUKSEN PÄÄTTÄMINEN Puheenjohtaja päätti kokouksen klo 18.36. 

HELSINGIN KAUPUNKI PÖYTÄKIRJA 2/2024

VATTUNIEMEN ALA-ASTEEN KOULU Johtokunta 21.5.2024 KOKOUSAIKA keskiviikko 21.5.2024 klo 18 

KOKOUSPAIKA Vattuniemenkatu 23, 3. kerros, 

OT 336 Hannu Hallamaa, pj. Jussi Tainio, vara pj. Mira Kariola Heidi Tukiainen Irina Kangasharju Sanna Kokko Onni Tuuri, oppilasedustaja Päivi Hakala, esittelijä, sihteeri 1 

KOKOUKSEN AVAAMINEN 

Puheenjohtaja avasi kokouksen klo 18.02. 2 KOKOUKSEN 

LAILLISUUS JA PÄÄTÖSVALTAISUUS ESITYS Kokous todetaan lailliseksi ja päätösvaltaiseksi. 

PÄÄTÖS Kokous todettiin lailliseksi ja päätösvaltaiseksi. 3 

PÖYTÄKIRJAN TARKASTAJIEN JA MAHDOLLISTEN ÄÄNTENLASKIJOIDEN VALITSEMINEN ESITYS 

Johtokunta valitsee pöytäkirjantarkistajiksi Tiina Halttusen ja Sanna Kokon. Ääntenlaskijoiksi valitaan Heidi Tukiainen ja Mira Kariola. 

PÄÄTÖS Johtokunta valitsi pöytäkirjantarkistajiksi Irina Kangasharjun ja Sanna Kokon. Ääntenlaskijoiksi valittiin Jussi Tainio ja Mira Kariola. 

4 ESITYSLISTAN HYVÄKSYMINEN ESITYS

 Johtokunta hyväksyy kokouksen esityslistan. PÄÄTÖS Esityksen mukaan. 

VATTUNIEMEN ALA-ASTEEN KOULUN 2023-2024 TOIMINTAKERTOMUKSEN HYVÄKSYMINEN LIITE 1, LIITE 2

ESITYS Johtokunta hyväksynee lukuvuoden 2023-2024 toimintakertomuksen. 

PÄÄTÖS Esityksen mukaan. 

6 LAUSUNTOPYYNTÖ KOULUJEN JOHTOKUNNILLE OPETUSSUUNNITELMAN KOHDASTA 9.2 TOISEN KOTIMAISEN JA VEIRAIDEN KIELTEN OPISKELUN MAHDOLLISUUDET

 Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan kasvatuksen ja koulutuksen toimialalautakunnan jaostojen tehtävänä on päättää perusopetuslain mukaisen opetuksen kunta- ja koulukohtaisesta järjestämisestä ja mitoituksesta. Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan perusopetusjohtaja pyytää koulun johtokunnalta lausuntoa perusopetuksen kuntakohtaisen opetussuunnitelman muutoksesta kohtaan 9.2. Toisen kotimaisen ja vieraiden kielten opiskelun mahdollisuudet, jossa määritellään muun muassa alkavan kielten uuden opetusryhmän vähimmäisoppilasmäärä. Nykyinen Helsingin kaupungin opetussuunnitelmakirjaus 9.2. Toisen kotimaisen ja vieraiden kielten opiskelun mahdollisuudet Helsingin peruskouluissa A1-kielen opetus aloitetaan ensimmäiseltä vuosiluokalta. Valinnaisen A2- kielen opetus aloitetaan viimeistään kolmannelta vuosiluokalta. Koulukohtaisessa opetussuunnitelmassa päätetään aloittavan kielen vähimmäisoppilasmäärästä 12–15 oppilaan väliltä. Jokainen peruskoulu tarjoaa englantia A1-kielenä, mutta oppilaan opinto-ohjelmaan ei tarvitse kuulua A-englantia. Jokaisella neljällä alueella on 1–3 yhtenäistä peruskoulua, jotka tarjoavat kuudennelta luokalta alkaen B1-englantia. Nämä koulut päätetään kieliohjelmassa. ESITYS Esitetty muutos Helsingin kaupungin opetussuunnitelmaan 9.2. Toisen kotimaisen ja vieraiden kielten opiskelun mahdollisuudet A1-kielen opetus aloitetaan ensimmäiseltä vuosiluokalta ja B1-kielen opetus kuudennelta vuosiluokalta. Valinnaisen A2-kielen opetus aloitetaan viimeistään kolmannelta vuosiluokalta ja B2-kielen opiskelu viimeistään kahdeksannelta vuosiluokalta. Uuden aloittavan A1- tai A2-oppimäärän opetusryhmän vähimmäisoppilasmäärä on 15 oppilasta. B2-oppimäärän osalta koulut päättävät vähimmäisoppilasmäärästä 12–15 oppilaan väliltä koulukohtaisessa opetussuunnitelmassa. Jokaisen koulun kielivalikoimaan kuuluu A1-englanti. Valtakunnallisen opetussuunnitelman perusteiden mukaisesti sen ei kuitenkaan tarvitse kuulua oppilaan opinto-ohjelmaan. Muilta osin koulukohtainen kielivalikoima määritellään koulun opetussuunnitelmassa. 

 Perustelut muutokselle Kaupungin peruskouluissa kielten ryhmien aloituskoko vaihtelee kouluittain. Tavoitteena on yhdenmukaistaa aloituskoko samaksi kaikissa kouluissa. Aloitusryhmän koko tulee olla riittävän suuri, jotta ryhmäkoko ei pienene vuosiluokilla 7- 9 liian pieneksi. Tällä hetkellä osassa kieliryhmiä oppilasmäärän koko on alle 6 ja tämä vie koulun resursseja. Päätösesitys ei vaikuta kielipolkuihin eli missä kouluissa valittu A1 tai A2 kieli jatkuu ylemmillä vuosiluokilla. 

PÄÄTÖS Vattuniemen ala-asteen koulun johtokunta ei kannata esitettyä muutosta, jossa uuden aloittavan A1- tai A2-oppimäärän opetusryhmän vähimmäisoppilasmäärä on 15 oppilasta. Johtokunta esittää, että Vattuniemen ala-asteen koulun aloittavan A1- tai A2 -oppimäärän opetusryhmän vähimmäisoppilasmäärä on jatkossakin 13. Perusteena johtokunnan lausunnolle on kielellisen monimuotoisuuden turvaaminen kielirikasteisessa opetuksessa. 7 

SEURAAVA KOKOUS ESITYS Esittelijä esittää, että seuraava kokous lokakuussa 2024, Vattuniemen ala-asteen koulun lukuvuoden 2024-2025 toimintasuunnitelman hyväksyminen. 

PÄÄTÖS Seuraava kokous lokakuun alussa viikolla 40. 8 

KOKOUKSEN PÄÄTTÄMINEN Puheenjohtaja päätti kokouksen klo 18.54. 

Koulumme sosiaalisessa mediassa

Kerromme koulun arjesta myös Facebookissa, otathan meidät seurantaan.

Vattuniemen ala-aste Facebookissa(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

Sijainti

Vattuniemenkatu 23, 00210 Helsinki
Sijainti kartalla - Avaa kartta suurempana(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

Reitti pääsisäänkäynnille

  • Saattoliikenteen pysähtymispaikka sijaitsee sisäänkäynnin läheisyydessä (etäisyys enintään 5 metriä), josta sisäänkäynnille pääsee siirtymään sujuvasti.
  • Kulkureitti sisäänkäynnille on tasainen ja riittävän leveä sekä valaistu.
  • Kulkureitillä on yli 6 m pitkä luiska, jossa ei ole välitasannetta, jossa on käsijohteet toisella puolella.

Pääsisäänkäynti

  • Sisäänkäynti erottuu selkeästi ja on valaistu.
  • Sisäänkäynnin yhteydessä on yli 6 m pitkä luiska, jossa ei ole välitasannetta, jossa on käsijohteet toisella puolella.
  • Sisäänkäynnin ovet erottuvat selkeästi. Oven ulkopuolella on riittävästi vapaata tilaa liikkumiselle esim. pyörätuolin kanssa. Ovi vaatii ovipuhelimen kayttöä, jonka jälkeen aukeaa automaattisesti.

Sisätilat

  • Asiointipiste sijaitsee samassa kerroksessa kuin sisäänkäynti.
  • Asiointipisteen ovet eivät erotu selkeästi seinästä.
  • Asiointipisteessä on esteetön wc kerroksessa 2.