Försöket med att rekrytera behöriga lärare inom småbarnspedagogik från Spanien har nått en viktig milstolpe. Lärarna har anlänt till Helsingfors och inlett sitt arbete på fem svenskspråkiga daghem runtom i staden.
– Vi har väntat på våra nya kollegor från Spanien och ser fram emot att arbeta tillsammans. Det här försöket har varit unikt och strategiskt och vi är väldigt stolta över alla dessa lärare som varit så engagerade, nyfikna och intresserade av att börja sin lärarkarriär här i Helsingfors, säger Jenni Tirronen, chef för den svenskspråkiga småbarnspedagogiken.
Hon säger att de daghemsföreståndare som varit med i processen gjort sitt yttersta för att kunna erbjuda de nya lärarna en lyckad start. Alla lärare har dessutom en utnämnd mentor som stödjer och hjälper dessa lärare att komma in i arbetet.
– Vi önskar att våra nya kollegor kommer att trivas här hos oss och känner att de får allt det stöd de behöver.
Språkstudierna fortsätter
Innan lärarna anlände till Finland deltog de i en språkkurs där de lärde sig svenska och fördjupade sig i den finländska småbarnspedagogiken, det finländska arbetslivet och hur det är att bo och leva i Finland.
Kati Mhone, HR-sakkunnig vid Helsingfors stad, säger att lärarna har jobbat hårt för att lära sig svenska.
– De har arbetat väldigt målmedvetet, studierna har krävt mycket av dem. Nu fortsätter de studera svenska vid Arbis. Samtidigt kommer de att lära sig svenska via jobbet. Interaktionerna på arbetsplatsen och en språkmedveten arbetsgemenskap är viktiga för den kontinuerliga språkinlärningen.
Stort intresse för försöket
Försöket med att rekrytera lärare inom småbarnspedagogik från Spanien är ett sätt för Helsingfors stad att råda bot på den nationella bristen på lärare inom småbarnspedagogik. Bristen på lärare har drabbat Helsingfors svenskspråkiga daghem särskilt hårt.
Målet med försöket var att rekrytera 5–8 stycken lärare från Spanien till Finland. I Spanien råder det ett överutbud på lärare inom småbarnspedagogik och intresset för att delta i försöket var stort.
– För fostrans- och utbildningssektorn har rekryteringsprocessen varit en viktig erfarenhet. Vi har fått mer förståelse för vad rekrytering från utlandet kräver av de lärare inom småbarnspedagogik som deltar i processen, av oss och av våra rekryteringspartner. Utöver rekryteringen var detta ett av målen med försöket.
Kati Mhone berättar att staden kommer att fortsätta utvärdera försöket nu när personerna börjat jobba på stadens daghem.
– Vi kommer bland annat att bedöma hur bra vi lyckats stödja våra nya medarbetares fortsatta språkinlärning. Utgående från våra samlade erfarenheter av försöket kommer vi under hösten att besluta om eventuella framtida projekt.