Uusimmat päivitykset
- Ladataan sisällysluetteloa
Työvoimapalvelut siirtyivät Helsingin kaupungin vastuulle vuoden 2025 alusta
Työvoimapalvelut kokivat merkittävän muutoksen vuoden alussa, kun niiden järjestäminen siirtyi valtiolta kuntien vastuulle. Helsinkiläisten työnhakijoiden ja työnantaja-asiakkaiden palveluita tarjoaa nyt Helsingin työllisyyspalvelut.
Työllisyyden edistäminen on kaupungin toimintaa läpileikkaava teema ja palveluita tullaan tekemään tiiviissä yhteistyössä niin kaupungin muiden toimialojen kuin erilaisten kumppaneiden ja sidosryhmienkin kanssa.
Helsingin työllisyyspalvelujen toiminnan aloitus sujunut hyvin
Uusien palvelujen käynnistäminen on alkanut Helsingin työllisyyspalveluiden toimipisteissä rauhallisesti. Asiakasmäärät ovat olleet vastaavalla tasolla kuin aiempina vuosina vastaavassa ajankohdassa.
Helsingin työllisyyspalveluiden henkilöasiakkaita on noin 70 000 ja työnantaja-asiakkaita noin 5 000. Osa työllisyyspalvelujen tietojärjestelmistä oli vuoden vaihteen uudistusten takia poissa käytöstä, mutta toimivat jälleen lähes normaalisti. Katkon aikana sekä vuoden vaihteen jälkeen saapuneisiin yhteydenottoihin vastataan työllisyyspalveluissa parhaillaan.
Henkilöasiakkaiden puhelinpalveluissa on ollut ajoittain ruuhkaa, mutta Työmarkkinatorin Asiointi –palvelussa on pystynyt asioimaan jo normaalisti. Itäkeskuksen ja Kampin toimipisteet ovat toimineet myös ruuhkitta.
– Keskitymme nyt siihen, että asiakkaiden asiat saadaan hoidettua sujuvasti, kertoo yksikön johtaja Tuomas Järvinen Helsingin työllisyyspalveluista.
– Toivon, että pääsemme mahdollisimman nopeasti takaisin normaaliin ja voimme aloittaa aktiivisesti kaikkien palveluidemme tarjoamisen, Järvinen jatkaa.
Kaupungin palveluihin täysin uutena tulleen työnantajapalveluiden aloitus on myös käynnistynyt hyvin. Työnantajapalveluissa asiakaspalvelu saatiin aloitetuksi heti torstaina yhteistyössä Espoon ja Vantaan työvoimapalveluiden kanssa. Yhteinen neuvontapalvelu puhelimitse palvelee kaikkien kuntien työnantaja-asiakkaita.
Työnantajapalveluissa autetaan työnantajia rekrytoinnin asioissa sekä erilaisissa muutostilanteissa. Työnantajapalvelut tarjoavat myös taloudellista tukea työnantajille mm. palkkatuki ja Helsinki-lisän avulla.
Työllisyyspalvelujen 700 henkilön työt ovat käynnistyneet asiakaspalvelun ja perehtymisen merkeissä
Helsingin kaupungin uudessa työllisyyspalveluliikelaitoksessa aloitti torstaina 2. tammikuuta yhteensä noin 700 työntekijää. Uudet työntekijät ovat päässeet aloittamaan perehdytyspäivissä tutustumisen Helsingin kaupunkiin työnantajana ja työllisyyspalveluihin.
Perehtymisestä ja työssä aloittamisesta huolimatta työllisyyspalveluissa keskitytään tällä hetkellä erityisesti asiakkaiden palvelun sujumiseen ja toimivuuteen. Vuoden vaihteeseen on varauduttu jo hyvissä ajoin, ja asiakaspalvelu on pidetty auki koko ajan.
Lisätiedot
Työnhakijoiden palvelut
Sähköinen asiointi: tyomarkkinatori.fi(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
Ajanvarauksettomat neuvontapalvelut:
Kampissa (Malminkatu 34) ja Itäkeskuksessa (Asiakkaankatu 3A) ma–pe klo 9–16
Palvelut ajanvarauksella:
Viipurinkadun toimipiste (Viipurinkatu 2) ma–pe klo 9–16
Nuorten Ohjaamo (15–29-vuotiaille):
Kampissa (Fredrikinkatu 48) ma–pe klo 12–16 ja Itäkeskuksessa (Asiakkaankatu 3A) torstaisin klo 12–16
Puhelinpalvelu: 09 310 36107 ma–pe klo 9–15
Työnantajien palvelut
Lisätietoa työnantajapalveluista
Sähköinen asiointi:
tyomarkkinatori.fi(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
Puhelinpalvelu: 09 310 3600 ma-pe 9-16
Sähköposti: neuvonta.tyonantajat@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)
Työvoimapalvelut siirtyvät valtiolta kunnille vuoden 2025 alussa
Helsingin työllisyyspalveluiden toimipisteet säilyvät ennallaan Kampissa, Itäkeskuksessa, Viipurinkadulla ja nuorten Ohjaamossa Fredrikinkadulla. TE-toimiston Pasilan toimipiste sulkee ovensa tämän vuoden loppuun mennessä.
Myös digitaalinen työllisyyden verkkopalvelu Työmarkkinatori säilyy käytössä. Palvelussa voi ilmoittautua työnhakijaksi, tehdä työnhakuprofiilin ja etsiä työpaikkoja. Tietoa on suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Asiointipalvelu on suomeksi ja ruotsiksi. Työmarkkinatorin käyttöön saa tarvittaessa apua Kampin tai Itäkeskuksen toimipisteissä.
Nykyisten TE-palvelun asiakkaiden tiedot siirtyvät automaattisesti kunnan palveluihin. Mikäli työllisyystilanne on muuttumassa vuodenvaihteessa, kannattaa muutoksesta tehdä ilmoitus jo ennakkoon Työmarkkinatori-verkkopalvelussa.
– Uudistuksen tavoitteena on, että asiakkaat saavat entistä laajemmin ja monipuolisemmin tukea työllistymiseen sekä osaamisen vahvistamiseen. Parhaimmillaan voimme auttaa siinä, että työnhakijat löytävät työtä nopeammin ja työnantajat tarvitsemiaan osaajia, kertoo Helsingin kaupungin työllisyysjohtaja Annukka Sorjonen.
Myös työnantajille tarkoitetut palvelut siirtyvät Helsingin työllisyyspalveluihin tammikuusta 2025 alkaen.
Toimi näin
- Jos olet TE-toimiston tai Helsingin työllisyyspalveluiden asiakas, ei sinun tarvitse tehdä toimenpiteitä muutoksen vuoksi.
- Löydät vastauksia mahdollisiin työllisyyspalveluihin liittyviin kysymyksiin TE2024-uudistuksen koontisivulta. Ajankohtaista työllisyyspalveluista | Helsingin kaupunki).
- Jos tiedät työllisyystilanteesi muuttuvan vuodenvaihteessa, voit ilmoittaa siitä ennakkoon verkkopalvelu Työmarkkinatorin Asiointi -palvelussa.
- Työmarkkinatorin Asioinnissa on käyttökatko 30.12.2024 klo 8 - 2.1.2025 klo 8 välillä. Katkoksen aikana Työmarkkinatorin Asiointi ei ole käytettävissä.
Työnhakijoiden palvelut
Sähköinen asiointi: tyomarkkinatori.fi(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
Ajanvarauksettomat neuvontapalvelut:
Kampissa (Malminkatu 34) ja Itäkeskuksessa (Asiakkaankatu 3A) ma–pe klo 9–16
Palvelut ajanvarauksella:
Viipurinkadun toimipiste (Viipurinkatu 2) ma–pe klo 9–16
Nuorten Ohjaamo (15–29-vuotiaille):
Kampissa (Fredrikinkatu 48) ma–pe klo 12–16 ja Itäkeskuksessa (Asiakkaankatu 3A) torstaisin klo 12–16
Puhelinpalvelu: 09 310 36107 ma–pe klo 9–15
Työnantajien palvelut
Sähköinen asiointi:
tyomarkkinatori.fi(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
Lisätietoa:
Työnantajapalvelut