Helsinki torjuu katupölyä ja liikennemelua kannustamalla kitkarenkaiden käyttöön talviliikenteessä

Katupöly on yksi Helsingin keskeisemmistä ilmanlaatuongelmista, ja tehokas tapa vähentää sen määrää kaupungissa on lisätä kitkarenkaiden käyttöä.
Talvista autoliikennettä Helsingissä. Kuva Seppo Laakso.

Katupöly on yksi Helsingin keskeisemmistä ilmanlaatuongelmista, ja tehokas tapa vähentää sen määrää kaupungissa on lisätä kitkarenkaiden käyttöä nastarenkaiden sijaan. Kitkarenkaat vähentävät myös tieliikenteen aiheuttamaa melua ja kuluttavat vähemmän tien päällystettä. 

Helsingin tavoitteena on kasvattaa kitkarenkaiden osuutta kaupungin talviliikenteessä nykyisestä vajaasta 30 prosentista 70 prosenttiin talvikauteen 2030–2031 mennessä. Kaupunki aloittaa tällä viikolla syksyllä 2020 pilotoidun kampanjan kitkarenkaiden eduista. 

Katupöly voi haitata helsinkiläisten terveyttä jo ennen kevätkautta 

Katupöly heikentää merkittävästi ilmanlaatua erityisesti kaupungin vilkkaasti liikennöidyillä kaduilla. Eniten katupölyn haittavaikutuksille altistuvat katukuiluissa liikkuvat ja niiden lähellä asuvat kaupunkilaiset. Erityisesti lapset ja iäkkäät ovat herkkiä haittavaikutuksille ja monet hengityselinsairauksista kärsivät reagoivat katupölyyn välittömästi. 

Jopa puolet terveydelle haitallisesta katupölystä on peräisin nastarenkaiden rouhimasta tienpinnasta. Katupölyssä on myös mikromuoveja, joita irtoaa tien päällysteestä ja tiemerkinnöistä erityisesti nastarenkaiden vaikutuksesta. Talven aikana irronnut aines nousee keväisin ilmaan katupölynä, ja korkeita pölypitoisuuksia esiintyy toisinaan myös syksyllä ja talvella lumettomaan aikaan. 

Kitkarenkaiden osuutta lisäämällä saavutetaan monia etuja 

Kitkarenkaiden käyttö vähentää oleellisesti katupölyn määrää verrattuna nastarenkaiden käyttöön. Kitkarenkaat aiheuttavat myös vähemmän melua ja tienpinnan kulumista kuin nastarenkaat. Kasvattamalla kitkojen osuus tavoiteltuun 70 prosenttiin, tieliikenteen melua saataisiin vähennettyä 1–3 dB. Suunnilleen vastaava kolmen desibelin vähennys saavutettaisiin puolittamalla kaupungin liikennemäärä. 

Kitkarenkailla ajavat ovat tyytyväisiä rengasvalintaansa 

Helsingin kitkarengasseurannan sekä keväällä 2020 ja 2021 teetettyjen kyselyiden mukaan kitkarenkaiden osuus Helsingissä on nousujohteinen. Valtaosa (88 %) kitkarenkailla ajavista aikoo jatkossakin valita kitkat. Suurimpia valintaan vaikuttavia tekijöitä ovat muun muassa ajomukavuus, terveys- ja ympäristönäkökulmat sekä renkaiden soveltuvuus kaupunkiympäristöön. Kitkarenkaita voi turvallisuusnäkökulmasta suositella ajoneuvoihin, joissa on lukkiutumattomat jarrut ja ajonvakausjärjestelmä. 

Kitkarengaskampanjasta tietoa vastuullisesta rengasvalinnasta 

Tällä viikolla alkavassa kitkarengaskampanjassa viestitään kitkarenkaista etenkin paremman ilmanlaadun ja ääniympäristön näkökulmista. Kampanja tukee Helsingin kaupungin tavoitetta lisätä oleellisesti kitkarenkaiden käyttöä kaupungissa talveen 2030−2031 mennessä. Tavoite on kirjattu sekä Helsingin ilmansuojelusuunnitelmaan että meluntorjunnan toimintasuunnitelmaan. 

Ilmanlaatuhanke edistää kitkarenkaiden käyttöä kaupunkilaisten äänestämillä keinoilla 

Helsingin kaupungin koordinoima UIA HOPE-hanke pyrkii osaltaan edistämään kitkarenkaiden käyttöä Helsingissä kaupunkilaisten Oma ilmanlaatu -äänestyksessä valitsemilla toimenpiteillä. Hankkeessa mitataan nasta- ja kitkarenkaiden osuuksia ajoneuvovirrasta Vallilassa sekä Pakilan seudulla. Hanke tarjoaa lokakuussa kohdennetun kampanja-alennuksen uusien kitkarenkaiden ostajille, jotka vaihtavat nastarenkaat kitkoihin. Hanketta rahoittaa Euroopan aluekehitysrahasto.

Kuva: Seppo Laakso.