Liikenteen pakokaasupäästöt ovat viime vuosina pienentyneet, ajoneuvojen tekniikan kehittyessä ja ilmansuojelutoimien myötä. Liikenteen aiheuttama katupöly on silti edelleen keskeinen ilmanlaatuongelma.
Katupölyä aiheuttavat kaupungeissa etenkin nastarenkaat – jopa puolet katupölystä on peräisin nastarenkaiden rouhimasta tienpinnasta. Kitkarenkaiden käyttö vähentää katupölyä, melua ja tien kulumista.
Helsingin talviliikenteessä kitkarenkaiden osuus on noin 40 prosenttia. Kaupungin tavoitteena on, että talveen 2030–2031 mennessä osuus olisi 70 prosenttia. Kaupunki kannustaa asukkaita valitsemaan kitkarenkaat ja tekee asian edistämiseksi muun muassa viestintää yhteistyössä Helsingin seudun ympäristöpalveluiden ja muiden pääkaupunkiseudun kuntien kanssa. Lisäksi Lönnrotinkadulla kokeillaan parhaillaan nastarengaskieltoa. Kokeilun avulla tutkitaan muun muassa sitä, miten kielto vaikuttaa kitkarenkaiden yleistymiseen ja ilmanlaatuun.
– Kitkarenkaiden osuus talvirenkaista oli vielä muutama vuosi sitten 30 prosenttia. Olemme tyytyväisiä, että niiden määrä on kasvussa, mutta Helsingin tavoitteeseen on vielä matkaa, kertoo ympäristöasiantuntija Kirsikka Nevalainen Helsingin kaupungilta.
Valitse myös sähköautoon kitkarenkaat
Sähköautot ovat akkujen painon takia raskaampia kuin vastaavat polttomoottoriautot. Tämän vuoksi kitkarenkaita suositellaan myös sähköauton talvirenkaiksi. Nastarenkaat rouhivat painavan auton alla tienpintaa erityisen paljon, aiheuttaen teiden kulumaa ja katupölyn muodostumista.
Lisäksi sähköauton toimintamatka voi olla pidempi kitkarenkailla kuin nastarenkailla, sillä kitkarenkaiden vierintävastus on pienempi kuin nastarenkaiden.
- Lisätietoja kitkarenkaista ja kitkarengaskampanjasta
- Helsingin ilmansuojelu- ja meluntorjuntasuunnitelma (ILME)
- Katupölyn ilmanlaatu- ja terveysvaikutukset(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
- Kansallinen ilmansuojeluohjelma 2030 – Valtioneuvoston julkaisuarkisto Valto. Ympäristöministeriön julkaisuja 2019:7 (Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
- Kansallisen ilmansuojeluohjelman 2030 ensimmäinen päivitys (Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)