Helsingin seutu tähtää Euroopan kestävimmin kasvavaksi ja ihmisläheisimmäksi kaupunkiseuduksi

Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-suunnittelussa ratkotaan asuntotuotantoon, joukkoliikenteen elvyttämiseen ja segregaation ehkäisyyn liittyviä kysymyksiä. Suunnitelman visiona on olla Euroopan kestävimmin kasvava ja ihmisläheisin kaupunkiseutu vuoteen 2040 mennessä.
MAL 2023 -investointiohjelmassa esitetään merkittäviä panostuksia verkostomaisen raitiotieverkon kehittämiseen, mikä osaltaan vahvistaa seudun kestävää liikennejärjestelmää.  Kuva: Jussi Hellsten
MAL 2023 -investointiohjelmassa esitetään merkittäviä panostuksia verkostomaisen raitiotieverkon kehittämiseen, mikä osaltaan vahvistaa seudun kestävää liikennejärjestelmää. Kuva: Jussi Hellsten

MAL-suunnittelun keskeisenä tavoitteena on luoda houkuttelevaa elin- ja toimintaympäristöä asukkaille ja yrityksille. MAL 2023 -suunnitelma toimii Helsingin seudun lähtökohtana MAL-sopimukselle, jonka kautta valtio tukee kaupunkiseudun kehittämistä. Syksyllä 2023 käynnistyneissä MAL-sopimusneuvotteluissa tullaan määrittämään Helsingin kaupunkiseudun konkreettiset maankäytön, asumisen ja liikenteen kehitystoimenpiteet vuosille 2024–2027 sekä pidemmän aikavälin tavoitetila.

Helsingin seutu vastaa kestävästi kasvuhaasteisiin

MAL-suunnittelun yksi pääteemoista liittyy kestävän yhdyskuntarakenteen toteuttamiseen. Suunnitelman mukaan yhdyskuntarakennetta tiivistetään erityisesti keskuksiin ja raideliikenneverkkoon tukeutuen sekä olemassa olevaa liikennejärjestelmää täysimääräisesti hyödyntäen. MAL-suunnitelmassa on esitetty, että 95 prosenttia uudesta asumisesta tulisi sijoittaa pääosin olemassa olevaan yhdyskuntarakenteeseen, mikä mahdollistaa kestävämpää kasvua seudulla. Kestävä yhdyskuntarakenne tarkoittaa eri toimintojen sekoittuneisuutta eli tilannetta, jossa palvelut, työpaikat ja asuminen sijaitsevat toisiinsa limittyen ja ovat saavutettavissa kestävin kulkutavoin.

Helsingin seudulle on asetettu kunnianhimoinen asuntotuotantotavoite tukemaan seuraavan kymmenen vuoden suurta väestönkasvua – seudulle tulisi rakentaa 16 500 uutta asuntoa vuosittain. Samaan aikaan, kun asuntoja ja toimitiloja pitäisi valmistua riittävästi kysyntään nähden, tulisi suunnittelussa samalla huolehtia viher- ja virkistysalueiden säilymisestä sekä yhä vähenevistä hiilinieluista.

Monipuolinen asuntotuotanto keinona alueellisen eriytymisen pysäyttämisessä

Helsingin seudun asuntopolitiikan osalta on keskeistä estää segregaation eli alueellisen eriytymisen eteneminen. MAL-suunnitelman toimenpitein pyritäänkin jatkamaan niin sanottua sosiaalista sekoittamista, mikä perustuu erilaisten huoneisto- ja talotyyppien sekä hallinta- ja rahoitusmuotojakauman asuntojen monipuoliseen toteutukseen eri alueilla. Suunnitelmassa on myös tunnistettu seudulta kaupunkiuudistusalueita, joihin tulee keskittää erityisiä toimenpiteitä, kuten kaupunkiympäristön parantamistoimenpiteitä, jotta ne eivät jäisi kehityksessään jälkeen muista alueista.

Raitiotie- ja pyöräilyverkkoihin sekä kävelyyn satsataan

MAL 2023 -investointiohjelmassa esitetään merkittäviä panostuksia verkostomaisen raitiotieverkon kehittämiseen, mikä osaltaan vahvistaa seudun kestävää liikennejärjestelmää ja vastaa monikeskuksisen seudun liikkumisen tarpeeseen. Kestävää liikkumista tuetaan myös pyöräilyn pääverkkoa täydentämällä sekä talvikunnossapitoon panostamalla. Kävelyn osalta valmisteilla on parhaillaan MAL-suunnitelman mukainen kävelyn edistämisohjelma.

Liikenteen päästöjen vähentämiseen tähtääviä teemoja MAL-suunnitelmassa ovat kestävän liikennejärjestelmän ohella myös ajoneuvokannan uudistuminen ja sähköistyminen.

MAL 2023 -suunnitelmaa käsitellään tarkemmin uusimman Helsingin seudun suunnat -verkkojulkaisun artikkelissa. Julkaisussa seurataan säännöllisesti lisäksi muun muassa Helsingin seudun talouden, työ- ja asuntomarkkinoiden ja liikenteen kehitystä.  

Helsingin Seudun Suunnat on neljännesvuosijulkaisu, jonka uusimmassa ajankohtaiskatsauksessa luodaan katsaus vuoden 2023 kolmannen neljänneksen kehityssuuntiin. Seudun kehitystä kuvataan julkaisussa indikaattoreilla aluetalouden, asunto- ja toimitilamarkkinoiden, hyvinvoinnin, liikenteen ja ympäristön, työmarkkinoiden sekä väestön aihealueilta.

Helsingin seutu: Espoo, Helsinki, Hyvinkää, Järvenpää, Kauniainen, Kerava, Kirkkonummi, Mäntsälä, Nurmijärvi, Pornainen, Sipoo, Tuusula, Vantaa ja Vihti.