Telakkakadun täydellinen perusparannus valmistuu marraskuun alussa, yli puoli vuotta etuajassa. Liikenteelle katu avattiin jo heinäkuussa 2020. Aikataulun alittuminen onnistui hyvällä suunnittelulla, nopealla reagoinnilla muutoksiin ja tiiviillä yhteistyöllä.
Katutyömaalla tehdään vielä viimeisiä viilauksia, jotka valmistuvat 5. marraskuuta mennessä. Lokakuun alussa valmistuivat loputkin asfaltoinnit, katumerkinnät ja liikennevalojen asennukset. Kokonaisuudessaan työ kesti hieman yli kaksi vuotta.
Helsinki pyrkii vähentämään katutöistä aiheutuvia haittoja ja lyhentämään niiden toteutusaikoja. Telakkakatu onkin hyvä esimerkki siitä, miten hyvällä suunnittelulla, avoimella kommunikaatiolla ja tiiviillä eri osapuolien yhteistyöllä aikataulu pitää ja jopa alittuu.
Leudot talvet eivät selitä aikataulun alitusta, sillä rakentaminen pitää resursoida hyvissä ajoin.
– Talvella 2019-2020 oli aikataulun mukaisesti hiljaisempi vaihe. Kukaan ei osaa ennustaa säätä tarkasti pitkälle ennakkoon, joten työmaa eteni silloin pienemmillä panoksilla. Muuna aikana aikataulu alittui, koska reagoimme nopeasti muutostarpeisiin ja ongelmiin. Kiitos kuuluu myös ratkaisukeskeiselle ja taitavalle urakoitsijalle, rakennustöiden valvojana toiminut Antti-Juhani Lehtinen kaupunkiympäristön toimialalta sanoo.
Uudet pyöräkaistat,
raitiovaunukiskot ja kunnallistekniikka
Entistä leveämpi Telakkakatu on tulevaisuudessa tärkein kulkuväylä lähivuosina rakentuvaan Hernesaaren kaupunginosaan. Katua reunustavat erilliset jalkakäytävät, yksisuuntaiset pyöräkaistat ja sen keskellä kulkee pian raitiovaunu kahteen suuntaan. Pienet poikkikadut risteävät Telakkakadusta ylijatketuilla jalkakäytävillä, jotka osaltaan ohjaavat liikennettä pieniltä asuinkaduilta alueen liikenteen kokoojakadulle eli Telakkakadulle. Ylijatketulla jalkakäytävällä kävelijä ei varsinaisesti ylitä ajoväylää, vaan ajoneuvo ylittää jalkakäytävän.
Uututtaan hohtavan asfaltin ja kiveyksien alla on kokonaan uusittu kunnallistekniikka. Kadulle on rakennettu uudet vesijohdot, kaukolämpö- ja kaukokylmäputket sekä asennettu sähkö- ja teleliikennekaapeleita. Uusien hulevesiviemärien ansiosta sadevedet pystytään nyt erottamaan muista viemärivesistä.
Linja 6 Eiranrantaan
keväällä 2021
Raitiovaunu 6 kääntyy jatkossa Bulevardin päästä kohti Eiranrantaa ja jatkaa tilapäiselle päätepysäkilleen Hernesaaren pohjoisosaan. Linja aloittaa kulkunsa suunnitelmien mukaisesti keväällä 2021. Raitiolinjan ajolangat asennetaan paikoilleen alkuvuoden 2021 aikana. Ajolankojen asentaminen voi aiheuttaa tilapäisiä liikennejärjestelyjä. Raitiolinjan jatko kohti Hernesaaren kärkeä rakennetaan arviolta vuosina 2023-2024.
Telakkakadun varressa jatkuu Telakkarannan uuden asuinalueen rakentaminen. Hernesaaren alue on purku- ja esirakentamisvaiheessa. Nämä suuret rakennuskohteet voivat vaikuttaa myös Telakkakadun elämään siten, että katu joudutaan paikoin avaamaan myös tulevina vuosina.