Tilaisuuteen osallistui yli 70 nuorta, apulaispormestari Nasima Razmyar sekä toimialan johtoa, kuten ruotsinkielisen palvelukokonaisuuden johtaja Niclas Grönholm, perusopetusjohtaja Outi Salo, lukiokoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen johtaja Harri Korhonen. Tilaisuudessa nuoret keskustelivat pienryhmissä tasavertaisesti toimialan johdon kanssa.
Tavoitteena ei ollut etsiä ratkaisuja, vaan pysähtyä kuuntelemaan ja keskustelemaan yhdessä, jotta kaupunki saa paremman ymmärryksen keskustelujen aiheina olleista haasteista. Parempi ymmärrys on edellytys sille, että toimiala voi edistää nuorten hyvinvointia. Dialogi käytiin Erätauko-keskustelun kaavaa mukaillen. Ryhmäkeskusteluissa puhuttiin muun muassa motivaation puutteesta, stressistä, kiusaamisesta sekä siitä, miten lasten ja nuorten näkemyksiä pitäisi kuunnella enemmän.
Nuoret koulujärjestelmän keskiöön
Nuoret kertoivat kaipaavansa matalan kynnyksen keskusteluyhteyttä heitä koskevissa kysymyksissä, jotta läpinäkyvyys ja avoimuus päättäjiä ja yhteiskuntaa kohtaan vahvistuisi. Nuoret toivoivat rakentavia keskusteluja, vaikka asioista oltaisiinkin kriittisiä ja ne synnyttäisivät ristiriitoja.
Toiminnassa tulisi välttää oletuksia nuorten ajatuksista ja muistaa laittaa nuoret koulujärjestelmän keskiöön. Ryhmien keskusteluissa nousi esiin nuorten toive tulla kuulluiksi ja nähdyiksi.
Nuoret haluavat tulla kohdatuiksi yksilöinä
Nuoret toivovat kouluissa ja oppilaitoksissa aikaa kohtaamisille tasa-arvoisina yksilöinä ja arkisia, rauhallisia keskusteluja. Ryhmäkeskusteluissa osallistujat kertoivat kokevansa stressiä opinnoissa menestymisestä sekä jatko-opiskeluihin pääsemisestä. Stressiä lisää mm. koulutilojen rauhattomuus. Kuten nuoret huomauttivat, stressi puolestaan vaikuttaa siihen, miten opintoihin jaksaa suhtautua.
Osallistujat korostivat turvallisen oppimisympäristön, vaihtelevien opintojen sekä opintojen vastapainon, kuten taiteen ja liikunnan, olevan tärkeitä motivaation kannalta. Se, että opettaja pystyy huomioimaan oppijat yksiöinä, joilla on erilaiset tavat oppia ja erilaiset kiinnostuksen kohteet, vähentää tylsyyttä ja motivaation puutetta koulussa ja oppilaitoksessa.
Kiusaaminen puhututti
Tilaisuudessa keskusteltiin myös kiusaamisesta ja turvattomuuden tunteesta kouluissa ja oppilaitoksissa. Nuoret korostivat jatkuvan ryhmäyttämisen, mukavan yhdessä tekemisen ja keskustelujen merkitystä kiusaamisen ennaltaehkäisemisessä.
Opettajilta osallistujat toivoivat jämäkkyyttä kiusaamisen puuttumisessa ja toisaalta ymmärrystä kiusaamisen tunnistamiseen. Nuoret toivoivat aikuisten muistavan, että jokainen oppija on erilainen, jokaisella on oma ajattelunsa ja maailmankuvansa, joka kehittyy ja muuttuu jatkuvasti. Tärkeää olisi saada olla oma ihana itsensä.
Nuoret toivovat lisää keskustelua
”Tilaisuuden yksi parhaimmista asioista oli tunne siitä, että omalla mielipiteellä ja lauseella on väliä ja sitä oikeesti kuunnellaan…”.
Nuorilta saatu palaute tilaisuudesta oli positiivista. Palautteista välittyi se, että nuoret haluavat tulla kuulluiksi ja kaipaavat lisää keskustelua päättäjien kanssa.
Tilaisuuteen osallistuneet kasvatuksen ja koulutuksen toimialana johtajat ja työntekijät pitivät tapahtumaa onnistuneena:
”Keskustelu oli todella rakentavaa. Osallistujilta tuli palautetta, että tulivat kuulluiksi ja tuntui että osallistumisen kynnys oli matala.”
Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala järjestää seuraavan toimialaillan syksyllä. Silloin kohdataan ja kuunnellaan nuorempia oppilaita.