Hyppää pääsisältöön

Helsingin kaupunki uudistaa verkkosivunsa vuosina 2021–2022. Siirtymävaiheen aikana näkyvissä on samaan aikaan osia uudesta ja vanhasta sivustosta. Olet nyt uudessa Asiakkaan tiedot ja oikeudet -osiossa.

Sosiaali- ja potilasasiamies

Jos sinua tai läheistäsi on kohdeltu väärin sosiaali- tai terveydenhuollossa tai haluat tietoa oikeuksistasi, sosiaali- ja potilasasiamies neuvoo sinua.

Sosiaali- ja potilasasiamiehen tehtävänä on toimia asiakkaan ja potilaan oikeuksien edistämiseksi. Hän neuvoo muistutuksen, kantelun tai potilasvahinkoilmoituksen tekemisessä. Sosiaali- ja potilasasiamies on puolueeton taho, joka ei tee päätöksiä eikä ota kantaa lääketieteelliseen hoitoon tai henkilökunnan toimintaan.

Kun otat yhteyttä sosiaali- ja potilasasiamieheen, saat vastauksen yleensä 1-3 arkipäivän kuluessa. Sosiaali- ja potilasasiamiehen palvelu on maksutonta.

Huomaathan, että Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirillä (HUS) ja yksityisillä terveyspalvelujen tuottajilla on omat potilasasiamiehensä.

Puhelinpalvelu

Sosiaali- ja potilasasiamiesten neuvonta

Avoinna ma-to 09-11
Puhelun hinta:

pvm/mpm