Resultaten i kundenkäten, som görs vartannat år, är fortfarande mycket goda
Den grundläggande utbildningen i Helsingfors utvärderas av elever i årskurs ett, fem och åtta samt deras vårdnadshavare. Nästan 8 000 elever och 4 000 vårdnadshavare besvarade enkäten.
”Vi tackar alla elever och deras vårdnadshavare för att ha besvarat enkäten”, kommenterar direktören för den finskspråkiga grundläggande utbildningen Outi Salo och vikarierande chef för den svenskspråkiga grundläggande utbildningen Agneta Eklund.
Som helhet var de vårdnadshavare som besvarade enkäten mycket nöjda med skolan och undervisningen, och nöjdheten var på samma nivå som i den förra mätningen för två år sedan. Eleverna var något mindre nöjda än i den senaste mätningen. Vårdnadshavarnas helhetsbetyg var 6,0 och elevernas 5,5 på skalan 1–7.
Den största skillnaden i de sammanlagda resultaten finns i de bedömningar som gjorts av flickor i årskurs 1 och 8 (6,07–4,61). Förstaklassare var de som mest höll med om påståendena med en andel på 81 procent, medan andelen bland åttondeklassare var 59 procent. Bland vårdnadshavarna kunde man se samma sak. Förstaklassarnas vårdnadshavare höll mest med om påståendena (5,96), medan åttondeklassarnas vårdnadshavare höll med minst (5,66).
Vårdnadshavarnas bedömningar av elevernas välbefinnande, lärmiljön samt samarbetet mellan hemmet och skolan förändrades inte
Vårdnadshavarnas nöjdhet med förstaklassarnas skolstart var på nivån 6,1, nästan densamma som den förra mätningens 6,2, på skalan 1–7. Föräldrarnas skolvitsord för eftermiddagsverksamhetens kvalitet och nöjdheten med den var fortfarande på nivån 8,5.
Vårdnadshavarna utvärderade samarbetet mellan hemmet och skolan exempelvis genom att berätta om skolan aktivt informerar om sin verksamhet eller om det är lätt att kontakta läraren i ärenden som rör barnen. Frågorna om välbefinnande gällde till exempel om barnen bemöts med respekt i skolan, om de får stöd för vänskapsrelationer och om man ingriper i mobbning.
”Vårdnadshavarnas goda betyg för välbefinnandet, lärmiljön samt samarbetet mellan hemmet och skolan visar att man i skolorna har arbetat för elevernas lärande och välbefinnande med gott resultat. För detta ska vi särskilt tacka lärarna”, som varje dag utför ett utmärkt arbete med eleverna", betonar Salo.
I elevernas svar fick eftermiddagsverksamheten det bästa betyget, och även kompisarnas viktiga roll lyftes fram i svaren
Det totala resultatet i elevenkäten var 5,4 på skalan 1–7. Elevernas betyg för sina egna möjligheter att delta var 4,7, studierna och stödet för dem fick 5,4, välbefinnandet 5,7, lokalerna och skolmiljön 5,5 och nöjdheten som helhet 5,5. Eftermiddagsverksamheten fick det bästa resultatet bland de sex delområdena, 6,0.
Betygen för deltagandet, studierna och stödet för dem, lokalerna och skolmiljön samt nöjdheten som helhet sjönk något jämfört med den förra enkäten. När det gällde eftermiddagsverksamheten låg betygen på samma nivå som i den förra enkäten.
De enskilda frågor som anges nedan fick de bästa resultaten
• jag har kompisar i skolan (6,53)
• jag har kompisar i eftermiddagsverksamheten (6,32)
• jag får hjälp i skolan om jag har svårt att lära mig (6,03)
• jag får hjälp med mina läxor om det behövs (6,02)
Följande frågor fick de lägsta resultaten
• det finns klubbar i skolan som intresserar mig (4,01)
• jag kan ibland välja själv hur jag jobbar under lektionen (4,30)
• bedömningen hjälper mig att lära mig (4,70)
• det känns oftast roligt att gå till skolan (4,92)
Fler än 8 000 fritt formulerade svar
Eleverna utvärderade studierna och stödet för dem genom att reflektera över om de får hjälp i skolan om det är svårt att lära sig, eller om de får beröm och uppmuntran i skolan. Frågorna om välbefinnande kartlade kompisrelationer, ingripandet i mobbning samt om det finns vuxna i skolan som eleverna kan prata med.
När det gällde lokalerna och skolmiljön svarade eleverna exempelvis på frågor om hur trygga de känner sig samt om klassen också studerar utanför skolbyggnaden.
Eleverna svarade också på frågorna ”vad är speciellt bra i din skola” och ”vad skulle kunna göras ännu bättre i din skola”. Den förstnämnda frågan gav 4 059 fritt formulerade svar och den senare 3 932. Eleverna i alla åldersklasser tyckte att kompisarna är speciellt bra. Eleverna i årskurs ett önskade oftast mer lek och motion under skoldagen, medan de äldre eleverna ville ha vänskap och färre konflikter.
De flesta av vårdnadshavarna och eleverna besvarade enkäten på finska
Svar från vårdnadshavarna kom in på sex olika språk. Enkäten för vårdnadshavare besvarades överlägset mest på finska (3 526), men även på engelska (168), svenska (185), ryska (48), arabiska (16) och estniska (10). Förstaklassarnas vårdnadshavare var aktivast med att svara.
Majoriteten av eleverna besvarade enkäten på finska. 568 svarade på svenska och 267 på engelska.
Förstaklassarna fick ta hjälp av smilisar, och förutom frågorna om skolan fick de också svara på frågor om eftermiddagsverksamheten. Enkäten för elever i årskurs 5 och 8 innehöll totalt 25 påståenden, två öppna frågor och en responsfråga.
Skolorna går igenom sina egna resultat under ledning av rektorn och informerar också vårdnadshavarna om dem
Kundenkäten är ett viktigt verktyg för att utveckla den grundläggande utbildningen i Helsingfors. Resultaten gås igenom hösten 2024 med eleverna i skolorna och med föräldrarna under föräldramöten. Svarsprocenten i kundenkäten steg till 26 procent bland vårdnadshavarna och sjönk till 52 procent bland eleverna, då svarsprocenterna år 2022 var 25 och 57.
”Med hjälp av kundnöjdhetsenkäten följer vi upp skolornas verksamhet och får viktig utvecklingsrespons såväl på stadens nivå som specifikt för varje skola. Enkätresultaten ger värdefull information till skolgemenskapen när den utvecklar sin verksamhet tillsammans med eleverna och vårdnadshavarna. I synnerhet elevernas fritt formulerade svar innehöll beröm och utvecklingsförslag som man gärna kan gå igenom gemensamt i skolan”, berättar Eklund.