Vuosina 1959–1960 rakennettu taloyhtiö päätti lähteä isoon urakkaan ja hankkia kuuteen hissittömään rappukäytävään jälkiasennushissit.
Hissien rakentaminen jälkikäteen on yksi parhaimmista korjausrakentamisen keinoista parantaa asuinkerrostalojen esteettömyyttä. Hissit tuovat muutenkin helpotusta elämään, kun sen kyytiin saa vaikka painavat kauppakassit.
Taloyhtiölle jälkiasennushissit ovat iso investointi, ja päätöksen tekeminen voi viedä aikaa. Näin kävi myös Kantelettarentiellä.
Ajatus hissistä nousi esiin lähes 10 vuotta sitten
As. Oy Kantelettarentie 8:n talot ovat 3–4-kerroksisia ja asuntoja on yhteensä 128. Rappukäytäviä taloyhtiössä on kahdeksan. Rakennusvaiheessa kahteen niistä oli alun perin asennettu hissit. Loput kuusi saavat hissinsä nyt jälkikäteen.
– Vuonna 2015 yksi taloyhtiön hallituksen jäsenistä ehdotti, että mitä jos asennettaisiin hissit, joten päätimme katsoa voisiko se onnistua, taloyhtiön hallituksen puheenjohtajana vuodesta 2015 toiminut Juha Rikala kertoo.
Kantelettarentien taloyhtiössä tehtiin vuosina 2006–2012 perinteisen menetelmän putkiremontti. Taloyhtiöön oli myös tulossa lähivuosina julkisivuremontti. Hissit kannattaisi asentaa ennen sitä.
– Aluksi ajatus oli, että hissikuilut tulisivat porrashuoneen sisäpuolelle, mutta ratkaisu olisi kaventanut porrashuoneiden poistumisteitä ja tehnyt sisätiloista ahtaat. Osakkaat tyrmäsivät ehdotuksen, mutta ajatus hisseistä jäi kytemään, Rikala kertoo.
Uuteen yritykseen paremmalla valmistelulla
Kantelettarentiellä uusi yritys jälkiasennushissien suunnitteluun alkoi syksyllä 2020.
– Tällä kertaa lähdimme valmistelemaan hanketta paremmin. Uuteen yritykseen päätettiin lähteä, koska putkiremontin laina alkoi olla maksettu ja hissien asentamisessa oli viimeiset hetket, ennen kuin jälkiasennushisseihin myönnettyjen tukien rahahanoja alettiin tiukentaa, Rikala sanoo.
Taloyhtiö sai Asumisen rahoitus- ja kehityskeskukselta Aralta tukea hissien hankintakustannuksiin 45 prosenttia. Ilman tätä tukea urakkaan ei olisi lähdetty.
Aran hissiavustuksen tarkoituksena on edistää taloyhtiöiden asukkaiden kotona asumista mahdollisimman pitkään. Nykyään Ara-hissiavustusta voi saada enintään 35 prosenttia jälkiasennushissin hankintakustannuksiin.
Kaupungin rakennusvalvonta näytti Kantelettarentien hissiajatukselle vihreää valoa. Tällä kertaa suunnittelu lähti siitä, että hissikuilut tulevat talon ulkopuolelle.
– Porraskäytävät eivät ole keskenään identtisiä, joten niissä on jouduttu tekemään erilaisia ratkaisuja. Esimerkiksi A-, B- ja C-portaissa hissikuiluja suunniteltiin ensin nykyisten tuuletusparvekkeiden tilalle, jolloin sisäänkäynti olisi pysynyt ennallaan. Emme kuitenkaan saaneet siihen hyväksyntää ja kuilun paikka vaihtui nykyisen sisäänkäynnin kohdalle. Käynti porrashuoneeseen siirtyi puolestaan tuuletusparvekkeiden alle, Rikala kuvailee.
Hissiasiamies tukena projektin aikana
Tukea hissiprojektiin taloyhtiö sai Helsingin hissiasiamieheltä.
– Hissiasiamiehen asiantuntijuus oli tärkeää, koska itse olen täysin maallikko näissä asioissa, samoin muut hallituksen jäsenet. Hissiasiamieheltä sai näkemyksiä, kiittelee Rikala.
Helsingin kaupungin hissiasiamies Simo Merilä sanoo, että hissien rakentaminen jälkikäteen tarkoittaa aina muutosta rappukäytävään ja sen arvoihin.
– Porrashuonetiloja ja sen arvoja kannattaakin säilyttää mahdollisimman paljon jälkiasennushissien suunnittelussa ja rakentamisessa, Merilä toteaa.
– Jälkikäteen rakennettavissa hisseissä ei aina pystytä täysin soveltamaan uudisrakentamisen mitoitusvaatimuksia. Ratkaisumalli onkin useimmiten enemmän tai vähemmän kompromissi, jossa on kuitenkin yritetty ottaa huomioon mahdollisimman hyvin kaikki porrashuonetta käyttävät, Merilä jatkaa.
Kustannukset jyvitetään kerroksen ja neliöiden mukaan
Lopullisen sinetin hissien asentamiseen jälkikäteen Kantelettarentielle antoivat taloyhtiön yhtiökokoukseen osallistuneet osakkaat, jotka äänestyksen jälkeen hyväksyivät asian.
Työmaa käynnistyi toukokuussa 2024 ja ensimmäinen hissitorni nousi jo heinäkuun alussa. Hissikuilut tehdään tehtaalla valmiiksi, ja hissitornit nostetaan kahden ison autonosturin avulla. Uusien hissien korit ovat reilunkokoisia: viiteen niistä mahtuu yhdeksän henkilöä kyytiin ja yhteen hieman ahtaamman lähtötilanteen takia seitsemän henkilöä.
– Siirsin kesälomaa, jotta näin, kun ensimmäinen hissitorni nostettiin paikoilleen. Hissikuilujen kuljettamisen ja nostamisen aikana liikenne Kantelettarentiellä piti ajoittain katkaista, Rikala sanoo.
Jälkiasennushissien hankintakustannukset jyvitetään asunnon neliömetrien ja asuinkerroksen mukaan. Ara-hissiavustusten jälkeen Kantelettarentiellä pienimmän asunnon osakkaat – 27 neliömetriä 1. kerroksessa – maksavat Ara-hissiavustus huomioiden jälkiasennushisseistä alle 3 000 euroa. Vastaavasti taloyhtiön isoimman asunnon osakas – 86 neliömetriä 4. kerroksessa – maksaa Ara-hissiavustus huomioiden yli 30 000 euroa.
Kantelettarentien jälkiasennushissihankkeen kokonaisbudjetti on noin kaksi miljoonaa euroa. Lisäkustannuksia on tullut muun muassa asbestin purkutöistä ja kallion louhimisesta. Kustannuksiin osallistuvat vain ne osakkaat, jotka asuvat hissit jälkikäteen saavissa rapuissa.
Pian edessä ensimmäinen hissiajelu
Työmaa valmistuu viimeistään ensi vuoden tammikuun lopussa. Kun hissit on asennettu kuuteen rappukäytävään, sen jälkeen uusitaan kahden rappukäytävän olemassa olevat, vanhat hissit. Niiden uusimiskustannuksiin osallistuvat kaikki osakkaat, koska hissit ovat talon alkuperäisiä.
– Hissejä miettiville sanoisin, että jälkiasennushissien hankinta kyllä kannattaa, mutta iso kysymys on se, mitkä ehdot jatkossa on avustusten saamiselle, Rikala toteaa.