Täyssähköistä jäteautoa kokeillaan kantakaupungissa

Täyssähköisen jäteauton kokeilulla selvitetään ovatko täyssähköiset jäteautot paras ja edullisin keino melun ja päästöjen vähentämiseen.
“Sähköllä kehräävä” ilves kuvittaa uutta HSY:n jäteautoa.

Täyssähköisen jäteauton kokeilulla selvitetään ovatko täyssähköiset jäteautot paras ja edullisin keino melun ja päästöjen vähentämiseen. Jos kokeilu onnistuu, sähkökäyttöisten jäteautojen käyttö voisi yleistyä. Kokeiluauton tunnistaa “sähköllä kehräävästä” ilveskuvituksesta.

Teknologian tutkimuskeskus VTT:n kanssa Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY selvittää, kuinka täyssähkökäyttöinen jäteauto vähentää jäteastioiden tyhjennyksestä aiheutuvaa melua ja kuinka se soveltuu jätteenkeräykseen pohjoisissa sääolosuhteissa.

Välittömiä pakokaasu- ja pienhiukkaspäästöjä jättämättä täyssähköisen käyttö parantaisi osaltaan ilmanlaatua. Tällä on suuri merkitys kantakaupungin kapeilla kaduilla, joissa liikenteestä johtuvien hiukkaspäästöjen vaikutus hengitysilman laatuun on suuri.

Keräyksen melutasoon vaikuttavat myös jäteastioiden ominaisuudet ja työskentelytavat.

Täyssähköinen jäteauto vähentää keräyksen melua kahdella tapaa: auton liikkumisen sekä jäteastian noston ja tyhjentämisen tarvitsema energia saadaan sähkömoottoreista nykyisen dieselmoottorin sijaan. Autoa on kehitetty VTT:n koordinoimassa rinnakkaishankkeessa, VTT:n projektipäällikkö
Tommi Muona kertoo.

Tyhjennystyötä varten autoa täytyy ladata varikolla yön yli, minkä lisäksi päivällä voidaan tehdä pikalataus keskustan lähellä vuoronvaihtojen välissä. Täyssähköisten jäteautojen käytöstä pohjoisissa olosuhteissa on toistaiseksi vähän kokemusta.  Sääolojen vaativuuden vuoksi kokeilu jatkuu yli talvikauden. Kokeilu päättyy ensi keväänä.

Lisää aiheesta
HSY(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

Kuva: HSY