Uusi liikennemerkki määrää väistämään katua ylittävää pyöräilijää

Helsingin kaupunki on asentanut ensimmäisiä väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa -liikennemerkkejä, jotka vaikuttavat katua ylittävän pyöräilijän ja ajorataa ajavan ajoneuvon väistämisvelvollisuuksiin. Merkki tuli käyttöön vuonna 2020 voimaan astuneessa uudessa tieliikennelaissa.
Uusi väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa -liikennemerkki (suojatiemerkin alapuolella) Töölönlahdenkadulla. Uutta merkkiä käytetään vain tilanteissa, joissa pyörätien jatke on korotettu, kuten kuvassa.
Uusi väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa -liikennemerkki (suojatiemerkin alapuolella) Töölönlahdenkadulla. Uutta merkkiä käytetään vain tilanteissa, joissa pyörätien jatke on korotettu, kuten kuvassa.

Helsingissä uutta väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa (B7) -liikennemerkkiä käytettiin ensimmäisen kerran Tuomarinkylänteillä. Toukokuun alussa avautuneen uuden Kaisantunnelin käyttöönoton yhteydessä merkki asennettiin myös vilkasliikenteiselle ja keskeiselle paikalle Kaisantunnelin suuaukon edustalle Töölönlahdenkadulle.

Merkillä osoitetussa ylityspaikassa ajorataa ajava ajoneuvo on väistämisvelvollinen katua ylittävään pyöräilijään nähden. Uutta merkkiä käytetään ainoastaan silloin, kun pyörätien jatke on rakenteellisesti korotettu.

Lisää uusia liikennemerkkejä asennetaan tänä kesänä

Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa -merkkiä käytetään Helsingissä vilkkailla pyöräliikenteen väylillä, joissa kadunylityksen turvallisuutta ja sujuvuutta halutaan korostaa. Pyörätien vieressä on yleensä myös suojatie, joten ajorataa ajava väistää sekä katua ylittävää jalankulkijaa että pyöräilijää.

Vuoden 2024 aikana väistämisvelvollisuus muutetaan uutta merkkiä hyödyntäen myös Töölönlahdenkadun ja Karamzininrannan risteyksessä, johon rakennetaan korotettu suojatie ja pyörätien jatke.

Helsingin kaupungin tavoitteena on parantaa liikenneturvallisuutta. Risteysjärjestelyiden kehittäminen on yksi keino parantaa jalankulun ja pyöräliikenteen olosuhteita. Liikenneturvallisuuden kannalta haastavia risteyksiä kartoitetaan, ja turvallisuutta parannetaan erilaisin toimenpitein vuosittain.

Myös muilla merkeillä määrätään väistämisvelvollisuudesta

Väistämisvelvollisuuksien osoittamiseen risteyksissä käytetään jatkossakin yleisemmin väistämisvelvollisuus risteyksessä (B5) -merkkiä. Tutummin kärkikolmiona tunnettu liikennemerkki kertoo moottoriajoneuvon kuljettajalle, että hänen on väistettävä muun muassa pyöräilijää. Toisinaan liikennejärjestelyt ovat kuitenkin sellaiset, ettei B5-liikennemerkkiä ole mahdollista käyttää. Uusi liikennemerkki B7 mahdollistaa pyöräliikenteen turvallisuuden parantamisen myös tällaisissa tilanteissa.

Ajorataa ajava ajoneuvo väistää pyöräilijää B5- ja B7-merkeillä osoitettujen paikkojen ohella myös muun muassa pakollinen pysähtyminen- eli stop-merkin takaa tullessaan sekä kääntyessään. Lisätietoja liikenteen väistämisvelvollisuuksista Liikenneturvan sivuilla(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun).

Uutisessa mainittuja väistämisvelvollisuuteen vaikuttavia liikennemerkkejä.
Uutisessa mainittuja väistämisvelvollisuuteen vaikuttavia liikennemerkkejä.