Helsingfors uppmuntrar elbilister att välja friktionsdäck

Snart är det aktuellt att byta till vinterdäck. Helsingfors stad uppmuntrar bilister att fundera över vinterns däckval även ur miljöperspektivet. Friktionsdäck är det bästa alternativet på alla bilar bland annat för att förbättra luftkvaliteten och minska bullret. Särskilt på de tyngsta fordonen förebygger de gatuslitage och gatudamm. Därför lönar det sig också för elbilister att välja friktionsdäck.
 Gatudamm och en bil på gatan.
Andelen friktionsdäck i vintertrafiken i Helsingfors är cirka 40 procent. Bild: Roni Rekomaa

Under de senaste åren har avgasutsläppen från trafiken minskat i och med utvecklingen i fordonsteknik och luftvårdsåtgärder. Gatudammet som trafiken orsakar är dock fortfarande ett centralt problem för luftkvaliteten.

Dubbdäck är den huvudsakliga orsaken till gatudammet i städer – rentav hälften av gatudammet kommer från att dubbdäcken smular sönder vägytan. Användningen av friktionsdäck minskar gatudamm, buller och gatuslitage.

Andelen friktionsdäck i vintertrafiken i Helsingfors är cirka 40 procent. Staden har som mål att andelen ska vara 70 procent senast vintern 2030–2031. Helsingfors stad uppmuntrar invånarna att välja friktionsdäck. Staden bland annat kommunicerar i samarbete med Helsingforsregionens miljötjänster och de övriga kommunerna i huvudstadsregionen för att främja detta. Dessutom testar man för tillfället dubbdäcksförbud på Lönnrotsgatan. Med hjälp av försöket undersöks bland annat hur förbudet påverkar friktionsdäckens utbredning och luftkvaliteten.

“Friktionsdäckens andel av vinterdäcken var 30 procent ännu för några år sedan. Vi är nöjda med att deras andel ökar, men vi har ännu inte nått Helsingfors mål”, berättar miljöexpert Kirsikka Nevalainen från Helsingfors stad.

Välj friktionsdäck också till elbil

Elbilar är tyngre än motsvarande bilar med förbränningsmotor på grund av batteriernas vikt. Därför rekommenderas friktionsdäck som vinterdäck även för elbilar. På en tung bil smular dubbdäcken sönder vägytan särskilt mycket, och orsakar därigenom vägslitage och gatudamm.

Dessutom kan elbilens räckvidd vara längre med friktionsdäck än med dubbdäck, eftersom rullmotståndet hos friktionsdäck är mindre än hos dubbdäck.