Helsingin kaupunki on aloittanut Stansvikinpolun rakentamisen valmistelun Kruunuvuorenrannassa lähellä Stansvikin kartanoa. Stansvikinpolku on uusi hiekkapintainen reitti, joka kulkee Koirasaarentieltä Stansvikin kartanopuistoon.
Stansvikinpolun rakentamista valmistellaan kaatamalla reitiltä ensin puita. Nämä työt kestävät yhteensä pari päivää ja ne toteutetaan talven aikana säätilanteen mukaan. Työmaan ympäristö rajataan puiden kaatamisen ajaksi työmaa-aidoilla.
Stansvikinpolun varsinainen rakentaminen alkaa keväällä 2025.
Stansvikinpolun rakentamisesta kysyttyä
Millainen Stansvikinpolku on ja mihin se rakennetaan?
Stansvikinpolku on noin 400 metriä pitkä kävely- ja pyöräilyreitti, joka rakennetaan Stansvikin virkistys- ja kartanoalueelle. Alue sijaitsee Laajasalon Kruunuvuorenrannassa.
Stansvikinpolku johtaa Koirasaarentieltä lähelle kartanoa. Reitin pohjoispää noudattelee vanhaa tienpohjaa, joka nykyisin kulkee metsäpolkuna Koirasaarentieltä etelään. Uusi polku on hiekkapintainen ja kolme metriä leveä.
Miksi Stansvikinpolku rakennetaan?
Stansvikinpolun rakentamisen tavoitteena on alueen virkistyskäytön järjestäminen kestävällä tavalla. Stansvikinpolku tarjoaa jalankulkijoille, pyöräilijöille ja liikuntarajoitteisille nykyistä turvallisemman reitin puistoon.
Nykyisin puistoon ja kartanolle kuljetaan pitkin kapeahkoa ja valaisematonta Stansvikintietä, joka on myös autoilijoiden käytössä. Alueelle kuljetaan myös metsän kautta, mikä näkyy maaperän kulumisena. Stansvikinpolku on suunniteltu ehkäisemään kasvillisuuden kulumista polkua laajemmalta alueelta, kun alueen virkistyskäyttö lisääntyy.
Stansvikin virkistysalueella on jatkossa nykyistä huomattavasti enemmän käyttäjiä. Kruunuvuorenrannassa asuu nykyisin noin 6 000 asukasta. Asukasmäärä kasvaa vuosittain noin tuhannella asukkaalla. Kun Kruunuvuorenranta on valmis, siellä on arviolta 13 500 asukasta. Kruunusillat-raitiotieyhteys valmistuu vuonna 2027, ja myös se tuo lisää ulkoilijoita alueelle.
Miksi reitin rakentaminen keskeytyi aiemmin?
Alun perin Stansvikinpolun rakentamisen oli tarkoitus alkaa vuonna 2021. Silloin suunniteltiin myös kahden muun polun ja uuden pysäköintialueen rakentamista sekä Stansvikintien kunnostamista.
Kaupunki keskeytti rakennustöiden valmistelun, koska Stansvikin kyläyhdistys ja Helsingin luonnonsuojeluyhdistys tekivät valitukset rakentamiskokonaisuudesta. Valitusten mukaan polkujen ja pysäköintialueen rakentaminen olisi ollut haitaksi alueen luontoarvoille.
Valitukset on sittemmin hylätty hallinto-oikeudessa, ja Stansvikinpolun rakentamista voidaan jatkaa. Valitukset hylättiin myös muiden alueelle suunniteltujen polkujen osalta, mutta toistaiseksi on epävarmaa, edistääkö kaupunki niiden rakentamista.
Miten Stansvikinpolun rakentaminen vaikuttaa puihin?
Stansvikinpolun rakentamisen vuoksi sen reitiltä kaadetaan 38 runkopuuta. Puut kaadetaan talvella maan ollessa roudassa, jotta työstä on mahdollisimman vähän haittaa ympäristölle.
Reitin sovittamisessa maastoon on pyritty säästämään mahdollisimman paljon puustoa. Urakalla ei ole vaikutusta esimerkiksi vanhoihin tammiin, joista kartanoalue on tunnettu.
Maastoon jätetään puunrunkoja muodostamaan lahopuuta. Tämä lisää muun muassa lahokaviosammalelle suotuisia paikkoja. Lahokaviosammal on laajasti levinnyt koko Laajasalon alueella, eikä polun rakentamisella ole vaikutusta sen suotuisalle tilanteelle.
Onko reitillä jalopuumetsikkö?
Noin puolet Stanvikinpolusta sijoittuu lehtoalueelle, joka on historiallisesti ollut avoin: kartanon peltoa ja sitä ennen niittyä. Kaupunki metsitti alueen tammella 1960–1970-lukujen taitteessa.
Alueella toimiva yhdistys on joulukuussa 2024 pyytänyt ELY-keskusta tutkimaan, sijaitseeko Stansvikinpolun alueella luonnonsuojelulain tarkoittama, luontaisesti syntynyt jalopuumetsikkö. Uudenmaan ELY-keskus on kaupungin tavoin todennut, että kyseinen lehto on istutusperäinen.
Stansvikinpolun rakentamisella ei arvioida olevan merkittävää vaikutusta lehtoon kokonaisuutena. Alueella tehdyn luontoselvityksen perusteella voidaan arvioida, että polun rakentamisen seurauksena syntyvä pieni valomäärän lisääntyminen voi olla jopa eduksi joidenkin uhanalaisten lajien kannalta. Alue on vanhaa kartanoympäristöä, johon on kehittynyt suotuisat elinolosuhteet lajeille, jotka eivät menesty tiheässä taimikossa.
Miten reitin rakentaminen vaikuttaa eläimiin?
Valmistuttuaan Stansvikinpolku valaistaan niin, että valot syttyvät, kun alueella liikutaan. Valot sammutetaan kesäkaudeksi, jotta ne eivät häiritse alueella eläviä lepakoita. Uudesta polusta ei arvioida olevan lepakoille haittaa. Myöskään alueen linnusto ja hyönteiset eivät vaarannu polun rakentamisen myötä.
Läheinen Tahvonlahden flada on tärkeä viitasammakon kutualue, mutta Stansvikinpolku ei sijoitu sinne.
Laajasalon liito-oraville sopivista alueista tehtiin kartoitus viime keväänä. Stansvikin alueelta ei löytynyt papanoita. Alueelta ilmoitettiin kuitenkin viime vuonna kaksi liito-oravahavaintoa. On siis mahdollista, että Stansvikissa liikkuu liito-oravia, mutta polun rakentaminen ei vaaranna niitä.
Liittyykö Stansvikinpolku Stansvikinkallion rakentamiseen?
Stansvikinpolku rakennetaan kartano- ja virkistysalueelle, eikä se ole kytköksissä läheisen Stansvikinkallion asemakaava-alueen asuntojen rakentamiseen. Stansvikinpolku on hyödyllinen riippumatta siitä, paljonko Stansvikinkallion asemakaava-alueelle tulee asuntoja. Kruunuvuorenrannasta tulee joka tapauksessa uusi runsasväkinen kaupunginosa, jonka virkistysalueiden reitit on tärkeää suunnitella ja toteuttaa hyvin.
Stansvikinpolkua ja Stansvikin kartanoa ympäröivä alue säilyy viheralueena: metsinä, puistona, puutarhana, kesämaja-alueena ja muina virkistyspalvelualueina, kuten viljelypalstoina. Kartanon eteläpuolella sijaitseva Tahvonlahdenniemi on rauhoitettu luonnonsuojelualueeksi.
Mihin suunnitelmiin Stansvikinpolun rakentaminen perustuu?
Stansvikinpolun rakentaminen pohjautuu vuonna 2019 hyväksyttyyn puistosuunnitelmaan. Suunnittelun yhteydessä on tehty useita luonto- ja kulttuurihistoriallisia selvityksiä.
Polun linjaus katselmoitiin maastossa vuonna 2021. Linjausta säädettiin tuolloin niin, että puita kaadetaan vähemmän kuin puistosuunnitelmassa alun perin oli suunniteltu.
Vielä vuonna 2021 Stansvikin virkistysalueelle valmisteltiin puistosuunnitelman pohjalta myös uutta pysäköintipaikkaa sekä Thelninginpolku- ja Vanhakylänreitti-nimisten reittien rakentamista. Toistaiseksi on epävarmaa, edistääkö kaupunki niiden rakentamista.
Puistosuunnitelma (2019, pdf)(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
Voisiko ulkoilijat ohjata Stansvikin sijaan toiselle virkistysalueelle?
Tulevan Kruunuvuorenrannan keskustan vieressä on Stansvikin lisäksi toinenkin viheralue: Kruunuvuori. Näistä kahdesta alueesta Stansvik tarjoaa kuitenkin paremmat mahdollisuudet alueen ulkoilijoiden palvelemiseen. Kartanon ympärillä on jo paljon valmiita puistokäytäviä, kunhan ihmiset pääsevät alueelle niitä hyödyntämään. Kartanon tiloissa toimii myös ravintola.
Kruunuvuoressa maasto on Stansvikiin verrattuna herkempää kulutukselle. Sen vuoksi Kruunuvuoreen onkin vastikään rakennettu hakepolkuja ja pitkospuita. Kruunuvuori on myös maastonmuodoiltaan alue, joka ei sovellu liikuntarajoitteisten ihmisten ulkoiluun kaikkina vuodenaikoina. Lisäksi Kruunuvuoren reiteille ei voi rakentaa valaistusta, koska polut ovat pieniä.