Tutkimus: sähköpotkulautojen hallinnointiin tarvitaan lisätoimia

Sähköpotkulaudoilla ajamisen turvallisuus on parantunut, mutta lisätoimia tarvitaan yhä. Aalto-yliopiston tutkimus ehdottaa parannuksia pyöräliikenteen järjestelyihin sekä ikä-, nopeus- ja promillerajoja sähköpotkulautojen käyttäjille. Tutkimuksessa olivat mukana Helsingin kaupunki, liikenne- ja viestintäministeriö ja sähköpotkulautayhtiöt Voi, TIER ja Lime.
Sähköpotkulautoja keskustassa kesällä 2022.
Kuva: Roni Rekomaa

Helsingin kaupungin kysely kesän 2022 sähköpotkulautojen pysäköintikokeiluista ja turvallisuudesta on auki vielä 20.11.2022 saakka.

Kyselyyn voi vastata täällä.(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

Alaikäisiä käyttäjistä 13 prosenttia

Tutkimuksen mukaan sähköpotkulautojen turvallisuus vaikuttaa parantuneen. Vuonna 2022 sähköpotkulautaonnettomuuksista johtuvia ensiapukäyntejä tehtiin elokuuhun mennessä 148, kun vuonna 2021 käyntejä oli kokonaisuudessaan 432.

Päihtyneenä ajaminen on kuitenkin yhä ongelma, sillä tutkimuksen perusteella 35 prosenttia sähköpotkulaudalla loukkaantuneista oli päihtyneitä.

Tutkimuksessa tehdyn havainnoinnin perusteella puolet käyttäjistä ajoi turvallisesti, mutta 25 prosenttia käyttäjistä ajoi vaarallisesti, esimerkiksi tarpeettomasti kaarrellen tai ohittaen jalankulkijoita läheltä. Erityisesti alaikäisten käyttäjien ajotavoissa esiintyi muita useammin vaarallisia ajotapoja.

Havaintojen perusteella arviolta 13 prosenttia yhteiskäyttöisten sähköpotkulautojen käyttäjistä oli alle 18-vuotiaita. Vuokrattavien sähköpotkulautojen käyttöehdot kieltävät alaikäisiltä potkulaudoilla ajamisen.

25–34-vuotiaat miehet ovat yleisin käyttäjäryhmä

Tutkimuksen osana tehtiin verkkokysely, jonka perusteella sähköpotkulautoja käytetään kaikissa tuloluokissa ja ikäryhmissä. Suurin käyttäjäryhmä on 25–34-vuotiaat miehet.

Useimmiten sähköpotkulaudoilla ajetaan vapaa-ajan aktiviteetteihin tai ihmisiä tapaamaan. Kolmanneksi yleisintä on työmatkakäyttö, joka on vielä yleisempää omalla sähköpotkulaudalla ajavien keskuudessa.

Sähköpotkulautaa käytetään huvitteluun, työmatkoihin ja kiireessä

Yhteiskäyttöisten sähköpotkulautojen käyttö on kyselyyn vastanneiden joukossa Helsingissä korvannut enimmäkseen jalankulkua ja joukkoliikennematkoja bussilla, raitiovaunulla ja taksilla. Kaupunkilaisten omat sähköpotkulaudat taas ovat korvanneet enemmän henkilöautomatkoja.

Sähköpotkulautaa käytetään, kun on kiire, kuljetetaan matkatavaroita tai halutaan päästä nopeammin paikasta toiseen. Myös huvittelu ja ajanvietto kaverien kanssa olivat yleisiä syitä sähköpotkulaudan käyttöön.

Tutkijat: Kaupungin infraa pitäisi parantaa ja ikä-, nopeus- ja promillerajoituksia kannattaisi harkita

Tutkimus suosittaa harkitsemaan ikä-, nopeus- ja promillerajoitusten asettamista sähköpotkulautojen ja muiden mikroliikkumisen kulkuvälineiden käytölle sekä pyöräilyinfran ja väliaikaisten liikennejärjestelyjen kehittämistä.

Esimerkiksi Norjassa promilleraja otettiin käyttöön kesäkuussa 2022, Tanskassa alaikärajaksi on määrätty 15 vuotta ja 20 km/h:n nopeusrajoitus on käytössä muissa Pohjoismaissa.

Tutkimuksen taustaa

Aalto-yliopiston tutkimus tehtiin käyttämällä eri menetelmiä, kuten havaintoja sähköpotkulautojen käytöstä ja verkkokyselyä. Tutkimuksessa hyödynnettiin myös Helsingin yliopistolliselta sairaalalta saatua dataa onnettomuuksista. Tutkimus tehtiin yhteistyössä Liikenne- ja viestintäministeriön, Helsingin kaupungin ja sähköpotkulautayhtiöiden Voi, TIER ja Lime kanssa.

Hankeraportin voi lukea täältä. (Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)