Under de senaste åren har avgasutsläppen från trafiken minskat i och med utvecklingen i fordonsteknik och luftvårdsåtgärder. Gatudammet som trafiken orsakar är dock fortfarande ett centralt problem för luftkvaliteten.
Dubbdäck är den huvudsakliga orsaken till gatudammet i städer – rentav hälften av gatudammet kommer från att dubbdäcken smular sönder vägytan. Användningen av friktionsdäck minskar gatudamm, buller och gatuslitage.
Andelen friktionsdäck i vintertrafiken i Helsingfors är cirka 40 procent. Staden har som mål att andelen ska vara 70 procent senast vintern 2030–2031. Helsingfors stad uppmuntrar invånarna att välja friktionsdäck. Staden bland annat kommunicerar i samarbete med Helsingforsregionens miljötjänster och de övriga kommunerna i huvudstadsregionen för att främja detta. Dessutom testar man för tillfället dubbdäcksförbud på Lönnrotsgatan. Med hjälp av försöket undersöks bland annat hur förbudet påverkar friktionsdäckens utbredning och luftkvaliteten.
“Friktionsdäckens andel av vinterdäcken var 30 procent ännu för några år sedan. Vi är nöjda med att deras andel ökar, men vi har ännu inte nått Helsingfors mål”, berättar miljöexpert Kirsikka Nevalainen från Helsingfors stad.
Välj friktionsdäck också till elbil
Elbilar är tyngre än motsvarande bilar med förbränningsmotor på grund av batteriernas vikt. Därför rekommenderas friktionsdäck som vinterdäck även för elbilar. På en tung bil smular dubbdäcken sönder vägytan särskilt mycket, och orsakar därigenom vägslitage och gatudamm.
Dessutom kan elbilens räckvidd vara längre med friktionsdäck än med dubbdäck, eftersom rullmotståndet hos friktionsdäck är mindre än hos dubbdäck.
- Mer information om friktionsdäck och friktionsdäckkampanjen
- Helsingfors stads luftvårds- och bullerbekämpningsplan (ILME)
- Gatudammets inverkan på luftkvalitet och hälsa(Länk leder till extern tjänst)
- Nationellt luftvårdsprogram 2030 – Miljöministeriets publikationer 2019:8(Länk leder till extern tjänst)
- Första uppdatering av det nationella luftvårdsprogrammet 2030(Länk leder till extern tjänst)