Aikamatka Suomenlinnaan -mobiilipeli opettaa innostavasti maailmanperintökohteen historiasta

Aikamatka Suomenlinnaan -peli tarjoaa paljon tietoa Suomenlinnan historiasta, testaa nokkeluutta ja herättää linnoituksen historian eloon AR-teknologian avulla.
Nuoret Aikamatka Suomenlinnaan -peliä pelaamassa. Kuva: Kari Ylitalo

Unescon maailmanperintökohde Suomenlinna on Helsingin kulttuuriaarre. Helsingin kaupungin innovaatiohaasteen lopputuotteena Suomenlinna on saanut ensimmäisen lisätyn todellisuuden mobiilipelinsä linnoituksella kävijöiden iloksi. Uusi Aikamatka Suomenlinnaan -peli antaa Suomenlinnan retkille uuden ulottuvuuden. 

Aikamatka Suomenlinnaan -pelissä aikamatkaaja on kadottanut aikakoneensa osat Suomenlinnaan. Interaktiivista mobiilipeliä pelaamalla voi löytää aikakoneen osat ja auttaa aikamatkaajaa pääsemään takaisin 1700-luvulle. Innostava peli kuljettaa Suomenlinnassa läpi Susisaaren ja Kustaanmiekan. Pelin avulla voi oppia Suomenlinnan historiasta, tavata itsensä Suomenlinnan suunnittelija Augustin Ehrensvärdin ja kokeilla muita lisätyn todellisuuden sisältöjä. Samalla peli opettaa strategisia taitoja bastionilinnoituksen puolustuksen kokoamisesta.

Peli tarjoaa paljon tietoa Suomenlinnan ruotsalaisesta kaudesta, testaa nokkeluutta ja herättää linnoituksen historian eloon AR-teknologian avulla. Peli on alun perin suunniteltu 5.–6.-luokkalaisille, mutta se sopii kaikille Suomenlinnassa retkeileville. Peli onkin ilmainen kaikille vierailijoille. 

”Pelin kehittäminen Suomenlinnaan toteutti upeasti maailmanperintökohteen hoito- ja käyttösuunnitelman tavoitteita. Pelin testausvaihe oppilasryhmien kanssa oli yksi prosessin kohokohdista. Saimme suoraa palautetta oppijoilta. He olivat innoissaan pelistä, ja kertoivat mikä toimii ja mikä oli haastavaa”, kertoo matkailuasiantuntija Milla Öystilä Suomenlinnan hoitokunnasta.   

Kokeilualustatoiminta tuo uusia innovaatioita kaupunkilaisille 

Aikamatka Suomenlinnaan -peli on syntynyt osana Helsingin kaupungin Testbed Edtech

Helsinki(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
-toimintaa, jossa kaupungin oppimisympäristöjä avataan aidoiksi kokeilualustoiksi, joille uusia innovaatioita ja ratkaisuja voidaan kehittää. Kokeiluissa eri alojen ammattilaiset tuodaan yhteen suunnittelemaan ratkaisuja yhdessä käyttäjien kanssa. 

Pelin kokeilun toteuttajiksi valikoituivat pelialan yritys Ludocraft(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) ja digitaalisten kaksosten julkaisukanava Playsign(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun). Pelialan ja teknologian osaajat kehittivät mobiilipelin sisällöt ja toiminnallisuudet yhteistyössä elinkeino-osaston innovaatioagenttien, kasvatuksen ja koulutuksen toimialan pedagogien sekä Suomenlinnan hoitokunnan ja Ehrensvärd-seuran asiantuntijoiden kanssa. 

Aikamatkailemaan pääsee lataamalla maksuttoman pelin käyttöön omasta sovelluskaupasta. Sieltä peliä voi hakea nimellä Aikamatka Suomenlinnaan.

Sinua voisi kiinnostaa