OECD:n kansainvälinen tutkimus oppilaiden sosiaalisista taidoista, tunnetaidoista ja niiden merkityksestä oppimiseen on valmistunut. Helsingin kaupungin koulut osallistuivat 10 kaupungin joukossa suurtutkimukseen, johon vastauksensa antoivat peräti 6000 helsinkiläistä 10- ja 15-vuotiasta lasta ja nuorta, heidän huoltajansa, opettajansa sekä koulujen rehtorit.
Helsingin tuloksia käydään läpi torstaina 30.9. klo 13–15 järjestettävässä virtuaalitapahtumassa(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun). Helsinki-kanavalla lähetettävässä tapahtumassa puhuvat muun muassa OECD-johtaja Andreas Schleicher, akatemiaprofessori Katariina Salmela-Aro sekä Helsingin kaupungin kasvatuksen ja koulutuksen vs. toimialajohtaja Satu Järvenkallas. Tilaisuuden avaa apulaispormestari Nasima Razmyar.
”On hienoa, että Helsinki on osallistunut ensimmäisten joukossa tähän merkittävään, uraa uurtavaan tutkimukseen. Tulemme syventymään tuloksiin tarkemmin ja hyödyntämään niitä koulun arjen työssä ja toiminnan kehittämisessä”, Järvenkallas sanoo.
Taidoissa eroja sosioekonomisen taustan mukaan
Sinnikkyys, uteliaisuus ja optimismi nousivat keskiöön kansainvälisessä tutkimuksessa, jossa havaittiin, että sosiaaliset ja emotionaaliset taidot korreloivat voimakkaasti lapsen sosioekonomisen taustan kanssa ja sukupuolten välillä on taidoissa eroja.
Apulaispormestari Razmyar nostaa esille tutkimuksen merkityksen kestävän tulevaisuuden rakentumiselle.
”Haluamme Helsingissä vahvistaa jokaisen lapsen ja nuoren tulevaisuusosaamista – ja toivoa; kyvykkyyttä ja tahtoa muotoilla ympäröivää maailmaa itsensä, muiden ja koko planeetan hyvinvoinnin ja kestävyyden saavuttamiseksi. Sosio-emotionaaliset taidot vahvistavat tätä kyvykkyyttä ja ovat lähtökohta hyvälle oppimiselle”, Razmyar painottaa.
Taidot heikentyvät nuoruudessa – harjoittelemista tarvitaan
Tutkimuksen mukaan tunne- ja vuorovaikutustaidot heikentyvät nuoruudessa, ja siksi niiden opettamiseen ja harjoittelemiseen on tärkeää panostaa eri ikävaiheissa.
”Tutkimus on ainutlaatuinen ja uusi avaus OECD:n tutkimuskentässä. Tämä on vaatinut paljon työtä. Tärkeä tulos Suomen ja Helsingin kannalta on, että sisu on yksi keskeisimmistä sosio-emotionaalista taidoista koulumenestymisen kannalta. Valitettavaa on, että myös sisu on sosiaalisesti jakaantunut”, akatemiaprofessori Salmela-Aro toteaa.
Hän painottaa, että sosio-emotionaaliset taidot eivät ole persoonallisuuden piirteitä vaan taitoja, jotka kehittyvät erityisesti nuoruudessa.
”Koulu on paikka, jossa niihin voidaan panostaa.”
Tervetuloa mukaan kuulemaan, millaisia olivat Helsingin tulokset.
Osallistumislinkki virtuaalitapahtumaan(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
Tapahtuman kielet ovat suomi ja englanti. Tilaisuudesta tulee myöhemmin tallenne Helsinki-kanavalle.
Lisätietoja tutkimuksesta(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
Uutinen on julkaistu 17.9. ja sitä on päivitetty 30.9.