Temaveckan Helsingfors lär sig samlade över 2 100 deltagare – Gemensamma aktiviteter och gemensamt lärande i fokus

Under temaveckan Helsingfors lär sig vid månadsskiftet oktober–november ordnades nästan 150 evenemang om lärande, välbefinnande och pedagogik. Evenemangen samlade över 2 100 deltagare för att dela med sig av kunnande och diskutera tillsammans. 
Iloisia opettajia Helsinki oppii digiä -tapahtumassa.
Bra stämning och glada miner under evenemanget "Helsingfors lär sig digitalisering” under temaveckan Helsingfors lär sig. Bild: Pyry Antero

Det lönar sig att dela med sig av bra saker!

Många av skolorna i Helsingfors var med att ordna evenemangen och dela med sig av de bästa av sina egna verksamhetssätt. För lärare Jukka-Pekka Anttinen från Käpylän peruskoulu var ordnandet av evenemanget en trevlig och givande upplevelse. Han presenterade modellen för sin skola där man systematiskt övar emotionella färdigheter från årskurs ett till årskurs nio. 
 
”Jag deltog i temaveckan Helsingfors lär sig eftersom jag ville dela med mig av mitt eget kunnande till andra. De andras glädje över att någon annan har utfört grundarbete i någon fråga som man också själv har funderat på är mycket givande tycker jag. Jag tycker att det är vettigt att låta bra saker cirkulera”, berättar Anttinen. De lärare som deltog i evenemanget håller absolut med. Elina Kaverma-Soukko konstaterade att alla exempel från andra skolor var väldigt nyttiga när man fick idéer på hur man kunde tillämpa dem i den egna skolan.  
 
Marjo Malinen, Ville Leppänen och Heikki Pulkka presenterade i evenemanget Helsinki oppii digiä elevens digitala stig som omfattar uppgifter och övningar för olika årskurser. Med hjälp av dem fördjupar och utökar eleven sin digitala kompetens och sina digitala färdigheter systematiskt genom framsteg på den digitala stigen. Verksamhetsmodellen ökar jämlikheten i elevernas digitala kompetens.  
 
Lärare Maria Alén från Pakilan yläasteen koulu deltog i evenemanget och berättade att hon skulle integrera just elevens digitala stig i sin undervisning: ”Vi håller på att sammanslå högstadieskolan med lågstadieskolan, så jag är särskilt intresserad av den enhetliga digitala stigen.” Alén tyckte att även tips på Thinglink och Minecraft som också presenterades under dagen var intressanta.

Tankar på undervisning ur elevens synvinkel 

Den 15-åriga eleven Kerttu Saatsi från Porolahden peruskoulu drömmer om en karriär som lärare i matematik och vill komma till kärnan av matematikundervisningen. Hon har fördjupat sig i ämnet genom att läsa litteratur, göra analyser och skapa egna läromaterial. 
 
Under temaveckan ordnade Saatsi ett evenemang där hon berättade om sina tankar på matematikundervisningen ur elevens synvinkel. Evenemanget samlade deltagare både på plats som på distans. 
 
”Matematik anknyter till var och ens liv, och det vore särskilt viktigt att motivera eleverna att studera matematik i skolorna”, säger Saatsi. Enligt henne ökar eget tänkande, mångsidighet och utmaningar elevens intresse. Man ska lämna tillräckligt med luckor som studeranden själv fyller i, men inte för många så att uppgiften inte känns för oöverkomlig. ”Nog väckte det här tankar”, funderade lärare i matematik Jarno Porkka som deltog i evenemanget. 

Gemensamma aktiviteter och gemensamt lärande i fokus 

De två föregående temaveckorna ordnades som webbevenemang på grund av coronapandemin, och därefter höll staden en paus på ett år. I år kunde man ordna evenemang även på plats. ”Det var fint att träffa människor och diskutera lärande, undervisning och många andra saker. Dessa träffar och diskussioner var det mest centrala och viktigaste med veckan”, berättar den ansvariga ledaren för evenemangveckan, pedagogisk sakkunnig Tommi Tiittala. 
  
Tiittala tycker att temaveckans mest centrala tanke är just gemensamma aktiviteter och gemensamt lärande. Han konstaterar att ett fantastiskt antal evenemang, nästan 150, inte skulle ha varit möjligt utan insatserna från och det täta samarbetet mellan fostrans- och utbildningssektorns olika enheter och samarbetspartner.  
 
Tiittala fortsätter: ”Under veckan fick vi många nya pedagogiska idéer och tankar som vi kan dela med oss av. Jag är säker på att många enheter inom kort kommer att prova nya pedagogiska idéer för att göra det egna arbetet mångsidigare. Ett stort tack till alla som deltog!”