Helsinki oppii -teemaviikko keräsi yli 2 100 osallistujaa – Keskeistä yhdessä tekeminen ja yhdessä oppiminen

Helsinki oppii -teemaviikolla loka-marraskuun vaihteessa järjestettiin lähes 150 tapahtumaa oppimisesta, hyvinvoinnista ja pedagogiikasta. Tapahtumat keräsivät yli 2 100 osallistujaa osaamisen jakamisen sekä yhteisen keskustelun äärelle.
Iloisia opettajia Helsinki oppii digiä -tapahtumassa.
Iloisia ilmeitä ja osaamisen jakamista Helsinki oppii digiä -tapahtumassa Helsinki oppii -teemaviikolla. Kuva: Pyry Antero

Hyvät jutut kannattaa jakaa 

Moni Helsingin kouluista oli mukana järjestämässä tapahtumia ja jakamassa omia parhaita toimintatapojaan. Käpylän peruskoulun opettajalle Jukka-Pekka Anttiselle tapahtuman järjestäminen oli mukava ja antoisa kokemus. Hän esitteli oman koulunsa mallia, jossa tunnetaitoja harjoitellaan systemaattisesti ensimmäiseltä luokalta yhdeksännelle. 
 
— Lähdin mukaan Helsinki oppii -teemaviikolle, sillä halusin jakaa omaa osaamistani muille. Toisten ilo siitä, että joku on tehnyt pohjatyötä jostain asiasta, jota itsekin on pohdiskellut, on mielestäni todella palkitsevaa. Mielestäni on järkevää laittaa kiertoon hyviä juttuja,  Anttinen kertoo. Tapahtumaan osallistuneet opettajat ovat tästä täysin samaa mieltä. Elina Kaverma-Soukko totesikin, että kaikki esimerkit toisista kouluista ovat tosi hyödyllisiä, kun saa ideoita, miten niitä voisi siirtää omaan kouluun.  
 
Marjo Malinen, Ville Leppänen ja Heikki Pulkka esittelivät Helsinki oppii digiä -tapahtumassa peruskoulujen oppijan digipolkua, joka pitää sisällään tehtäviä ja harjoituksia eri luokka-asteille. Niiden avulla oppilaan digiosaaminen ja taidot syventyvät ja täydentyvät systemaattisesti digipolun edetessä. Toimintamalli lisää oppijoiden digiosaamisen yhdenvertaisuutta.  
 
Pakilan yläasteen koulun opettaja Maria Alén osallistui tapahtumaan, ja kertoo vievänsä omaan opetukseensa juuri oppijan digipolun. — Olemme yhdistymässä alakoulun kanssa, joten tuo yhtenäinen digipolku kiinnostaa erityisesti, hän kertoo. Kiinnostavia Alénin mielestä olivat myös tärpit Thinglinkiin ja Minecraftiin, joita myös esiteltiin päivän aikana.

Ajatuksia opettamisesta oppilaan näkökulmasta 

Porolahden peruskoulun 15-vuotias oppilas Kerttu Saatsi haaveilee matematiikan opettajan urasta ja haluaa päästä matematiikan opettamisen ytimeen. Hän on syventynyt aiheeseen lukemalla kirjallisuutta, tekemällä analyysiä ja tuottamalla omia opetusmateriaaleja. 
 
Saatsi järjesti teemaviikolla tapahtuman, jossa hän kertoi ajatuksia matematiikan opettamisesta oppilaan näkökulmasta. Tapahtuma keräsi osallistujia sekä paikan päälle että etäyhteyksien päähän. 
 
— Matematiikka liittyy jokaisen elämään, ja kouluissa olisi erityisen tärkeää osata motivoida oppilaat opiskelemaan sitä, Saatsi sanoo. Hänen mielestään oppilaan kiinnostusta kasvattavat oma ajattelu, monipuolisuus ja haasteet. Oppijalle tulee jättää riittävästi aukkoja, joita itse täyttää, mutta ei liikaa, jotta tehtävä ei tunnu ylitsepääsemättömältä. — Kyllä tämä ajatuksia herätti, pohti tapahtumaan osallistunut matematiikan opettaja Jarno Porkka. 

Keskeistä yhdessä tekeminen ja yhdessä oppiminen

Kaksi aiempaa Helsinki oppii -teemaviikkoa järjestettiin verkkotapahtumana koronapandemian takia, ja sen jälkeen pidettiin yksi välivuosi. Tänä vuonna päästiin järjestämään tapahtumia myös paikan päällä.

—  Oli hienoa tavata ihmisiä, kohdata ja keskustella oppimisesta, opettamisesta ja monesta muustakin asiasta. Nämä kohtaamiset ja keskustelut ovat tämän viikon keskeistä ja tärkeintä antia, kertoo tapahtumaviikon puuhamies, pedagoginen asiantuntija Tommi Tiittala. 
  
Tiittalan mielestä teemaviikon keskeinen ajatus on juuri yhdessä tekeminen ja yhdessä oppiminen. Hän toteaa, että huikea määrä tapahtumia, lähes 150, ei olisi ollut mahdollista ilman kasvatuksen ja koulutuksen toimialan eri yksiköiden sekä yhteistyökumppanien panosta ja tiivistä yhteistyötä.  
 
Tiittala jatkaa: — Saimme viikon aikana jaettavaksi monta uutta pedagogista ideaa ja ajatusta. Olen varma, että monessa yksikössä kokeillaan lähiaikoina uudenlaisia pedagogisia ideoita oman työn monipuolistamiseksi. Iso kiitos kaikille mukana olleille!