Raide-Jokerin varikko koeajoineen valmiina

Raide-Jokerin varikko on valmistunut Roihupeltoon ja varikkoa ympäröivän rata-alueen koeajot on ajettu. Seuraavaksi koeajoja jatketaan varsinaisella radalla.
Uusi vihreä-musta-valkoinen pikaraitiovaunu ajamassa hallin sisälle Raide-Jokerin varikolla Roihupellossa.

Raide-Jokerin varikko on valmistunut Roihupeltoon ja varikkoa ympäröivän rata-alueen koeajot on ajettu onnistuneesti. Seuraavaksi koeajoja jatketaan varsinaisella radalla.

Varikkotontille rakennettiin nelisen kilometriä raidetta, josta rakennuksen sisälle 1,7 kilometriä ja ulkopuolelle 2,3 kilometriä. Ympäristönäkökulmat huomioitiin muun muassa rakentamalla hulevesien viivytysallas ja siirtoistuttamalla varikkoalueelle lähistöllä kasvavaa erittäin uhanalaista idänmasmaloa, josta hyötyvät useat harvinaiset hyönteislajit.

Varikkoalueella tehtiin koeajot uudella Artic XL -pikaratikalla. Seuraavaksi testauksia jatketaan varsinaisella Raide-Jokerin radalla, jonka koeajoliikenne jaotellaan kuudelle alueelle. Niistä kaikilla testataan esimerkiksi vaihteenohjausta ja liikennevalojen toimintaa.

Marraskuun alussa aletaan edetä linjan itäpäästä alueittain kohti linjan läntistä pääteasemaa Keilaniemeä. Koeajojen aikana tiellä liikkuvien turvallisuus varmistetaan liikenteenohjaajien ja opaskylttien avulla sekä aluekohtaisella tiedottamisella. Koeajoliikenne ajetaan radan nopeusrajoituksia noudattaen.

Tulossa 29 uutta pikaratikkaa

Raide-Jokerin radalla eli tulevalla pikaraitotie 550-linjalla liikennöi 29 uutta Artic XL pikaratikkaa, joista ensimmäinen on toimitettu varikolle ja seuraava saapuu syyskuun aikana. Tämän jälkeen Skoda Transtechin Otanmäen tehtaalla valmistettuja vaunuja toimitetaan noin 2 viikon välein kevääseen 2024 asti.

Artic XL on ensimmäinen pääkaupunkiseudun pikaratikkaliikenteeseen valmistettu raitiovaunu. Se on kahteen suuntaan ajettava, joten ohjaamo on kummassakin päässä ja ovet molemmilla sivulla. 34 metriä pitkää ratikkaa on mahdollista pidentää noin kymmenellä metrillä. Vaunu on esteetön eli portaita ei ole ja lattia on samalla tasolla pysäkkilaiturien kanssa. Pikaratikassa on kääntyvät telit ja moninivelrakenne, joiden ansiosta vaunun keskellä on iso monitoimitila.

Pikaratikan matkanopeuden on tarkoitus olla keskimäärin noin 25 kilometriä tunnissa mukaan laskien pysäkeillä pysähtymiset. Matkanteko on huomattavasti nopeampaa kuin Helsingin kantakaupungin ratikassa, jossa matkataan keskimäärin 14–15 kilometrin tuntinopeudella. Pikaratikka kulkee pääosin omalla kaistallaan erillään muusta liikenteestä, jolloin esimerkiksi ruuhkat eivät hidasta ratikan kulkua.

Lisää tietoa:

Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenteen uutinen(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

Kuva: Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy