Voit antaa palautetta hoidostasi tai saamastasi palvelusta suoraan henkilökunnalle sekä kaupungin palautejärjestelmän kautta. Kaikki palaute on tervetullutta. Positiivinen palaute kannustaa henkilökuntaamme jatkamaan hyväksi arvioitua toimintaa ja kehittämään sitä edelleen.
Saat antamaasi palautteeseen henkilökohtaisen vastauksen, jos kirjaudut pankkitunnuksella, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla.
Toimi näin, kun haluat antaa hoitoon tai palveluun liittyvää palautetta
-
Anna palautetta palautejärjestelmän kautta
Kaikki palaute on tervetullutta. Palaute toimitetaan eteenpäin sinua hoitaneeseen yksikköön tai siihen palvelupisteeseen, jossa asioit.
-
Jos asia ei selvinnyt
Jos olet jo asioinut palautekanavan kautta sinua hoitaneen yksikön tai palvelupisteen kanssa eikä asia selvinnyt, voit tehdä muistutuksen hoitoyksikkösi tai palvelupisteesi johdolle. Saat vastauksen noin kuukaudessa.
-
Jos olet edelleen tyytymätön tai epäilet hoitovirhettä
Jos olet palautetta annettuasi ja muistutuksen tehtyäsi edelleen tyytymätön tai epäilet hoitovirhettä tai haet rahallista korvausta, katso vaihtoehdot alla olevasta listasta.
Jos olet epävarma, miten sinun pitäisi toimia, voit ottaa yhteyttä sosiaali- ja potilasasiavastaavaan. Hän auttaa sinua valitsemaan oikean tavan osoittaa tyytymättömyytesi. Voit kysyä neuvoa kaikissa tilanteissa ja kohdissa, kun olet tyytymätön saamaasi hoitoon tai palveluun.
Tavat tyytymättömyyden osoittamiseen
Mikäli koet, että omassa tai läheisesi hoidossa tai palvelussa on tapahtunut virhe, epäkohta tai läheltä piti tilanne, kannattaa asia ottaa heti puheeksi henkilökunnan kanssa. Voit tehdä tilanteesta myös vaaratapahtumailmoituksen.
Tee ilmoitus vaaratapahtumasta(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
Epäkohta on palvelun laadussa tai asiakas- ja potilasturvallisuudessa ilmenevä puute tai vaaratapahtuma.
Vaaratapahtumalla tarkoitetaan asiakkaan tai potilaan turvallisuuden vaarantavaa tapahtumaa, joka aiheuttaa tai voi aiheuttaa haittaa. Ne voivat olla läheltä piti -tilanteita, jolloin asiakkaalle vaarallinen tilanne huomataan ajoissa eikä asiakkaalle ehdi aiheutumaan siitä mitään haittaa.
Haittatapahtumasta puhutaan silloin, kun asiakkaalle aiheutuu hoitoon kuulumatonta haittaa. Vaaratapahtuma, epäkohta tai läheltä piti-tilanne voi esimerkiksi olla hoitoon, palveluun tai lääkitykseen liittyvä epäselvyys, koskea epäasiallista kohtelua tai liittyä hoidon tai palvelun saatavuuteen.
Ilmoituksen tekeminen on helppoa ja se tehdään nimettömänä. Ethän kirjaa ilmoituslomakkeelle henkilötunnustasi tai muuta arkaluonteista tietoa tietosuojan varmistamiseksi. Ilmoitukseen ei anneta erillistä vastausta.
Ilmoitus ohjataan käsittelyyn sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilölle. Saapuneita ilmoituksia käytämme palvelujen turvallisuuden ja laadun parantamiseen, jotta vastaavaa ei tapahtuisi uudestaan.
Vaaratapahtumailmoitus on eri asia kuin muistutus tai kantelu. Jos olet tyytymätön palveluun, hoitoon tai kohteluun, voit tehdä asiasta lain mukaisen muistutuksen tai kantelun.
Asiakkaiden ja potilaiden vaaratapahtumailmoituksista tehdyistä kehittämistoimenpiteistä raportoidaan säännöllisesti omavalvonnan raportoinnin yhteydessä verkkosivuillamme.
Muistutuksella voit kertoa tyytymättömyydestä hoitopaikkasi tai palvelupisteesi johdolle. Muistutus on potilas- ja asiakaslaeissa määritelty menettelytapa.
Tee muistutus kirjallisena omin sanoin, erityisestä syystä muistutuksen voi tehdä myös suullisesti. Hoitopaikkasi tai palvelupisteesi johto vastaa kirjallisesti noin kuukaudessa. Jos muistutus vaatii laajempia selvityksiä, sen käsittely voi kestää 1–2 kuukautta.
Saat muistutukseesi perustellun vastauksen, jossa selviää, miten asiaa on selvitetty ja millaisiin jatkotoimiin muistutus on johtanut sekä neuvotaan, miten voit viedä asiaa tarvittaessa eteenpäin.
Sosiaali- ja potilasasiavastaava avustaa sinua tarvittaessa muistutuksen tekemisessä. Muistutuksen tekeminen ei estä sinua tekemästä kantelua valvovalle viranomaiselle.
Helsingin kaupungin palvelujen osalta voit lähettää muistutuksen Helsingin kaupungin kirjaamoon. Yksityisten sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen osalta muistutukset tulee toimittaa kyseisen yksikön vastuuhenkilölle.
Helsingin palvelujen osalta voit täyttää muistutuslomakkeen ja lähettää sen suojatun sähköpostin liitteenä kaupungin kirjaamoon. Voit myös tulostaa ja täyttää lomakkeen ja viedä sen Helsingin kaupungin kirjaamoon.
Lähetä muistutuslomake suojatun sähköpostin liitteenä kirjaamoon(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
Jos epäilet, että saamassasi hoidossa tai palvelussa on tapahtunut virhe tai laiminlyönti, voit tehdä kantelun valvovalle viranomaiselle. Voit tehdä kantelun myös toisen henkilön puolesta.
Valvovia viranomaisia ovat:
- Etelä-Suomen aluehallintovirasto
- sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira
- eduskunnan oikeusasiamies
- oikeuskansleri.
Kantelun käsittelee useimmiten aluehallintovirasto. Jos epäilet, että hoitovirhe on johtanut omaisesi kuolemaan tai vakavaan vammautumiseen, tee kantelu Valviraan.
Kantelulla ei voida muuttaa hoitopäätöstä tai viranomaisten päätöksiä. Jos epäilet, ettei viranomainen tai virkamies ole noudattanut lakia tai täyttänyt velvollisuuksiaan, voit kannella eduskunnan oikeusasiamiehelle tai oikeuskanslerille.
Sosiaali- ja potilasasiavastaava neuvoo sinua tarvittaessa, jos harkitset kantelun tekemistä. Ennen kuin teet kantelun, suosittelemme, että selvität asiaa hoitoa tai palvelua antaneiden henkilöiden kanssa tai teet muistuksen.
Lue lisää kantelusta
Kantelu aluehallintovirastolle(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
Muistutus tai kantelu sosiaali- tai terveydenhuollossa Valviraan(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
Kantelu eduskunnan oikeusasiamiehelle(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
Kantelu oikeuskanslerille(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
Voit hakea rahallista korvausta Potilasvakuutuskeskuksesta, jos epäilet, että hoitosi yhteydessä on tapahtunut potilasvahinko.
Potilasvahingolla tarkoitetaan esimerkiksi hoitovahinkoa, kuten leikkauksen jälkeistä komplikaatiota, jonka kokenut ammattihenkilö olisi voinut välttää. Potilasvahinko voi olla myös esimerkiksi hoidon yhteydessä alkanut infektio tai viallisen hoitolaitteen aiheuttama henkilövahinko.
Voit hakea vahingonkorvausta pääsääntöisesti kolmen vuoden kuluessa siitä, kun sait tiedon vahingosta tai sinun olisi pitänyt tietää siitä.
Voit tehdä potilasvahinkoilmoituksen myös omaisesi puolesta.
Lue lisää potilasvahinkoilmoituksesta(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
Voit hakea muutosta sosiaalityöntekijän tekemään päätökseen kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunnalta. Tarkemmat muutoksenhakuohjeet ovat saamasi päätöksen liitteenä. Toimita oikaisuvaatimus Helsingin kaupungin kirjaamoon.
Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöksestä voi valittaa hallinto-oikeuteen ja joissain tapauksissa edelleen korkeimpaan hallinto-oikeuteen.
Asiakkaan asema ja oikeudet sosiaalihuollossa(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
Jos Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyspalveluiden työntekijä on aiheuttanut sinulle tai omaisellesi vahinkoa toimiessaan työtehtävässään, voit hakea vahingonkorvausta kaupungilta. Korvattavia vahinkoja ovat ensisijaisesti esinevahingot. Täytä korvaushakemus ja lähetä se suojatun sähköpostin liitteenä kirjaamoon. Voit myös tulostaa ja täyttää lomakkeen ja viedä sen Helsingin kaupungin kirjaamoon.
Ohje vahingonkorvaushakemuksen tekoon (pdf)
Lähetä lomake suojatun sähköpostin liitteenä kirjaamoon(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)