Helsingin kaupunginkirjaston kävijäluvut olivat viime vuonna korkeammat kuin koskaan mittaushistorian aikana. Kävijöitä oli vuonna 2024 kaiken kaikkiaan 9,2 miljoonaa. Luku on 13 prosenttia enemmän kuin vuonna 2023. Edellinen ennätysvuosi oli keskustakirjasto Oodin ensimmäinen kokonainen aukiolovuosi, jolloin kävijöitä oli 9 miljoonaa.
Helsingin kirjastopalvelujen johtaja Katri Vänttinen iloitsee siitä, että kirjastot menestyvät ympäri kaupunkia:
– Vuosi sitten avattu Kalasataman kirjasto on ollut huikea onnistuminen. Oikein sijoitettu ja yhdessä asukkaiden kanssa suunniteltu kirjasto on löytänyt asiakkaansa ja houkutellut aivan uusia ihmisiä kirjaston palveluiden pariin. Myös kulttuurikeskuksissa sijaitsevat kirjastot Itäkeskuksessa, Kannelmäessä, Malmilla, Maunulassa ja Vuosaaressa kasvattivat vetovoimaansa viime vuoden aikana. Esimerkiksi Vuosaaren kirjasto on Oodin jälkeen toiseksi eniten lainoja tekevä kirjasto lähes 300 000 lainallaan.
Kirjoja ja muuta aineistoa lainattiin Helsingin kirjastoista yhteensä 5,7 miljoonaa kappaletta, joka on 7 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna. Lainojen osalta nousua on etenkin lastenkirjallisuudessa, jonka lainamäärä kasvoi 9 prosenttia vuoteen 2023 verrattuna.
– Panostamme lasten ja nuorten lukemiseen paljon ja on upeaa nähdä kasvavien lainamäärien kaltainen konkreettinen osoitus siitä, että työmme tuottaa tulosta. Kirjastot mahdollistavat pääsyn monipuolisen lukemisen äärelle niillekin, joiden kotoa ei löydy runsasta kirjahyllyä. Teemme tiivistä yhteistyötä koulujen ja varhaiskasvatuksen kanssa, jotta kirjasto tulee tutuksi jokaiselle helsinkiläiselle lapselle ja nuorelle, Katri Vänttinen kertoo.
Helsinki panostaa kirjastoihinsa myös uudistamalla tiloja. Tänä vuonna työn alla ovat esimerkiksi Rikhardinkadun kirjaston perusparannuksen ja Malminkartanon kirjaston uudisrakennuksen suunnittelu sekä Suutarilan kirjaston uuden tilan rakennusvaihe.
– Kirjasto on tutkitusti arvostetuin kunnallinen peruspalvelu Suomessa ja käyntimäärämme osoittavat, että helsinkiläiset rakastavat kirjastojaan. Kehitämme kirjastoja asiakkaita kuunnellen ja alueiden ominaispiirteet huomioiden. Kirjastot ovat vilkkaita tapaamisten ja kohtaamisten paikkoja, ja teemme parhaamme sovittaaksemme erilaisten käyttäjäryhmien tarpeet yhteen, Katri Vänttinen toteaa.