Kokeilu varhaiskasvatuksen pätevien opettajien rekrytoimiseksi Espanjasta on saavuttanut merkittävän virstanpylvään. Opettajat ovat saapuneet Helsinkiin ja aloittaneet työnsä viidessä ruotsinkielisessä päiväkodissa ympäri kaupunkia.
– Olemme odottaneet uusia kollegoitamme Espanjasta ja odotamme innolla yhteistyötä. Tämä kokeilu on ollut ainutlaatuinen ja strategisesti merkittävä. Olemme erittäin ylpeitä kaikista näistä opettajista, jotka ovat olleet niin sitoutuneita, uteliaita ja kiinnostuneita aloittamaan opettajauransa täällä Helsingissä, sanoo ruotsinkielisen varhaiskasvatuksen johtaja Jenni Tirronen.
Tirrosen mukaan prosessissa mukana olleet päiväkodin johtajat ovat tehneet kaikkensa tarjotakseen uusille opettajille onnistuneen alun. Kaikilla opettajilla on lisäksi nimetty mentori, joka tukee ja auttaa näitä opettajia pääsemään työhön.
– Toivomme, että uudet kollegamme viihtyvät täällä kanssamme ja tuntevat saavansa kaiken tarvitsemansa tuen.
Kieliopinnot jatkuvat
Ennen Suomeen saapumistaan opettajat osallistuivat kielikurssille, jossa he oppivat ruotsia ja syventyivät suomalaiseen varhaiskasvatukseen, suomalaiseen työelämään ja siihen, millaista on asua ja elää Suomessa.
Helsingin kaupungin HR-asiantuntija Kati Mhone sanoo opettajien tehneen kovasti töitä ruotsin kielen oppimisen eteen.
– He ovat olleet todella sinnikkäitä ja opiskelu on vaatinut heiltä paljon. Nyt kielen opiskelu jatkuu Arbiksella. On huomattava, että työyhteisöissä ja työpaikalla tapahtuvalla vuorovaikutuksella ja kielitietoisilla käytännöillä on erittäin merkittävä rooli kielen jatkuvan oppimisen tukemisessa.
Kokeilu kiinnosti Espanjassa
Kokeilu varhaiskasvatuksen opettajien palkkaamiseksi Espanjasta on yksi Helsingin tavoista vastata maanlaajuiseen pulaan varhaiskasvatuksen opettajista. Opettajapula on iskenyt erityisen kovaa Helsingin ruotsinkielisiin päiväkoteihin.
Kokeilun tavoitteena oli rekrytoida 5–8 opettajaa Espanjasta Suomeen. Espanjassa on ylitarjontaa varhaiskasvatuksen opettajista, ja kiinnostus kokeiluun oli suurta.
– Kasvatuksen ja koulutuksen toimialalle rekrytointiprosessi on ollut tärkeä kokemus. Olemme saaneet enemmän ymmärrystä siitä, mitä rekrytointi ulkomailta edellyttää prosessiin osallistuvilta varhaiskasvatuksen opettajilta, meiltä ja rekrytointikumppaneiltamme. Rekrytoinnin lisäksi tämä oli yksi kokeilun tavoitteista.
Kati Mhone kertoo kaupungin myös jatkavan kokeilun arviointia nyt, kun opettajat ovat aloittaneet työt.
– Tässä kohtaa tullaan arvioimaan esimerkiksi sitä, missä määrin olemme onnistuneet uusien työntekijöiden jatkuvan kielen oppimisen tukemisessa. Mahdollisia jatkoprojekteja arvioidaan nyt syksyllä pilotista saatujen kokemusten ja oppien pohjalta.